Radim Vlček
Proč jsem si tuto knihu vybrala?
Knihu jsem si vybrala z doporučené literatury k předmětu Řízení inovací a jeho zkoušce v tomto semestru.
O knize
Kniha je psána velice oborným jazykem obsahujícím množství odborných termínů a vzorečků. Kniha pojednává o čtyřech tématech, kterými jsou hodnota pro zákazníka, hodnotový management, hodnotové inovace a strategie managementu inovací.
Hodnotové inovace – jde o inovace, jejichž cíleným a dominantním efektem je růst hodnoty pro zákazníka v duchu dosahování „optima slastí s minimem strastí“. Zde jsou důležité dvě linky. Jednou je růst (maximalizace) hodnoty pro zákazníka a druhou je podmínka současného růstu hodnoty firmy.
Kniha dále obsahuje velké množství metod od metody kvantifikace pro zákazníka, metody předvídání cen hodnotovým přístupem po metody tvůrčího myšlení a dalších.
Strategie inovací:
-jednoduchých:
Inovace 0. řádu - regenerace – prostá obnova prvků podnikatelské jednotky
Inovace 1. řádu – intenzita – v podobě zvýšení nebo jiné změny intenzity ve využívání jednotlivých prvků podnikatelské jednotky
Inovace 2. řádu – reorganizace – ve smyslu jistých organizačních úprav výroby jako jsou přesuny operací mezi pracovišti či jiné umístění materiálu ve skladu
-složitých:
Inovace 3. řádu – změna kvanta
Inovace 4. řádu – kvalitativní adaptace – znamenající kvalitativní přizpůsobení se kvalitativním, ale i kvantitativním parametrům jiných prvků podnikatelské jednotky (př. přizpůsobení se tvaru součástek technickým parametrům stroje, na kterém jsou vyráběny, tzv. zvýšení technologičnosti)
Inovace 5. řádu – nová varianta – představující změnu jedné nebo několika funkcí prvku podnikatelské činnosti
Inovace 6. řádu – nová generace – znamenající změnu všech rozhodujících funkcí prvku podnikatelské jednotky při zachování původní koncepce jeho řešení
-radikální inovace
Inovace 7. řádu – nový druh
Inovace 8. řádu – nový rod
Inovace 9. řádu – nový kmen
Hodnotové inovace se snaží o dosažení maximální hodnoty pro zákazníka při co nejnižších nákladech.
Co jsem si vzala z této knihy a co jsem si na základě jejího přečtení uvědomila?
Zdá se mi, že kniha primárně nahlíží na hodnotu pro zákazníka, z mnoha různých úhlů pohledu a zdůrazňuje, jak je pro inovace služby/produktu důležité úzce pracovat právě se zákazníkem. Inovace by totiž měly naplňovat právě jeho potřeby. Aby toto mohlo fungovat na všechny strany, je potřeba aby společně s inovacemi rostla jak hodnota pro zákazníka, tak pro růst hodnoty firmy. Pokud tomu tak nebude, není to dlouhodobě udržitelný proces.
Dalším bodem je inovace jako taková. Čtením knihy jsem si uvědomila, že by úplně každá firma měla inovovat, ať zprostředkovává služby či produkty. I kdyby se mělo jednat jen o procesní inovace, firma by neměla „usnout na vavřínech“, protože v dnešní zrychlené době, kdy se každý snaží něco inovovat, by to firmu mohlo stát zákazníky nebo postavení na trhu.