Kreativita je moje silná stránka, řekla bych. Ať už ta výtvarná, nebo “myšlenková”. Nikdy mi nedělalo problrém myslet kreativně, vymýšlet nápady, hodně o nich mluvit a okolí mi to také dávalo vždy najevo. Považovala jsem kreativitu za něco, co se nedá jentak naučit. Asi tak jako vnímám hudební sluch - ten nemám a nikdy ho mít nebudu, ani po 4 letech hry na housle. To samé jsem si myslela i o empatii a dalších softech.
Byla jsem proto skeptická vůči knížkám, které mají kreativitu učit. Potom jsem ale jednou slyšela větu, že “empatie (ano šlo o empatii) je sval a dá se trénovat” - které se hodně chytl jeden člověk v mém tehdejším okolí. Ten zápal do snahy zlepšit něco, co jsem já považovala za nezměnitelné, mě neskutečně fascinoval. Tak jsem dala šanci i knize o kreativitě, že se kouknu, co mi poví.
Co je to kreativita?
Je to produktivní styl myšlení odrážející se v činnosti člověka. Výsledkem je artefakt, neboli dílo.
Kreativní osobnost
Je to člověk schopný jít za hranice, je ochoten riskovat, odvážný, má mít raději chaos než řád a vždy má více alternativ pro řešení
Kreativní jednání
Je originální a správné, aplikovatelné, použitelné a hodnotné.
Překážky kreativity
Ty mě zajímaly nejvíce. Jak mohu poznat na ostatních, co je v kreativitě brzdí a jak jim pomoci?
Kritická povaha - když člověk bere moc vážně kritéria, potřebuje příliš informací a odmítá měnit postoje v procesu.
Špatná životospráva a například nadváha - i to může podle autora za sníženou kreativitu.
Naladění skupiny - ke kreativní práci je potřeba dobrý mood. Pokud není skupina na stejné vlně, nelze od ní očekávat bouři kreativních nápadů.
Fixace na funkční - když se někdo neustále vrací k něčemu, s čím má zkušenost a co mu jednou fungovalo. Někdo to dělá záměrně, někdo se jen bojí změn. Jde o určitou formu pohodlnosti a lenosti přemýšlet. Také je to o komfortní zóně. Takové chování je potřeba zvědomovat a snažit se ho minimalizovat.
Nedostatek energie - pro kvalitní myšlení je potřebné se vyspat a jít do toho po hlavě. Nepřemýšlet moc nad detaily a nebabrat se v tom!
3 mozky podle Triune Theory:
Plazí mozek – nejstarší, obstarává základní životní funkce jako je dýchání.
Savčí mozek – vývojově mladší, umí vytvářet citové vazby.
Lidský mozek – mozek, který se učí. Je schopen přijímat a vytvářet informace.
Metody
Metody, které kniha zmiňuje, jen vypíšu, protože je za ty dva roky v tiimi už všechny znám a aktivně používám. Nebyla pro mě v tomto ohledu tolik přínosná, ale kdybych jí četla v prváku, byla by to skvělá studna metod na BGčka!
Asociace
Brainstorming
Osbournův seznam
Mind Maps
ATP
Metody jak jsem psala výše, využíváme u BG neustále. Brainstorming se zdá jako jednoduchá metoda, ale realita není tak hladká. Udržet se nereagovat a vyjadřovat se jen k danému zadání není vůbec snadné. A facilitovat takovou bouři už vůbec ne. Zároveň velmi záleží na tom, jak dobře je položená otázka. Na špatnou otázku nemůžeme čekat dobré nápady.
Co se týká bariér v kreativitě, tak se snažíme na každém týmovém setkání, kde potřebujeme kreativně myslet (takže neustále), vytvářet příjemné prostředí, dáváme si zpětnou vazbu a zvědomujeme si průběh celého vymýšlení.