Dnešní esej jsem pojal úplně jinak, než je u mě zvykem. Není se čemu divit – nedělám esej na knihu, ale dělám ji na Leadership program 2024 od našich koučů Zdeňka a Moniky.
Ani nevím, kde začít. Z celého programu si toho odnáším mnoho a moduly, které jsme zde probírali, bych chtěl probrat postupně.
Modul 1 – Klíčové dovednosti lídra I.
Z tohoto modulu jsem si odnesl nejlepší pocity. Hned po prvních hodinách jsem si uvědomil, kam jsem se to sakra dostal. Já doslova žiju svůj sen. Sedím v krásném baráku obrovské společnosti, v minimálním počtu se učím o dovednostech lídra, zkouším si to v praxi, ostatní přihazují své zkušenosti a k tomu máme skvělého Zdeňka se skvělou Monikou, kteří nám předávají své dlouholeté zkušenosti. Sakra bože – děkuju za to!!
ATP: Z tohoto modulu jsem si okamžitě odnesl poznámky o ZV. Je to něco, o čem každé Téčko ví, a v 90% si myslí, jak skvěle to zvládá. Já jsem si to myslel taky. Během tohoto modulu jsem si však okamžitě uvědomil, že to vlastně vůbec neumím. Konkrétně si z modulu odnáším metodu EEC (example, effect, change), díky které lépe mohu člověku naproti osvětlit svůj pohled. Na tomto modulu jsem také vznesl obavu, že se bojím, abych neranil stranu, která sedí naproti mně. Zdeněk: „A proč se bojíš? Není to kvůli tomu, že by to ranilo tvé ego, kdybys tohle slyšel?“….a ano – přesně trefil do černého. Nedával jsem lidem rozvojovou ZV, protože jsem podvědomě věděl, že mě samotnému by to ublížilo. Zdeněk to doplnil následujícím: „Nejsi zodpovědný za emoce druhého. Jsi zodpovědný pouze za to, jak to řekneš. A tady mi to došlo. Chci dávat i vyžadovat jasnou, upřímnou a okamžitou ZV, která mě může posunout a moje ZV není útokem, ale reflexí na situaci, která může osobě naproti pomoci. Od této chvíle si dávám na upřímné ZV doopravdy záležet a mohu upřímně říci, že tento typ ZV doopravdy k něčemu je – je to skvělý učíčí nástroj.
Modul 2 – Klíčové dovednosti lídra II.
Od tohoto modulu jsem už měl vysoká očekávání. A naplnili se na 110%. Další skvělý modul, ze kterého mám obrovské množství poznámek (když požádáte, tak možná poskytnu), ale znovu jsem si vybral pouze jednu věc, kterou okamžitě zlepším.
ATP: Tím nejdůležitějším bodem je pro mě jako leadera „degeneralizace“ . Pokud dávám ZV a chci někomu říct, že se mi nelíbí jeho auto, obvykle jsem používal „máš ošklivé auto“. Konstatoval jsem to jako fakt. Po tomto modulu se snažím používat degeneralizace v následující formě „já si myslím, že máš ošklivé auto“. Nevztahuji mou připomínku/můj názor na daného člověka jako platný fakt, pouze podtrhávám svoje názory. Člověka naproti mně tak alespoň přímo neshodím.
Modul 3 – Change Managment
Na tento modul jsem se také obzvláště těšil. Change managment je podle mého něco, co nám v Tiimi velmi nejde. Máme skvělé myšlenky a skvělé nápady ať už pro zákazníky nebo u nás v komunitě. Co se týká change managmentu v komunitě, tak akční skupinky z RD byly bolestí. Uvidíme, co bude s TAP Spirit – snad budou změny komunikovat dle tohoto modulu. PS: Change managment je dle mého subjektivního názoru nejslabší stránku naší headcoach Gábiny.
Jelikož už jsem se dříve zajímal o change managment dle Kottera (viz. Náš ledovec se rozpouští), zajímalo mě, (jelikož jsem nezkoušel v praxi), kde se nejčastěji chybuje. A pojmu tento bod spíše jako reflexi pro mé budoucí já, až budu změnu implementovat.
Prvním bodem je „Create urgency“. Bod, kdy máme vyvolat naléhavost, že je změna potřeba. Myslím, že v tomto bodu bych si vedl dobře, protože (dle mého) mám dobré schopnosti nacítit se na myšlení druhého a vysvětlit mu věc z jeho logiky věci. To však platí spíše u 1v1. Nevím, jak by mi šlo vyvolat naléhavost u vícero lidí najednou. Určitě by to chtělo důkladnou přípravu.
Na to se pojí druhý bod, který by mohl s tím prvním pomoci. Tento bod se jmenuje „Form a powerfull coalition“. V tomto bodě musíte nejdříve nutnost změny vysvětlit vlivným lidem, kteří mají vliv na široké obecenstvo vaší změny. Pokud přesvědčíte je, pokud vás následně podpoří a ukáží obecenstvu, že vám věří, lidé za nimi půjdou. Tím získáte více lidí na svou stranu.
Bod tři „Create a vision“ a bod čtyři „Comunicate a vision“ jsou už dle názvu velmi propojeny. Abyste v lidech, kteří věří ve váš tým, udrželi potřebný oheň, kterým mohou „nakazit“ i zbytek, musíte mít jasné znění vaší vize pro změnu. Rychlou, údernou a motivující. A hlavně – sdělujte jí, kde jen můžete.
Myslím si, že bod pět je pro spoustu Téček překážkou (hlavně pro naše ega či nám to vůbec nedojde). „Empower action“. V této části změny musíte své příznivce zapojit do procesu změny. Zaprvé to často nezvládnete sami. A zadruhé – a to důležitější – chcete, aby to nebyl proces pouze váš, ale všech. Chcete, aby lidé pro změnu dělali potřebné věci (sami dávají ruku k dílu a tím pádem je to i jejich práce, aby změna uspěla). Je důležitě tedy vymyslet, jak podporovatele zapojit, aby vám a vašemu týmu pomohli.
Jakmile budete mít tým, skupinu podporovatelů, kteří se doopravdy podílejí na změně, potřebujete udržet jejich oheň a víru v dosažení změny. Potřebujete bod šest „Quick wins“. Potřebujete rychlé výhry, které všem ukážou, že „my jdeme správnou cestou“.
Po dosažení úspěchu je důležité zastavit se nad bodem sedm „Build on change“. Je důležité ověřit si, zda vaše změna byla úspěšná, vytipovat případná rizika, která přicházejí s novou změnou a ty včas podchytit. Ověřujte nové procesy, zda jsou funkční. Zkuste hledat způsoby, jak se ještě zlepšit.
Poslední a osmým bodem je „Make it stick“. Důležité je komunikovat, že finální podoba změny nemusí být finální. Je to aktuální řešení, dokud neusoudíme, že je potřeba další změna. Nedělejte hlavně z aktuálního úspěšného stavu věc, která vydrží desetiletí. Je to stav pro naplnění aktuálních potřeb, dokud se nezměníme my či situace.
ATP: Aktuálně nevedu žádný proces změny v Tiimi ani u sebe v práci. Jakmile se však nějaká příležitost naskytne, vím, kam se podívat.
ATP 2: „Nic nemusíš – ty chceš. Musíš jenom umřít!“ – Zdeněk Lustig
Modul 4 – Agile Mindset
O agile jsem už něco málo z knih věděl (četl jsem je těsně před modulem), a proto jsem čekal, jak se dá napasovat agile na leadership. Bylo to super a hlavně si z modulu odnáším následující a nejdůležitější ATP pro agilní projektové řízení.
ATP: Dříve (i teď) zadávám úkoly do svého projektového týmu následující typ úkolu: postav most. Udělej to, jak chceš, ale ať je výsledek most. Je to dobrý způsob pokud chci vést projekty Lean (zasaditelné do šablony). Vím však, že v Tiimi (a věřím, že později i v jiných týmech) je spousty kreativních lidí, které může tento typ vedení svazovat. Agilní řízení projektu by se dalo nazvat takto: vymysli, jak se lidé, co nejrychleji dostanou na druhou stranu. WOW. To je ono. To je to, jak já chci vést projekty – kombinace obou stylů.
Modul 5 – Leader’s Character
To, jaký je můj charakter lídra, aktuálně ještě nevím. Mám obrázek, jak by to mohlo vypadat, ale nejdůležitější je přizpůsobit se týmu a situaci. Až si to vyzkouším v praxi, vrátím se sem a dám report :)