Kreativita a inovace v organizaci


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 11.04.2023

Kreativita a Inovace v organizaci   Emilie Franková

Proč jsem si tuto knihu vybral?

Tuto knihu jsem si vybral kvůli souhrnnému pojmenování v tom co je to kreativita, jaký je rozdíl mezi kreativitou a inovací a jak kreativitu podpořit a rozvíjet. Jako k tomu mne i zajímalo co vše může kreativitu brzdit. 


Co jsem si odnesl?


Dříve se na kreativitu dívalo jako na dar od boha nebo jako, že přišla můza. Dnes víme, že kreativní může být každý se správnými stimuly. Nejvíce o tom pojednává teorie 3T, která dokládá, že pro rozvoj kreativity jsou zásadní - kreativní talent, tolerance k novému (lidi, myšlenky, …), technologie 


Pokud chceme hodnotit kreativitu můžeme se na ni dívat z několika hledisek: (například při cvičení, kdy pozorujeme odpovědi na - Využití běžných věci v běžném prostředí?) 



Kognitivní fáze kreativity: 


Pro kreativitu je důležitá kombinace: 


Kreativita je spojená s nízkým vzrušením (nízký stres) a novými zážitky, proto kreativní jedinci často potřebují čas pro sebe


Kreativita je spojena s tvrdou prací, kde „level učeň” je brán do 10 let tvrdé práce.


Kreativita výsledkem štěstí:


Kreativní řešení může být vytvořeno, pokud chybí jedno z kritérií:


Substruktury kreativity:

Kreativita může probíhat na úrovni jedince, týmu i celé organizace. Na každé úrovni existují jiné způsoby, jak zde kreativitu rozvíjet nebo podporovat


na úrovni jedince:

Na úrovni jedince, lze využít pro rozvoj kreativity trénink. Trénovatelné složky kreativity: (63)

(zdroj pro techniky: Trénink tvořivosti - Kirst, Diekmeyer - podněty ke zlepšení) 


Každý trénink má 5 fází dle De Bona a to: zájem, porozumění, trénink, dovednost, užití


Technika 6 klobouků - De Bono (aneb jak vytvořit trénink):


je prokázáno, že intuice je mnohdy rychlejší a efektivnější než důkladná analýza


Kognitivní styly: adaptor Inovátor


Imaginace vede k originalitě; Intrapersonální inteligence chrání před iluzorními nebo emočně rušivými  vlivy v procesu tvorby nového; Smysl pro oborovou relevanci vede k vysoké kvalitě


Rysy kreativní osobnosti: vysoké ocenění estetických kvalit; zvídavost; vytrvalost; široké zájmy; přitažlivost složitosti; vysokou energií; nezávislost úsudku; samostatnost; intuici; pevné sebevědomí; schopnost řešit protiklady; intelektuální poctivost; existenci opačných nebo protichůdných osobnostních charakteristik. 

Největší význam má TOLERANCE VŮČI DVOJZNAČNOSTI - obvykle máme strach což způsobuje deaktivaci systému; pro kreativní lidi cítí vzrušení z příležitosti, aktivace systému - podporuje je ji: ‌otevřenost zkušenostem (Big Five rysy osobnosti - extraverze, přívětivost, svědomitost, emocionální stabilita - i jejich protějšky ); ‌stimulační svoboda; ‌funkčni svoboda; ‌flexibilita; ‌ochota riskovat; ‌preference zmatku; ‌prodleva uspokojení; ‌oproštění od stereotypu sexuální role (vybírají si to co zrovna potřebují - senzitivita a průbojnost; ‌odvaha


‌sebeovládání - Daceyho model procesu sebeovládání + CCOPE strategie

‌Internalita - vše co se mi stává je jen moje vina (výsledek mé aktivity)

Motivace ke kreativitě:


Komponenty vnitřní motivace: sebeurčení, kompetence, zaujetí úkolem, zvídavost, zájem, radost

Komponenty vnější motivace: obavy z kompetencí, hodnocení, uznání, peníze, další hmotné pobídky, omezení ze strany druhých


Kreativní proces: 

Příprava → inkubace (nevědomí) → iluminace (Heureka/aha moment) → verifikace ( ověření) Využívání: logiky, intuice, kritiky


Kreativita v selfmanagementu -  nejdůležitější je se poznat



Kreativita v týmu:

Tým je flexibilní pracovní skupina, která má společné cíle; vnitřní strukturu pracovních pozic a rolí; časté vzájemné osobní kontakty mezi spolupracovníky; relativně trvalé sociální vztahy; společné pracoviště; vědomí příslušnosti ke skupině; 

Od skupiny jej odlišuje: absence vnitřní formální organizační struktury týmu; společný výkon a společná odpovědnost za výsledek týmu; časové omezení existence týmu. 

U celkové efektivity jde do jaké míry: týmový výstup splňuje zadané požadavky včetně požadavků těch, kteří mají daný výstup používat; zkušenosti týmu přispěli k osobnímu duševní i tělesné pohodě (well-beingu) členů týmu a jejich rozvoji; zkušeností týmu přizpívají k organizačnímu učení; ctí hodnoty organizace; 


Kreativní týmy


Ovzduší: Výzva/Challenge (není tlak = negativní)


Podpora v týmech: úplný týmový úkoly; poskytnout čas na kreativitu; zvyšovat úroveň týmového bezpečí a integrace dovedností členů týmu; rozvíjet dovednosti umožňující pracovat jako tým; 


složení týmu dle belbina na kreativitu hlavně inovátor (produkce nápadů), vyhledávač zdrojů (propojuje myšlenky a nápady) a Koordinátor (umí oba ohodnotit a použít)


Síla kórových dovedností je spojena se získanými návyky = lze je ovlivnit učením


Rovnováha hemisfér v týmu = respektovat pasivní přístup; poskytovat dlouhá a souvislá časová období; vytvářet povědomí o tom jak stimulovat pravostranné myšlení; (de Bono - Atlas of management)


Spiritualita pracoviště = vnitřní život (žít plný život i na pracovišti); smysluplná práce (dodává životu smysl); komunita (na kolik jsme vzájemně propojení?)

‌důvěra, respekt, kreativita


Doporučení pro lídry na podporu kreativity (168)


Proces inovace: produkování, sběr, rozvoj a implementace myšlenek → komercializace: vytvoření myšlenky, první aplikace, určení proveditelnosti, finální aplikace - čím víc v souladu s potřebami trhu tím vyšší šance na úspěch + renomé firmy


Rozvoj kreativity jako konkurenční výhoda - vytvořit: pocit naléhavosti, zaměření na zákazníka, rozvíjet efektivní práci, absorbovat výzvy, stanovit jasné milníky a hodnocení alternativ. 


5P: profesionalita, projekty, provokace (vysoké standardy), partnerství, performance



Faktory:


3 komponenty kreativity: mistrovství, kreativní myšlení, vnitřní motivace


vyšší Well-being = vyšší kreativita = vztahy, pohoda, autonomie či svoboda a příjem


Bariéry: 


Slovníček pojmů:

Je znám poměr, kdy na 1 inovaci je potřeba vyzkoušet cca 60 kreativních řešení.

Co a jak využiji v praxi?

Díky této knize jsem pochopil jak důležitá a rozmanitá je kreativita v organizacích. lze říci, že podstatou kreativity je vidět odlišnosti a umět jich využít. Většinou se tyto odlišnosti objevují v protimluvech. 

Dále si odnáším to, že inovace většinou znamená kolem 60 kreativních nápadů, tento poznatek pro mne znamená fakt, že pokud něco vymyslím, tak musím dále iterovat zkoušet, než se z toho stane skutečně skvělý nápad. 

Co mi především přijde užitečné je odhalení bariér kreativity. Na tyto bariéry bych se rád podíval s odstupem času a přijít s návrhy jak se jim vyhnout. 

Co jsem si uvědomil, je že TAP funguje tak aby kreativitu podporovat a že pokud budeme vytvářet prostředí, kde se kreativita může rozvíjet pomůže to i jednotlivým týmům dále růst a projekty přijdou samy. 

Ačkoliv jsem většinu daných věcí o kreativitě již věděl, tak mi kniha přinesla širší kontext. Překvapilo mne zde zasazení belbinových rolí i studie o inovárovy - respektive jeho charakterických rysech. 





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

30.09.2024

Kategorie: Společnost

Body: 1

30.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: