Koučování


2 body

Hodnocení: 80 %

Přidáno: 04.09.2021

Koučování   John Whitmore

Proč jsem si tuto knihu vybrala?


Tuto knihu jsem si vybrala především na podporu mého Skill profilu TL12. Také jsem pochopila, že vlastně vůbec nemám znalosti v tomto ohledu teorie a tak bylo potřeba si ji doplnit. 


Hlavní myšlenky, které mne na knize zaujaly:


Koučování se nezaměřuje na chyby, které se staly. Zaměřuje se na příležitosti, které se stanou.


Abychom mohli skutečně dobře koučovat, musíme si osvojit mnohem pozitivněji představu o skrytém potenciálu všech lidí. -> Pokud chceme u lidí vytvářet důvěru ve vlastní schopnosti, musíme překonat nutkání je neustále kontrolovat, nebo v nich pěstovat přesvědčení, že jsme lepší než oni sami. 


Výzkum o zapamatování věcí. Pokud nám někdo něco řekne, průměrně si po 3 měsících zapamatujeme jen 10%, pokud mu to i ukážeme, tak 32%. Avšak pokud si to máme možnost i vyzkoušet tak. 65%. -> Celkově se mi toto pojí s ATP modelem. 


Podstata koučování je v lepším vnímání reality a zvýšeni odpovědnosti. ->

Zlepšujeme vnímáni reality + uvědomujeme si více.

Kouč nám pomáhá zlepšit vnímáni reality, dokud si neosvojíme schopnost koučovat sami sebe. 


Vnímat a uvědomovat si realitu znamená uvědomovat si, co se kolem nás děje.

Vnímat sebe sama znamená vědět, co prožíváme.


Odpovědnost je nutné převzít za svou. 

Pokud ji od nás někdo očekává, nebo nám ji udělí, náš výkon není optimální- nezlepší se. 

-> Nestačí říkat, aby daná osoba byla odpovědná.

Odpovědnost se vytváří tam, kde máme možnost volby a volit můžeme tam, kdy jsme tázáni. 


Velmi se mi líbil tento příklad z knihy, který jsem se již několikát snažila předat ostatním členům mého týmu: ,,Frede přines žebřík, je v kůlně.'' (Žebřík v kůlně není- Fred nic nepřinese). Potřebujeme žebřík, kdo ho přinese? -> Fred se přihlásí. Jde do kůlny, ale žebřík tam není, Fred pociťuje odpovědnost, chce uspět -> jde se pokusit žebřík najít.


Důležité pojmy:




Závěr:



Tato kniha mě doslova nadchla, mrzí mě, že jsem se k teorii o koučování nedostala dříve. Tolik zápisků z tak krátké audioknihy jsem už dlouho neměla. Znovu se v této knize objevovala již mnou dříve zmiňovaná řeč těla a tak jsem si na popud této knihy již sehnala knihu na toto téma a přidala ji spolu s dalšími knihami na koučování do svého RP. 

Díky této knize jsem se naučila, jak lépe vytvářet otevřené otázky a v rámci pobytu ve Finsku jsme si s Jonášem zkoušeli koučování sebe navzájem v praxi na různá témata.




Hodnocení: 80 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



Jana Švecová - 13.09.2021 - 08:27


Sice se nezaměřuje přímo na chyby, ale snaží se z nich poučit a do budoucna se jim vyhnout. I s chybami se tak pracuje, ale není to o hledání viníků, obviňování, apod. Se zapamatováním věcí ROZHODNĚ souhlasím. Věci, které jsem se učila při studiu už si většinou nepamatuji, jsou to již takové fragmenty, které netvoří celek. Proto je pro nás důležité dělat důsledně ATP - skvělé propojení :-)! A mám velikou radost, že zkoušíš s Jonášem koučování v praxi!

Filip Svoboda - 05.09.2021 - 08:53


Audiokniha vypadá nabitě, mohla by si jí nasdílet? :)

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

28.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

28.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Vedení

Body: 2

Kategorie: Vedení

Body: 3

27.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

27.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: