Kreativita a inovace v organizaci


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 29.09.2022

Kreativita a inovace v organizaci   Emillie Franková

Proč jsme si knihu vybrala ?

V seznamu knih jsem měla zatím jen 2, které by se věnovaly této tématice. Chtěla jsem si tedy rozšířit obzory a třeba něco využít v praxi, protože z poslední knihy jsme začali využívat nějaké techniky a i se nám dost osvědčily, například kolečko asociací, doufala jsem tedy, že si odnesu další hru na kreativitu.


Co si z knihy odnáším?

Kreativita, stejně, jako v minulých esejích, není jen jedna definice, jsou různé úhly pohledu na ni. Avšak se většina autorů shodne ve 2 rysech a těmi je originalita a užitečnost. V návaznosti na to se v knize mluví o procesové kreativitě a kognitivní kreativitě. Na konci je, ale stejný výsledek nový a užitečný produkt/proces. Ten může být vytvořen strojem či člověkem.


-         Jsou ke kreativitě potřeba znalosti?

Dříve by byla odpověď ne, ale vzhledem k dnešní neustále se měnící společnosti a definici, kreativity, kdy hledáme nové věci, se nám málokdy podaří objevit, zcela novou věc. Je tedy lepší hledat novinky v oblasti, kde znalosti máme a tudíž jsme schopni vypozorovat nedostatky či chybějící procesy/produkty.


-         Rysy kreativní osoby

Vysoká tolerance k dvojjazyčnosti, otevřenost k novým zkušenostem, stimulační a funkční svoboda, flexibilita, ochota riskovat, preference zmatku, prodleva uspokojení, odprošení od stereotypu sexuální role (muž umí vnímat jako žena a naopak), vytrvalost, odvaha, sebeovládání,

-         Daceyho model sebeovládání CCOPE

• C – calming the nervous system, tj. zklidnění nervové soustavy;

• C – creatively planning coping techniques, tj. tvořivé plánování úspěšných metod;

• O – opting for the best plan, tj. volba nejlepšího plánu

• P – persisting when motivation flags, tj. vytrvalost v případě ochabnutí motivace;

• E – evaluating the plan´s efficacy, tj. zhodnocení účinnosti plánu.


 




-         Týmová kreativita

Jedná se o o „velice vzácnou“ věc, protože, aby každý jedinec byl kreativní chce to hodně úsilí. To ovlivňuje mnoho faktorů, stejně tak jako důležitost složení týmu. Klíčem je zde respekt a otevřenost.

Proces kreativity

           Preparace

           Inkubace

           Iluminace

           Verifikace

 

-         Inovace X Kreativita

„Definice inovace často uvádějí, že inovace jsou úspěšnou realizací kreativních myšlenek.“


-         Typy inovací

Absolutní = takové, co svět ještě neviděl

Relativní = již jsou nám někde známé, ale použijeme je i v jiném odvětví


-         Proces inovací

Produkování myšlenek

Sběr myšlenek

Rozvíjení a implementování finálních myšlenek


-         Inovace v organizaci

Kreativní organizační atmosféra má mnoho souvislostí a typických znaků, kromě podpory iniciativy a psychologického bezpečí je to např. stálá výměna myšlenek, přičemž každá předkládaná myšlenka se setkává s respektem a je zvažována bez předsudků

 

Závěr

Kniha je velice odborná až občas nudná, ale líbilo se mi, že psána stylem otázek a odpovědí. Není tedy vždy nutno číst celou knihu znova, ale stačí jen najít odpověď na svou otázku. Většina témat je zde rozebrána velice detailně a setkáváme se zde s knihami, které jsem již četla Belbin – Týmové role atd.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: