Kreativita a její rozvoj


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 03.12.2022

Kreativita a její rozvoj   Petr Žák

Proč jsem si knihu vybral?

Pro přečtení knihy mě namotivovalo její obodování 3 body, primárně z důvodu toho, že jsem si chtěl přečíst konečně knihu o kreativitě, která by doručila nějakou hodnotu. Druhým důvodem je povinných 12 bodů z esejí z knih o kreativitě.


Myšlenky a informace


Definice kreativity

„Kreativita je produktivní styl myšlení, který se odráží v činnosti člověka. Specificky se jedná o lidskou aktivitu, která je realizovaná v tvůrčím procesu, jehož je artefakt (dílo – reálné řešení problému) vytvořený kreativním jedincem.” - Československá encyklopedie


„Mentální procesy, které vedou k řešení, nápadům, konceptualizacím, uměleckým formám, produktům nebo teoriím, jež jsou jedinečné nebo nové.” - Trénink paměti a kreativity


Podlě mě nejvíce přesná je definice Ambileové:

„Dílo či řešení problému se považuje za kreativní do té míry, do které je novým, správným, užitečným a přínosným řešením zadaného úkolu, a zároveň do jaké úrovně je úkol beuristický (originální, objevný, původní, předpodkládající nové řešení) než algoritmický (známý úkol s rutinním řešením).”


S definicí Ambileové souhlasím nejvíce, právě proto, že zdůrazňuje, že kreativní řešení problémů musí být správné a užitečné. Ve společnosti je podle mě vnímaná kreativita jako generování čekokoli nového, ale zapomíná se, že kreativní nápad musí fungovat. Každý nemůže být kreativní, kreativita je úzce spojena s inteligencí, tak to říká Dr. Jordan Peterson ve své přednášce. Přijde mi, že si nálepku “kreativní člověk” udělují lidé, kteří sice generují kvanta nápadů, ale nedomýšlejí důsledky. Lidé, kteří jsou skutečně kreativní, budou s velkou pravděpodobností nadprůměrné inteligentní. Musí být inteligentní, protože kdyby byli průměrní, vymýšleli by nápady, které s velkou pravděpodobností už někoho napadli a to odporuje definici kreativity. Všichni lidé tedy mohou generovat nápady, nicméně o tom kreativita není, je to o tom, zda nápady jsou odlišné, nové a použitelné od nápadů lidí, kteří také generují nějaké nápady.


S nějakou přesností se dá kreativita měřit. Druhý člověk vám sdělí nějakou myšlenku. Existuje nějaká pravděpodobnost, že vám problém bude ve vaší představivosti asociovat nové myšlenky. Málo kreativní lidé, kterých je majorita, budou mít velmi málo asociací a budou velmi blízko k původní myšlence. Velmi kreativní lidí budou mít více nápadů, budou vzdálené od původní myšlenky a přesto budou dávat smysl a budou fungovat v realitě.


Překážky v kreativitě

Dále bych se chtěl podívat na bariéry v kreativitě, protože mě v kreativitě značně brzdily. Dle teorie v knize by moje největší bariéra mohla být přehnaná kritika k novým nápadům. Vždy jsem při brainstormingu dával velkou váhu reálnému použití v praxi než extrémní kreativitě. Hodně nápadů jsem kritizoval. Bylo to dobře nebo špatně? Domnívám se, že dobře, potvrzuje se zde teorie od Petersona. Skutečně kreativní je pouze malá minorita lidí. S velkou pravděpodobností jsem já a mí členové v týmu nebyli kreativní a nepřicházeli jsme s kvalitními nápady. Pár věcí bych udělal jinak, svůj realistický postoj bych si ponechal, nicméně bych celé řešení bral s větší lehkostí a tolik se u toho nenervoval. Další věc, kterou bych zlepšil je logické argumentování, proč by daný nápad nefungoval místo sázení na emoce a intuici.


Pro zklidnění přehnaných emocí může pomoci metoda ABCDE:

A (Adversity/Nepříznivá událost) – Pojmenujte nepříznivou událost, je opravdu tak nepříjemná?

B (Beliefs/Přesvědčení) – Jaké máme postoje k této události?

C (Consequences/Důsledky) – Co se stane, když tuto situaci nebudu řešit? Jaké jsou důsledky události?

D (Disputation/Debata) – Jaké mám důkazy pro pravdivost svých tvrzení a postojů?

E (Energization/Dodání síly) – Mohu událost nějak vyřešit nebo předejít ji? Lze to obrátit v pozitivní stimul?


11 bodů, které podporují kreativitu:

·        Touha po sexu

·        Láska

·        Touha po slávě, moci a penězích

·        Hudba

·        Přátelství

·        Spojení dvou a více lidí

·        Společné trápení (útrapy)

·        Autosugesce

·        Strach

·        Drogy a alkohol (do určité míry)

·        Nutnost něco udělat (stav nouze)


Co brání kreativitě?

·        Vyrušování

·        Příkazy

·        Zákazy

·        Vláda

·        Nedostatek vlastního názoru

·        Školství



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: