Marketing podle Kotlera


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 28.11.2021

Marketing   Philip Kotler

Philip Kotler: Marketing

 

Když jsem se v posledním ročníku střední školy věnoval své seminární práci, která měla být služba nebo výrobek. Zvolil jsem si službu a vytvořil unikátní dětské taxi. Pandemie koronaviru mi plány realizace bohužel překazila. Nicméně již v té době jsem se teoreticky věnoval marketingu, skutečně mě bavil. Čerpal jsem ale pouze z hodin marketingu ve škole. Jednou mi můj pan doučovatel matematiky doporučil skvělou knížku. „Vše, co potřebuješ vědět o marketingu se dočteš v Kotlerovi“ Řekl. A měl pravdu. Skutečně nevidím důvod číst jakoukoliv jinou knížku o marketingu, než Marketing od Kotlera. Všechny ostatní knížky pouze přebírají Kotlerovi teorie a nabalují na ně omáčku.

Kotlerova bichle je skutečně obsáhlá nalejvárna teorie marketingu. I vzhledem ke svému stáří je kniha stále neskutečně nadčasová a vždycky asi i bude. Své teorie vždy vysvětluje na příkladech, některé tyto zajímavé teorie a příklady bych zde rád vypsal a pokusil se upřesnit.



Definice marketingu

„společenský a manažerský proces, jehož prostřednictvím uspokojují jednotlivci i skupiny své potřeby a přání v procesu výroby a směny výrobků, či jiných hodnot“ – takto definuje marketing Kotler. Co si z definice odnáším já, je právě to, že marketing je všude kolem nás. Jeho historie spadá už do dob směnného obchodu, kdy lidé vyvolávali poutavé slogany, čímž na sebe poutali pozornost a odlišovali se od konkurence. Alfa a omega není prodat za každou cenu. Úspěšný marketér vychází z win-win situace, kde se snaží porozumět potřebám zákazníka. A prodat správnou věc, správnému zákazníkovi.


Potřeby a přání

Celá tržní ekonomika i marketing funguje na jednoduchém principu. Principu potřeb a přání. Těžko bychom prodávali potraviny, když bychom neměli jednu ze základních lidských potřeb, hlad. A takto to funguje se vším, touha, strach, všechny tyto pocity vzbuzují určité potřeby, na kterých marketér může stavět. Potřeby dělíme na dva základní typy. Na fyzické (spánek, dýchání) a morální (například maturita). Dále je můžeme rozděli na individuální (potřeba jednotilvce) a kolektivní (potřeba skupiny). Naše potřeby zpracoval A. H. Maslow ve své pyramidě potřeb. Pyramidy se vždy stavěly odspodu, když spadl základ, spadl i zbytek shora. Nejdůležitější jsou biologické fyzické potřeby, následně potřeba bezpečí a jistoty, potřeba sounáležitosti, potřeba uznání a úcty. A bez těhle všech potřeb, by nemohla přijít potřeba seberealizace. Pakliže prodejce, či marketér pochopí tuto problematiku, pak teprve může být skutečně úspěšný a efektivní.



Marketingový mix 4P

Marketingový mix v dnešní době sčítá již 8P, já ale budu psát pouze o těch základních 4. Podle marketingového mixu plánuje společnost jednotlivé kroky marketingové strategie.

Produkt: „Pod pojmem produkt rozumíme výrobky i návazné služby, které firma nabízí zákazníkům na cílovém trhu.“ Tedy veškeré statky nebo služby, které společnost nabízí k prodeji.

Price: „Při nákupu vozidla dealer sestaví kalkulaci, cenu by měl zákazník zaplatit, nicméně dealer obvykle s cenou klesá a nabízí zákazníkovi různé úvěry a slevy tak, aby konečná cena byla v souladu s tím, jak zákazník vnímá získanou hodnotu automobilu.“ Na uvedené definici jasně vidíme, že cena se užívá jako jedna z hlavních nástrojů k odlišení konkurence.

Propagace: „veškeré aktivity směřující k tomu, aby se zákazník seznámil s výrobkem a aby si jej koupil.“ Bez reklamy to dnes prostě nejde. Konkurence je tak veliká, že je potřeba se zásadně odlišit. „Ford vynakládá více než 1,6 milliardy dolarů na reklamu.“ Henry Ford již dříve hlásal, že reklama je základ, vylepoval po městech plakáty a propagoval svou značku. Vyšlo to, jeho snaha se opravdu vyplatila. Nikdy nezapomínejte na reklamu!

Distribuce: „Veškeré procesy spojené se shledáním koncového zákazníka s poptávaným výrobkem.“ Zjednodušeně řečeno. Jak a odkud se rohlík dostane ráno v 8:30 do Lidla.

 


Content marketing

Content marketing je pro mě asi ta nejzajímavější část marketingu. Aktuálně nečerpám přímo z obsahu knihy, ale určitě to stojí za zmínku. Typickým příkladem content marketingu je blog. Blog, který píše ohledně blízkého tématu týkajícího se vaší společnosti a nepřímo tak propaguje vaše produkty. Představte si, že prodáváte dětské pleny. No tak budete psát blog týkající se různých rad pro maminky. No a nepřímo v něm poukážete na své produkty. Je důležité, aby vaši společnost zákazníci nevnímali jen jako firmu. Ale jako firmu s příběhem, firma, co zajímá a baví lidi. A dává ke svým produktům nějakou přidanou hodnotu. Krásný příklad je ČiliChili, což je Instagramový účet patřící společnosti Vodafone. Ideální příklad content marketingu, kdy operátor postuje různé memy a hlášky. Společnost má tak spousty sledujících, zejména těch madých, na které tímto pravděpodobně cílí.


Guerilla marketing

Je kterýkoliv šílený kontroverzní marketing. V Guerilla marketingu je naprostý mistr například Kazma. Humornou, případně jinak zábavnou formou šíří po Česku, možná i světě zajímavá témata, o kterých většina z nás ani netuší, že jsou.



V knize mě zaujala opravdu spousta věcí, ať už target marketing, nebo PR. Ale myslím, že jako základ pro začátečníky vypíchnuté body stačí. Než se tedy prosím pustíte do četby kterékoliv knihy zaměřené na marketing. Přečtěte si raději Kotlera, je sice obsáhlý a né vždy extra zábavný na četbu. Ale vždycky se k němu v průběhu kterékoliv marketingové problematiky můžete vracet a hledat.

 

">


Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: