Knihu "Kraď jako umělec" jsem si chtěla přečíst z důvodu toho, že již dlouhou dobu jsem slýchala na TS doporučení na tuto knihu a zároveň vím, že jsem hodně zručná ve věcech jako je malování, tancování, focení, vyrábění všemožných věcí a podobně. Jenže většinou jde spíše o to, že tyto věci dokážu "napodobit" dle vzoru velmi dobře, ale často ta kreativita nepřichází sama od sebe jak bych si představovala a mohla vždy produkovat svou tvorbu a ne jen kopii něčeho jiného.
Tato kniha je průvodcem kreativitou a sebevyjádřením a představuje 10 strategií, jak odemknout svou kreativitu a najít svůj vlastní jedinečný hlas umělce nebo tvůrce. Kniha obsahuje osobní anekdoty a rozhovory s dalšími umělci a tvůrci a je kombinací praktických rad a inspirace, která čtenářům pomůže najít vlastní cestu k tvorbě a zanechání stopy.
Kniha je rozdělena do 10 kapitol, z nichž každá se zabývá jinou strategií, která je podle autora klíčem k uvolnění kreativity a nalezení inspirace. Kniha nás vybízí k riskování, experimentování a k přijetí tvůrčího procesu.
1) Kraď jako umělec: Kleon vyzývá čtenáře, aby "kradli" nápady jiným umělcům a tvůrcům jako způsob, jak najít inspiraci a učit se od těch, kteří tu byli před nimi. Naznačuje, že veškeré umění je remixem jiného umění a že je důležité pochopit vlivy a inspirace, které formovaly vaši tvorbu.
2) Nečekej s prací na to, až zjistíš, kým jsi: Kleon tvrdí, že čekání na inspiraci je receptem na stagnaci a že nejlepší způsob, jak být kreativní, je prostě začít pracovat. Doporučuje čtenářům, aby každý den něco vytvořili, cokoli, což je způsob, jak si vybudovat dynamiku a překonat strach z toho, že nejsou dost dobří.
3) Napište knihu, kterou bys chtěl sám číst: Kleon čtenáře vybízí, aby vytvořili dílo, které by si přáli, aby na světě existovalo. Naznačuje, že nejlepší způsob, jak najít svůj jedinečný hlas tvůrce, je vytvořit něco, co byste si přáli číst nebo vidět.
4) Pracuj rukama: Kleon naznačuje, že práce rukama je mocný způsob, jak využít svou kreativitu, a že fyzický akt vytváření něčeho může být neuvěřitelně uspokojující. Doporučuje, abychom experimentovali s různými médii, jako je kresba, malba nebo sochařství, jako způsob, jak najít novou inspiraci a vybudovat si nové dovednosti.
5) Vedlejší projekty a koníčky jsou důležité: Kleon doporučuje čtenářům, aby se věnovali vedlejším projektům a koníčkům jako způsobu, jak najít nové nápady a inspiraci. Naznačuje, že práce na něčem, co přímo nesouvisí s vaší hlavní prací, vám může pomoci objevovat nové nápady, riskovat a budovat nové dovednosti.
7) Dělejte dobrou práci a sdílejte ji s lidmi: Kleon nabádá čtenáře, aby byli na svou práci hrdí a sdíleli ji s ostatními. Naznačuje, že nejlepším způsobem, jak vybudovat komunitu kolegů tvůrců, je sdílet svou práci a zapojit se do komunikace s ostatními.
8) Nebuď svině (svět je malý): Pro budování komunity spolutvůrců je zásadní být k ostatním laskavý a podporovat je. Buďte štědří ke svému času a znalostem a podporujte práci ostatních. Internet umožnil umělcům a tvůrcům spojit se a spolupracovat s ostatními z celého světa. Využijte internet jako nástroj k vytváření komunity tvůrců, k hledání inspirace a ke sdílení své práce.
9) Nesnaž se být cool.(cesta k úspěchu je roubena nudou): Vyhraďte si čas na soustředěnou práci a vyhýbejte se rozptýlení. Klíčem k dobré práci je mít vyhrazený čas a místo pro práci bez rozptýlení.
10) Tvorba je škrtání: Klíčem k tvořivosti je často potřeba odstranit nepotřebné a zaměřit se na to podstatné. Práce je potřeba si zjednodušit a soustředit se na hlavní sdělení, nebo myšlenku a odstranit vše co k práci nepřispívá.
Tyto strategie a techniky jsou v knize podrobněji rozebrány a doplněny mnoha příklady, které pomohou pochopit a aplikovat je ve vlastní tvůrčí praxi.
ATP:
Z této knihy jsem si odnesla spoustu věcí, které rovnou začnu praktikovat. Například jedno doporučení je, brát si všude sebou deník, či zápisník a do toho si rovnou zapisovat vše co nás napadne. Toto máme již v Tiimi jako learning diary, každopádně já svůj zápisník na tyto nápady mám v elektronické podobě - mobil. Nyní aktivně používám poznámky a někdy je zajímavé si je zpětně po nějaké době číst a pracovat se svými minulými myšlenkami. Také jsem si odnesla hodně o tom, jak být dobrý zloděj. Z toho je pro mě hlavní pravděpodobně brát od mnohým, ne pouze od jednoho a místo kopírování spíše studovat "dílo". Toto využiji především v tancování. Jsem choreografka sestav a často již nemám nápady, proto budu studovat více videí se stejným typem choreografií a poté dávat dohromady často nové taneční cviky, které vzniknou z více videí, než jen napodobovat něčí cviky.