Koučování


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 17.03.2023

Koučování   John Whitmore

Knihu jsem se rozhodla přečíst, protože jsem zjistila, že o koučování toho vím na třeťáka opravdu málo. Tato kniha se zaměřuje hodně na koučování v osobním rozvoji. Myslím, že je to super první krok k tomu, aby mohl člověk koučovat v odborných věcech. Nebudu schopna koučovat ostatní ve specializovaných skillech, pokud nedokážu koučovat především sama sebe a posouvat sama sebe.


Myšlenka, kteoru si odnáším, je, že coaching není pouze o řešení problémů a nedostatků, ale také o rozvoji silných stránek a využití potenciálu, který v nás je. Kniha se zaměřuje na to, jak si stanovit cíle, jaké techniky a nástroje využívat, jakým způsobem komunikovat s klientem a jak být úspěšným coachem. Tak základ snad už mám, o cílích po rokech v Tiimi něco málo vím.


Koučování je proces spolupráce, ve kterém kouč pomáhá koučovanému najít vlastní řešení a dosáhnout cílů. To mi vždycky přišlo nejvíc fascinující. Jestli mi něco nejde, tak je to pokládání otázek. 


„Výsledkem koučování je důvěra ve vlastní schopnosti, vnitřní motivace, vlastní volba, pochopení, odpovědnost a aktivita.“


UČÍCÍ CYKUS

nevědomá nekompetentnost – nevím, že něco mohu dokázat

vědomá nekompetentnost – vím, že něco mohu dokázat, ale neumím to

vědomá kompetentnost – vím, že něco mohu dokázat a učím se to

nevědomá kompetentnost – něco umím a dělám to automaticky


Několik dalších myšlenek:

- Opravdový výkon je nad tím, co očekáváme.



- Přítomný okamžik - je potřeba si uvědomovat tady a teď. Když budeme neustále myšlenkami někde jinde, nezlepšíme se v tom, co zrovna děláme. Neužijeme si moment naplno. Pokud přítomný okamžik neumíme vnímat, je to nejspíš tím, že se patláme v minulosti nebo si idealizujeme budoucnost a necháváme se ovládat negativními myšlenkami.


-  Maslowova pyramida potřeb – lidé nevědomě dělají to, co jim pomáhá uspokojit jejich pyramidu potřeb, nedělají to často vůbec cíleně nebo promyšleně.


- Zpětná vazba - aby byla k něčemu, musí být naprosto konkrétní, individuální. Zpětná vazba v podobně pouhé chvály není růstová. Měla by nabízet kroky ke zlepšení a být podporující.



STUPNĚ TÝMU

Začleňování – přemýšlíme, jestli jsme člen týmu a jestli vůbec chceme. Hledáme své místo v kolektivu. Zkoušíme, experimentujeme, oťukáváme se. Každému začlenění trvá jinak dlouho. 

Prosazování se – v této vázi hledáme své místo v žebříčku a upevňujeme své postavení. Dáváme najevo své kvality a snažíme se vymezit. Hlavně, aby každý věděl, že tu jsem a co si ke mě může dovolit a co po mě chtít.

Spolupráce – tady to může být buďto synergie nebo probém. Přílišný důraz na skupinu a soudržnost může vést k blokům nebo neprojevovávní se – v ohrožení jsou opačné názory jednotlivců.



ATP:

V knize jsem se dozvěděla hodně obecných informací, které jsem o koučování věděla. Pořád mi ale chybí impulz a takový ten pocit, že tuším, jak na to. Netuším. Je to jako když jsem šla do autoškoly a věděla jsem, že jsou tam 3 pedály a volant. A že to auto by mělo jet. Ale když jsem do auta sedla, netušila jsem, co s tím mám sakra dělat. A ve stejné pozici jsem teď. A asi nezbývá než to prostě “nějak zkusit” a v nejhorším případě mi to chcípne.

Kniha mi ale rozhodně pomohla v tom lépe dokázat koučování popsat. Až se mě někdo z uchazečů / prváků bude ptát, k čemu kouč je, tak mu to dokážu vysvětlit lépe než do teď.



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



- 18.03.2023 - 22:20


Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

30.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.04.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

29.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

29.04.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

28.04.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

28.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: