Kreativita a její rozvoj


3 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 29.11.2021

Kreativita a její rozvoj   Petr Žák

KREATIVITA = autor v knize uvádí nespočet definicí kreativity, je totiž z logického hlediska těžké popsat věc, kterou vidí a cítí každý jinak. Pohled je zde důležitý i bavíme-li se o vědecké či psychologické definici kreativity. 

Mnou zvolená “jednodušší definice” Kreativita jsou mentální procesy, které vedou k řešení, nápadům, konceptualizacím, uměleckým formám, teoriím nebo produktům, které jsou jedinečné nebo nové. - Carter, Russel (Tréninkpaměti a kreativity) Avšak nové nemusí vždy znamenat kreativní. Kreativitu lze chápat jako schopnost (představit si nebo vymyslet něco nového), postoj (jednotlivce) a proces (tvrdá práce) 


V návaznosti na definici se mi pojí kapitola kreativní mozek, protože zde vše začíná. Mýty, že kreativním se člověk rodí jsou díky vědě z části vyvráceny, záleží totiž na tom, jak člověk umí využívat pravou a levou mozkovou hemisféru. 

Kdy levá je založena spíše na logice , faktech, analýze, slovním vyjadřováním a většina racionálních počinů. Pravá hemisféra by se dala nazvat, takovou free a odvážnou. Řídíme se zde převážně podle intuice, pocitů, obrazového vnímání. Dle autorova popisu je celkem jasné, kterou hemisféru používají děti a kterou dospělí. Protože v dětství nám stačil kus dřeva a mohl to být štít, loďka, střecha v domečku pro skřítky, prostě cokoliv. Dospělí však vidí jen kus dřeva díky, kterému může zatopit v kamnech. 


Stejně jako má každý mozek, tak má každý člověk svou osobnost a přístup. Na lidi se nahlíží skrze dispozice (vlastnosti, schopnosti, nadání, dovednosti) a dle procedur (jednání, činy, způsoby chování a uvažování), no a dle vědců, kreditní člověk by měl být složen z těchto rysů:

- Tolerance vůči dvojjazyčnosti - přijímáme více pohledů, nebojíme se přijmout jiné možnosti a názory. (Dialog - vstupuji jako nepopsaný papír, respektuji a promýšlím názory ostatních)

- Stimulační svoboda - nebojíme se vyjet ze starých kolejí, rádi se díváme na věci z jiného úhlu (první člověk, co risknul audioknihu pro svou esej) 



Existuje mnoho dalších rysů kreativního jedince, ale tyto jsou nejčastěji používávané a nejvíce vědců/autorů se na nich shodlo. Na rysy navazuje jednání/uvažování/myšlení jedince, které by mělo být originální, správné, aplikovatelné, hodnotné / přínosné.


Jsou-li přesně definované vlastnosti kreativního člověka, proč každý jedinec není kreativní? Máme 3 druhy překážek. Autor je popisuje na příkladu místnosti s kocoury, dostanete jednoduchý úkol poznat černého kocoura od bílého


Překážky schopnosti - nemůžeme rozvinou naší schopnost, v místnosti je zhasnuto nebo jsme barvoslepí 



Překážky procesu - v místnosti jsou dva šedí kocouři, v zadání je chyby, která znemožňuje odevzdání mého výsledku 

- musíme vyotázkovat zadavatele


Překážky postoje - bojím se tmy, prostě do té tmy nepůjdu





Proč vůbec vznikají překážky v kreativitě? 

Kritická povaha, druh osobnosti, špatná dieta, špatná tělesná kondice, strach, netvůrčí způsob řešení konfliktů, špatný stav skupiny, vysoce vyvinuté superego, převaha levé mozkové hemisféry, konzervativní zvyklosti, nevhodný způsob dotazování, myšlenková nepružnost, neschopnost změnit úhel pohledy, potřeba moci a kontroly, pesimismus, časová tíseň, nesouměrnost úkolu a schopností. 



Avšak dle analytické psychologie největší překážkou jsou lidské obrané mechanismy, každý člověk má jiné, odvíjejí se například od stylu výchovy či od převzatého chování svého okolí. Rozlišujeme 7 obranných mechanismů:


  1. Agrese - člověk se ostře vymezí proti “něčemu”, může docházet až k osobním útokům, důvodem může být strach nebo jen neurčení rolí. S takovýmto jedincem musíme zacházet asertivně a více ho motivovat.
  2. Regrese - zmenšuje problém, stává se z něj dítě, které potřebuje přesně navést k řešení, důvodem může být lenost nebo předsudky.
  3. Projekce - aplikování již vyzkoušených metod “vždycky to fungovalo, tak proč ne teď”, není dostatečně motivován k hledání nového řešení, ideálně přidělit mu analytickou práci.
  4. Racionalizace - vše se hned hodnotí, hledají se důvody nehledá se způsob “tohle nepůjde, nesmíme ztrácet čas s kravinami”, zapojit při verifikaci úkolu 
  5. Identifikace - slučuje zadání s jiným úkolem, nehledá v tom nic nového , re-framing by měl pomoci získat nový pohled. 
  6. Útěk - vydat, co nejméně úsilí, je spokojen hned s prvním nápadem, pomoct by měli častější pauzy. 
  7. Autismu - zapojuje se pouze na oko, aby se neřeklo, musíme dostatečně motivovat, zapojit hry na uvolění. 


Když jsme si popsali, jak kreativně funguje mozek, jaké vlastnosti člověk má mít a co nám může házet klacky pod nohy, pojďme již na číst, kvůli, které jsem knihu četla. Kreativní techniky, jak být kreativní, jak kreativita funguje atd atd.


Model G. Wallese, kreativity je tvořena 4 kroky.


Preparací, kdy jsme na začátku problému, který budeme řešit. Zde se odvíjíme od neurčitého (firma má malé zisky, neví proč a neví, co s tím) nebo určitého problému (víme o co jde). Snažíme se problém pochopit, vidět ho z více úhlů. 


V druhém kroku inkubace, necháváme myšlenku zrát, napadají nás otázky k problému, na které se snažíme hledat odpovědi, pomalu, ale jistě se blížíme k řešení, máme to na jazyku, ale ještě neumíme řešení pojmenovat. V této fázi autor radí vyspat se na to, nechat to ještě více uležet. 


Aha, máme to. Tento moment přijde ve fázi iluminace (osvícení). Přišli jsme na odpověď. 


Jak, ale zjistíme, že je to právě ta pravá? Díky poslednímu kroku verifikace, kde se vrátíme na začátek zadání a zjistíme jestli jsme odpověděli na otázky dobře.


(Model Suji - znalost, Pika - inspirace, Iki - praktičnost) - fáze kreativního procesu.


KREATIVNÍ METODY

Brainstorming

= technika ke sběru informací a dat, která otevírá mnoho možností a pojmenovává různé aspekty při řešení problému


Pravidla: zákaz kritiky, uvolnění fantazie, vzájemná inspirace, kvantita nad kvalitou, všichni jsme si rovni


Model brainstormingu:

Zjištění faktů


Pojmenujeme Problém 



Příprava 



Hledání nápadu 



Nalezení nápadu 

- výstupem je velké množství myšlenek, které nejsou ověřeny


Nalezení řešení 



Zhodnocení 



Přijetí myšlenek



Druhy: negativní, vizuální, 6 (osob) - 3 (nápady) - 5 (minut)


Šest myslících klobouků 

= přímá cesta k myšlence, vhodné při rozhodování ve skupině

Bílý klobouk - nic než fakta, čísla, racionálnost

Červený klobouk - emoce, city, intuice

Žlutý klobouk - pozitivní přístup k věci 

Černý klobouk - negativní přístup, kritické hodnocení 

Zelený klobouk - kreativní a inovativní myšlení 

Modrý klobouk - “facilitátor”, rozdává klobouky ostatním, udává tón hry


Zbytek knihy již vidím, jako příručku například pro BG, není zde již moc teorie spíše přímo techniky, jak fungují a jak je praktikovat, z každé kapitoly sem vložím jednu.  




DEFINICE PROBLÉMU 




SBĚR INFORMACÍ A DAT



HLEDÁNÍ NÁPADU


Superhrdinové



HLEDÁNÍ ŘEŠENÍ 


Druhé brýle 



PLÁNOVÁNÍ A REALIZACE  


Card story board 



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Nikuš - 01.12.2021 - 17:13


Gratuluji ke skvělé k eseji a k přesažení magické hranice 40ti bodů! :) Moc díky za důraz na kreativní techniky, sama je vyhledávám.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: