Kubovo týdenní žvásty #31
Kraď jako umělec
Proč ji?
Kniha Kraď jako umělec představuje průvodce pro každého, kdo se chce vydat na cestu tvůrčího objevování a seberealizace. Základním předpokladem knihy je, že kreativita není dar z nebes, ale dovednost, kterou lze rozvíjet prostřednictvím inspirace a otevřenosti k okolnímu světu. Tuhle knihu jsem se rozhodl přečíst převážně kvůli rozvoji mé slaboučké kreativity, a abych dokázal splnit jeden z bodů ve sklil profile.
Co jsem si odnesl?
Najděte svůj vzor
Prvním krokem k rozvoji kreativity je krást od těch, kteří nás inspirují. Nejde o doslovné kopírování, ale o hledání osobních vzorů a napodobování toho, co v nich obdivujeme. Například závodní lyžař a podnikatel Jon Olsson může být pro někoho zdrojem inspirace nejen svými sportovními úspěchy, ale i podnikatelským duchem a schopností prezentovat svůj život a práci na sociálních sítích. Tento přístup nám umožňuje absorbovat různé vlivy a transformovat je do něčeho unikátního a osobního.
Nezanedbávejte své vedlejší projekty a koníčky
Naše koníčky a vedlejší projekty jsou klíčové pro udržení kreativního ducha a mohou se stát zdrojem nečekané inspirace. Omezení našich aktivit pouze na primární práci může vést k vyčerpání a ztrátě motivace. Vlastní zkušenost s omezováním koníčků poukazuje na důležitost času na odreagování a udržení mentální pohody, která je pro kreativní práci nezbytná.
Vytvořte si stimulující pracovní prostředí
Dalším klíčem k rozvoji kreativity je design našeho pracovního prostředí. Mít kolem sebe předměty, které nás inspirují, a rozdělit pracovní prostor na části pro digitální a manuální tvorbu může značně ovlivnit naši produktivitu a kreativní myšlení. Cestování a změna prostředí jsou rovněž způsoby, jak stimulovat naši kreativitu a nabrat nové perspektivy.
Sdílejte své nápady a práci s ostatními
Sdílejte nápady a práci s komunitou. Především u nás v Tiimi máme spoustu možností a prostoru sdílet naše nápady a práci s ostatními a pomáhat si a obohacovat se navzájem. Za ty tři roky tohle vidím jako jednu z největších přidaných hodnot tohoto konceptu a jen vůl nevyužije těchto příležitostí:)
Originalita a inspirace v digitálním věku
Autor zdůrazňuje, že v dnešním světě není nic opravdu originální. Všechno, co vytváříme, stojí na ramenou našich předchůdců. Tento koncept je zvláště relevantní v éře umělé inteligence, kde systémy jako GPT a DALL-E vytvářejí obsah na základě obrovského množství dat shromážděných z literárních děl, fotografií a uměleckých děl. Tato krádež slouží jako základní kámen pro inovace a kreativitu, opět potvrzujíc že originalita je často jen neodhalené opisování.
Učení se kopírováním
Kleonův návrh, abychom se učili kopírováním, je zvláště přínosný v kontextu současných digitálních nástrojů a zdrojů. Tutoriály na YouTube, blogy a online kurzy jsou cenné zdroje, které nám umožňují rychle získat nové dovednosti a přizpůsobit si cizí nápady pro naše vlastní použití. Tento přístup k učení podporuje rychlou iteraci a experimentování, které jsou zásadní pro kreativní rozvoj.
Význam odpočinku a rutinních činností
Význam odpočinku a zdánlivě rutinních činností, jako je mytí nádobí, nám mohou poskytnout mentální odpočinek a prostor pro kreativní myšlení. Tato myšlenka je v souladu s konceptem systému 1 z knihy Myšlení rychlé a pomalé, o které jsem už zde psal esej a týká se intuitivního, nevědomého zpracování informací. Rutinní činnosti nás mohou uvolnit od přímého tlaku na výkon a umožnit nevědomému myšlení, aby pracovalo na kreativních problémech.
Závěr
Kraď jako umělec není pouze o technikách tvorby, ale především o mindsetu, který podporuje kreativní růst a rozvoj. Pokud někdy máte volný čas a nemáte co v danou chvíli číst, tak si jí ve škole půjčte a za hodinku jí máte skoro přečtenou. Je hezky graficky zpracovaná a dobře se čte. I když bych možná od knihy očekával více, tak vám stejně předá spoustu zajímavých poznatků a myšlenek, se kterými do budoucna můžete pracovat. Dávám palec hore a letím na další knihu.