Knihu jsem se rozhodla přečíst, protože jsem zjistila, že o koučování toho vím na třeťáka opravdu málo. Tato kniha se zaměřuje hodně na koučování v osobním rozvoji. Myslím, že je to super první krok k tomu, aby mohl člověk koučovat v odborných věcech. Nebudu schopna koučovat ostatní ve specializovaných skillech, pokud nedokážu koučovat především sama sebe a posouvat sama sebe.
Myšlenka, kteoru si odnáším, je, že coaching není pouze o řešení problémů a nedostatků, ale také o rozvoji silných stránek a využití potenciálu, který v nás je. Kniha se zaměřuje na to, jak si stanovit cíle, jaké techniky a nástroje využívat, jakým způsobem komunikovat s klientem a jak být úspěšným coachem. Tak základ snad už mám, o cílích po rokech v Tiimi něco málo vím.
Koučování je proces spolupráce, ve kterém kouč pomáhá koučovanému najít vlastní řešení a dosáhnout cílů. To mi vždycky přišlo nejvíc fascinující. Jestli mi něco nejde, tak je to pokládání otázek.
„Výsledkem koučování je důvěra ve vlastní schopnosti, vnitřní motivace, vlastní volba, pochopení, odpovědnost a aktivita.“
UČÍCÍ CYKUS
nevědomá nekompetentnost – nevím, že něco mohu dokázat
vědomá nekompetentnost – vím, že něco mohu dokázat, ale neumím to
vědomá kompetentnost – vím, že něco mohu dokázat a učím se to
nevědomá kompetentnost – něco umím a dělám to automaticky
Několik dalších myšlenek:
- Opravdový výkon je nad tím, co očekáváme.
- Přítomný okamžik - je potřeba si uvědomovat tady a teď. Když budeme neustále myšlenkami někde jinde, nezlepšíme se v tom, co zrovna děláme. Neužijeme si moment naplno. Pokud přítomný okamžik neumíme vnímat, je to nejspíš tím, že se patláme v minulosti nebo si idealizujeme budoucnost a necháváme se ovládat negativními myšlenkami.
- Maslowova pyramida potřeb – lidé nevědomě dělají to, co jim pomáhá uspokojit jejich pyramidu potřeb, nedělají to často vůbec cíleně nebo promyšleně.
- Zpětná vazba - aby byla k něčemu, musí být naprosto konkrétní, individuální. Zpětná vazba v podobně pouhé chvály není růstová. Měla by nabízet kroky ke zlepšení a být podporující.
STUPNĚ TÝMU
Začleňování – přemýšlíme, jestli jsme člen týmu a jestli vůbec chceme. Hledáme své místo v kolektivu. Zkoušíme, experimentujeme, oťukáváme se. Každému začlenění trvá jinak dlouho.
Prosazování se – v této vázi hledáme své místo v žebříčku a upevňujeme své postavení. Dáváme najevo své kvality a snažíme se vymezit. Hlavně, aby každý věděl, že tu jsem a co si ke mě může dovolit a co po mě chtít.
Spolupráce – tady to může být buďto synergie nebo probém. Přílišný důraz na skupinu a soudržnost může vést k blokům nebo neprojevovávní se – v ohrožení jsou opačné názory jednotlivců.
ATP:
V knize jsem se dozvěděla hodně obecných informací, které jsem o koučování věděla. Pořád mi ale chybí impulz a takový ten pocit, že tuším, jak na to. Netuším. Je to jako když jsem šla do autoškoly a věděla jsem, že jsou tam 3 pedály a volant. A že to auto by mělo jet. Ale když jsem do auta sedla, netušila jsem, co s tím mám sakra dělat. A ve stejné pozici jsem teď. A asi nezbývá než to prostě “nějak zkusit” a v nejhorším případě mi to chcípne.
Kniha mi ale rozhodně pomohla v tom lépe dokázat koučování popsat. Až se mě někdo z uchazečů / prváků bude ptát, k čemu kouč je, tak mu to dokážu vysvětlit lépe než do teď.