Tuto knihu jsem si vybral kvůli souhrnnému pojmenování v tom co je to kreativita, jaký je rozdíl mezi kreativitou a inovací a jak kreativitu podpořit a rozvíjet. Jako k tomu mne i zajímalo co vše může kreativitu brzdit.
Co jsem si odnesl?
Dříve se na kreativitu dívalo jako na dar od boha nebo jako, že přišla můza. Dnes víme, že kreativní může být každý se správnými stimuly. Nejvíce o tom pojednává teorie 3T, která dokládá, že pro rozvoj kreativity jsou zásadní - kreativní talent, tolerance k novému (lidi, myšlenky, …), technologie
Pokud chceme hodnotit kreativitu můžeme se na ni dívat z několika hledisek: (například při cvičení, kdy pozorujeme odpovědi na - Využití běžných věci v běžném prostředí?)
fluence (četnost relevantních odpovědí)
flexibilita
originalita
elaborace (hloubka spojená s detaily)
Kognitivní fáze kreativity:
Generativní - tvoření preventivních struktur, které mají vlastnosti podporující kreativní objevy
Explorativní - díky předchozí fáz + ovlivněno modely a přispívá ke kreativním myšlenkám (20)
Pro kreativitu je důležitá kombinace:
Kreativity - syntetická schopnost vidět problémy novými způsoby a překročit meze konvenčního myšlení
Analytiky - Analytická schopnost rozpoznat, které z nových nápadů má smysl dále sledovat a které ne
Praktičnosti - Praktická schopnost, jak ostatní přesvědčit, čili jak jiným osobám „prodat” hodnotu svých nápadů
Kreativita je spojená s nízkým vzrušením (nízký stres) a novými zážitky, proto kreativní jedinci často potřebují čas pro sebe
Kreativita je spojena s tvrdou prací, kde „level učeň” je brán do 10 let tvrdé práce.
Kreativita výsledkem štěstí:
slepá náhoda - tvůrce nehraje žádnou roli, jde o správný čas a místo.
serendipity - tvůrce je aktivní a najde něco co nehledá.
štěstí přičinlivého - tvrdě pracující tvůrce „o něco zakopne”.
samoindukovaného štěstí - tvrdá dřina se vyplatí a díky detailu tvůrce najde co hledá.
Kreativní řešení může být vytvořeno, pokud chybí jedno z kritérií:
znalost problému,
znalosti prostředků řešení,
znalosti povahy řešení.
Substruktury kreativity:
person - vlastnosti a nebo taktiky jedince
process - návyky nebo kognitiví schéma v pozadí
product - vedou ke kreativnímu výkonu
press - uskutečněnému pod určitým tlakem
place - v určitém prostředí
persuasion perspectives on creativity - interpersonální vliv, který má na jedince

Kreativita může probíhat na úrovni jedince, týmu i celé organizace. Na každé úrovni existují jiné způsoby, jak zde kreativitu rozvíjet nebo podporovat
na úrovni jedince:
Na úrovni jedince, lze využít pro rozvoj kreativity trénink. Trénovatelné složky kreativity: (63)
Pohyblivost, Plynulost, Originalita,
Analyzování
Produktivita
Konstruování
Přestavba
Uspořádání
Síla vyjádření
Realizace
Kombinování
Transformace
Rozhodování
Přizpůsobování
Organizování
(zdroj pro techniky: Trénink tvořivosti - Kirst, Diekmeyer - podněty ke zlepšení)
Každý trénink má 5 fází dle De Bona a to: zájem, porozumění, trénink, dovednost, užití
Technika 6 klobouků - De Bono (aneb jak vytvořit trénink):
hraní přesně vymezených roli: proti obraně sebe
zaměření pozornosti: focus na 1 část „slona”
snadná použitelnost: změna způsobu náhledu
stanovení pravidel hry: snadná a zapamatovatelná: bílý = fakta; červený = emoce (intuice); černý = zápor a proč to nepůjde; žlutý = pozitivní, hledání příležitostí; zelený = kreativita, provokativní pohled; modrý = facilitace, sjednocený, přemýšlení o myšlení
je prokázáno, že intuice je mnohdy rychlejší a efektivnější než důkladná analýza
Kognitivní styly: adaptor Inovátor
Imaginace vede k originalitě; Intrapersonální inteligence chrání před iluzorními nebo emočně rušivými vlivy v procesu tvorby nového; Smysl pro oborovou relevanci vede k vysoké kvalitě
Rysy kreativní osobnosti: vysoké ocenění estetických kvalit; zvídavost; vytrvalost; široké zájmy; přitažlivost složitosti; vysokou energií; nezávislost úsudku; samostatnost; intuici; pevné sebevědomí; schopnost řešit protiklady; intelektuální poctivost; existenci opačných nebo protichůdných osobnostních charakteristik.
Největší význam má TOLERANCE VŮČI DVOJZNAČNOSTI - obvykle máme strach což způsobuje deaktivaci systému; pro kreativní lidi cítí vzrušení z příležitosti, aktivace systému - podporuje je ji: otevřenost zkušenostem (Big Five rysy osobnosti - extraverze, přívětivost, svědomitost, emocionální stabilita - i jejich protějšky ); stimulační svoboda; funkčni svoboda; flexibilita; ochota riskovat; preference zmatku; prodleva uspokojení; oproštění od stereotypu sexuální role (vybírají si to co zrovna potřebují - senzitivita a průbojnost; odvaha
sebeovládání - Daceyho model procesu sebeovládání + CCOPE strategie
Internalita - vše co se mi stává je jen moje vina (výsledek mé aktivity)
Motivace ke kreativitě:
pro činnost samotnou
oborově relevantní dovednosti (talent a mistrovství)
dovednosti relevantní ke kreativitê (kognitivní styl, znalost heuristiky, pracovní styl)
Komponenty vnitřní motivace: sebeurčení, kompetence, zaujetí úkolem, zvídavost, zájem, radost
Komponenty vnější motivace: obavy z kompetencí, hodnocení, uznání, peníze, další hmotné pobídky, omezení ze strany druhých
Kreativita v selfmanagementu - nejdůležitější je se poznat
Kreativita v týmu:

Tým je flexibilnípracovní skupina, která má společné cíle; vnitřní strukturu pracovních pozic a rolí; časté vzájemné osobní kontakty mezi spolupracovníky; relativně trvalé sociální vztahy; společné pracoviště; vědomí příslušnosti ke skupině;
Od skupiny jej odlišuje: absence vnitřní formální organizační struktury týmu; společný výkon a společná odpovědnost za výsledek týmu; časové omezení existence týmu.
U celkové efektivity jde do jaké míry: týmový výstup splňuje zadané požadavky včetně požadavků těch, kteří mají daný výstup používat; zkušenosti týmu přispěli k osobnímu duševní i tělesné pohodě (well-beingu) členů týmu a jejich rozvoji; zkušeností týmu přizpívají k organizačnímu učení; ctí hodnoty organizace;
Kreativní týmy
Opravdu týmy s jasnými cíli a vnitřní motivací.
Cíle musí být specifické, motivující a umižňující rozvoj, autonomii a nezávislou práci jedinců (když chci být kreativní potřebuji i individuální práci)
Do týmu diverzifikované schopnosti a rozlištnosti v závislosti na úkolu. Nej vlastnost: otevřenost k mnohoznačnosti.
12 faktorů, které ovlivňují kreativitu v týmu:
úkol:
vnitřně motivující
vysoká úroveň vnějších požadavků
Skupinové složení
výběr tvořivých a inovativních lidí
rozmanitost (diverzita) dovedností a demografie
organizační kontext
odměny za inovace
ovzduší učení a rozvoje
klima podporující kreativitu a inovace
proces
standardy pro kreativitu a inovace
reflexivnost
vedení podporující kreativitu a inovace
konflikt a polemika
přemostění napříč týmy
Ovzduší: Výzva/Challenge (není tlak = negativní)
Podpora v týmech: úplný týmový úkoly; poskytnout čas na kreativitu; zvyšovat úroveň týmového bezpečí a integrace dovedností členů týmu; rozvíjet dovednosti umožňující pracovat jako tým;
složení týmu dle belbina na kreativitu hlavně inovátor (produkce nápadů), vyhledávač zdrojů (propojuje myšlenky a nápady) a Koordinátor (umí oba ohodnotit a použít)
Síla kórových dovedností je spojena se získanými návyky = lze je ovlivnit učením
Rovnováha hemisfér v týmu = respektovat pasivní přístup; poskytovat dlouhá a souvislá časová období; vytvářet povědomí o tom jak stimulovat pravostranné myšlení; (de Bono - Atlas of management)
Spiritualita pracoviště = vnitřní život (žít plný život i na pracovišti); smysluplná práce (dodává životu smysl); komunita (na kolik jsme vzájemně propojení?)
důvěra, respekt, kreativita
Doporučení pro lídry na podporu kreativity (168)
Proces inovace: produkování, sběr, rozvoj a implementace myšlenek → komercializace: vytvoření myšlenky, první aplikace, určení proveditelnosti, finální aplikace - čím víc v souladu s potřebami trhu tím vyšší šance na úspěch + renomé firmy
Rozvoj kreativity jako konkurenční výhoda - vytvořit: pocit naléhavosti, zaměření na zákazníka, rozvíjet efektivní práci, absorbovat výzvy, stanovit jasné milníky a hodnocení alternativ.
chápána jako: soubor základních přesvědčení, hodnot, postojů, norem chování, které jsou sdíleny v organizaci, které se propojují v myšlení, cítění a chování členů organizace a v artefaktech materiální a nemateriální povahy.
podpora zaměstnanců, stimulační systém, optimální tlak zátěže (obrácené U)
lidi → nábor: otevřená mysl, zvídavost, originální a experimentující - různorodost: tvůrce, obhájce, sponzory, realizátory, vůdce
atributy inovátora:
orientace na potřeby: orientování na dosahování úspěchů a nedostatek zdrojů je vede k tomu, že zjistí, že se vyplatí vyvíjet produkty v návaznosti na poptávku zákazníků, kontaktovat potenciální zákazníky v raných fázích a rychle upravovat návrhy
ambivert: rovnováha mezi introvertním a extrovertním, přesto se přiklání k introvertní
obecné zájmy: široký okruh zájmů
experti a fanatici: zakladatelé firem jsou většinou pionýry ve svých oborech a fanatiky v řešení problémů
inteligence: vysoká všeobecná inteligence, paměť a kapacita pro informace a analýzu
nezávislost: vysoký stupeň nezávislosti a soběstačnosti
nezávislé soudy: autonomní posuzování a odolnost proti tlaku okolí ke konformitě v myšlení
živé zobrazení: schopnost přitáhnout pozornost k tomu, co nebylo dříve rozpoznáno nebo zpozorováno
dosahování úspěchů: obzvláštní zájem o dosažení úspěchu u problému, kde jsou klíčovým faktorem jejich vlastní schopnosti
zvídavost: Dlouhotrvající zvídavost, schopnost pozorování a naslouchání
intuitivní a mající představivost: schopnost naladit se do intuitivních pocitů a nechat fantazii pracovat
Svědomitost: Obětavý, oddaný a pracovitý
Kreativní napětí: schopen podržet mnoho myšlenek pohromadě v kreativním napětí bez toho, že by došlo k předčasnému rozhodnutí, někdy dokáže poskytnout syntézu nesourodých konceptů
Dlouhodobé horizonty: kvůli časovým horizontům pro radikální inovace někdy podcení délku časového období nutného pro dosažení úspěchu
Nízké počáteční náklady: Inovátoři většinou pracují s nízkými náklady a snaží se omezit svá počáteční rizika
Mnohočetné přístupy: Inovátor snáší nepředvídatelné interakce mezi objevitelem a vnějším světem a umí se dobře vyrovnat s neomezeným a neformálním vývojem
Flexibilita a rychlost: vynálezce-podnikatel navrhuje, testuje a produkuje rychle, čímž získává časové a výkonové výhody oproti pomalé konkurenci
Stimuly: vynálezce-podnikatel si umí představit hmotné výhody osobní prospěch v případě úspěchu
Dostupnost kapitálu: Jestliže je podnikatel odmítnu jedním zdrojem, hledá jiné zdroje, někdy v kreativních kombinacích
Dva hlavní zdroje, které ovlivňují kreativitu čas a peníze - mezi další zdroje patří: dostatek času pro vývoj nových nápadů, relevantní odborné znalosti, dostatečné finanční prostředky a materiální zdroje, systémy a procesy umožňující a podporující kreativní a inovativní práci, potřebné informace, dostupnost tréninku a dalšího vzdělávání.
person, process, place
tréninky: identifikace potřeb, stanovení cílů, tvorba a realizace obsahu, zpětná vazba a hodnocení - bez reflexe k ničemu. Přehled oblastí:
Org. Struktury, systém (odměňování)
Pružná organizace:
role a odpovědnosti jsou definovány mnohem méně
vzhledem k měnícím se podmínkám se náplně jednotlivých pracovních činností a pozic průběžně redefinují
každý člen organizace zná globální záměr organizace a situační faktory, které na něj působí a rozumí základním strategickým záměrům vedení
ke vzájemnému působení lidí v organizaci dochází vertikálně i laterálně ve stejné míře
čemuž odpovídá organizační struktura ve tvaru spíše ploché než strmé a mnoho vrstenaté pyramidy
to současně poskytuje i možnost stálého kontaktu s vecholovými manažery ke kterým jsou dveře stálé otevřené
ti tráví mnoho času v rozhovorech se zaměstnanci na všech organizačních úrovních
druhy inovací:
radikální x inkrementální
technologické x administrativní
procesní x produktové
3 komponenty kreativity: mistrovství, kreativní myšlení, vnitřní motivace
vyšší Well-being = vyšší kreativita = vztahy, pohoda, autonomie či svoboda a příjem
Bariéry:
kognitivní schema (mentální modely) - lze restrukturalizovat - tvoří se z 4E (education, experience, expertise, expectations)
přílišná převaha logického myšlení
chaos způsobovaný: přehršel informací, emocí, myšlenkami, problémy a multitaskem
přilišný stress
pracovní prostředí - výměna myšlenek
úkony - umožňují dělat co mají rádi
znalosti i oborová fixace
předčasné hodnocení myšlenek (rozdělit fáze generování a hodnocení)
špatná komunikace
strach z neúspěchu
odpor zaměstnanců
nepochopení zavádění změn a k čemu mají směřovat
omezení v organizaci: izolace nejvyššího managementu, netolerování rozdílů, neměnné zájmy, krátkodobé horizonty, přehnaně racionální myšlení, nevhodné stimuly, nadměrná byrokracie
Slovníček pojmů:
Kreativita - Proces ideace řešení problému, proces probíhající v čase a charakterizovaný originalitou, adaptivnosti a realizací (kreativita = proces vytváření + originalita + hodnota)
Inovace - zavedení a zlepšení určité ideace
Je znám poměr, kdy na 1 inovaci je potřeba vyzkoušet cca 60 kreativních řešení.
PO (provocative operation) - kouknout na věci novým způsobem například porovnáním s náhodně vybraným slovem ( televize + sýr)
Out of box jednání - jednat a přemýšlet mimo svůj mentální model
Vhled označuje zdánlivě náhlé porozumění problému nebo strategii, která napomáhá jeho řešení.; Schopnost vhledu = kreativnější jedinec ve všech druzích tvoření
Co a jak využiji v praxi?
Díky této knize jsem pochopil jak důležitá a rozmanitá je kreativita v organizacích. lze říci, že podstatou kreativity je vidět odlišnosti a umět jich využít. Většinou se tyto odlišnosti objevují v protimluvech.
Dále si odnáším to, že inovace většinou znamená kolem 60 kreativních nápadů, tento poznatek pro mne znamená fakt, že pokud něco vymyslím, tak musím dále iterovat zkoušet, než se z toho stane skutečně skvělý nápad.
Co mi především přijde užitečné je odhalení bariér kreativity. Na tyto bariéry bych se rád podíval s odstupem času a přijít s návrhy jak se jim vyhnout.
Co jsem si uvědomil, je že TAP funguje tak aby kreativitu podporovat a že pokud budeme vytvářet prostředí, kde se kreativita může rozvíjet pomůže to i jednotlivým týmům dále růst a projekty přijdou samy.
Ačkoliv jsem většinu daných věcí o kreativitě již věděl, tak mi kniha přinesla širší kontext. Překvapilo mne zde zasazení belbinových rolí i studie o inovárovy - respektive jeho charakterických rysech.