Kreativní myšlení
Proč jsem si knihu vybral?
Knihu jsem si vybral, protože si myslím, že kreativita je moje silná stránka, ale chci ji mít podpořenou i o odbornou teorii. Zároveň mi knihu doporučila kamarádka a v neposlední řadě si chci splnit políčko ve skill profilu na které potřebuji 12 knižních bodů o tématu kreativity.
Co jsem si z knihy odnesl?
Amy Whitaker se ve své knize "Kreativní myšlení" zabývá tématem, jak nalézt vlastní kreativní potenciál a jak jej využít ve své práci a životě. Autorka představuje nový přístup k tématu kreativity, který se zaměřuje na práci s procesem tvorby, místo toho, aby se snažil nalézt kreativní nápad.
Dle knihy kreativní myšlení není o tom, že přijdete na nějaký nový a originální nápad, ale o tom, jak využíváte svůj mozek a jak pracujete s tím, co máte. Kniha představuje několik konkrétních strategií a nástrojů, jak dosáhnout lepšího kreativního myšlení, jako je například hledání nových perspektiv, využití rutin a použití hry jako nástroje pro tvorbu. Hra je podle ní důležitá, protože nám umožňuje uvolnit se, být méně kritičtí sami k sobě a tím najít nové a nečekané nápady. Hra také pomáhá rozvíjet naši fantazii a zlepšuje naši schopnost vnímat a využívat informace kolem nás.
Další z nástrojů je například využití rutin pro rozvoj kreativního myšlení. Rutiny nám umožňují získat větší jistotu a pocit bezpečí, což nás uvolňuje a umožňuje nám soustředit se na tvorbu. Autorka uvádí, že použití rutin můžeme začlenit do našeho každodenního života, jako například pravidelně navštěvovat galerie nebo muzea, nebo pravidelně cestovat na nová místa. Tyto aktivity nám umožňují vidět svět z jiných úhlů pohledu a nacházet nové a inovativní nápady.
Podnikání vyžaduje neustálý přísun nových nápadů a inovativního myšlení, aby se firmy mohly rozvíjet a uspět na trhu a přijímat lepší rozhodnutí a řešit složité problémy s větší jistotou. K tomu nám mají pomoci konkrétní techniky, které lze použít k rozvoji kreativního myšlení. Například brainstorming, divergentní a konvergentní myšlení, hledání alternativních řešení a hledání vzájemných vztahů mezi jevy. Tyto nástroje mohou pomoci podnikatelům nalézt inovativní řešení pro podnikatelské problémy a zlepšit své produkty a služby.
Také mě velice zaujala část o tom jak kreativní myšlení vyžaduje schopnost rozlišovat mezi nápady, které mají potenciál a těmi, které nejsou pro náš cíl vhodné. K tomuto nám mohou pomoct metody jako "zásada tří", "Metoda dotazování" nebo "rozhodování na základě důkazů". Všechny tyto metody jsou jednoduché a lehko aplikovatelné
Kreativní myšlení je důležité nejen pro kreativní profese, ale pro každého, kdo chce být produktivnější a šťastnější. Kreativní myšlení nám umožňuje vidět věci z jiných úhlů pohledu a nacházet nové a inovativní řešení, což nám umožňuje dosahovat vyššího potenciálu a úspěšnosti.
Další postřehy z knihy
BCG matice
Používá se pro rozbor podnikání, hodnotí projekty podle podílu na trhu a růstu podnikání dělí se na 4 kvadranty: otazník (malý podíl, roste), hvězda (velký podíl, roste), pes (malý podíl, neroste), kráva (velký podíl, který neroste) (cashcow jak jistě všichni z Tiimi víme)
Čas v ateliéru
Jednoduše řečeno se jedná o čas, který je určený pouze na práci a je prováděný v prostředí, kde je absolutní klid.
Můj názor na knihu a ATP?
Kniha se mi četla velice dobře a líbilo se mi zejména jak autorka propojovala svět umění a svět podnikání a neustále na nich nacházela samé podobnosti. Co se týče ATP už jsem párkrát použil „čas v ateliéru“ u sebe doma tedy zavřel jsem se do jiného než svého pokoje bez mobilu a dalších rušivých jevů a pracovalo se mi o dost lépe, takže to mohu jen doporučit. Zároveň mi kniha pomohla i v mém celkovém mindsetu co se týče například více se zaměřovat na proces a ne na cíl.