Koučinkem k dosažení Úspěchu
Jack Canfield & Dr. Peter Chee
Proč jsem si tuto knihu vybral?
Tuto knihu jsem si vybral, protože se chci vzdělávat v oblasti koučování a stím spojené otázkování. Mé očekávání bylo najít hlubší pochopení kočinku, které by mi pomohlo nejen k vedení ostatních, ale hlavně i sebeřízení. S tím je spojeno, že jsem chtěl opět načerpat další inspiraci pro své otázkování.
Jaké je základní téma knihy?
Kniha je rozdělena do 3 částí. V první autoři píší o principech koučinku: co je potřeba dělat a naučit se abychom byli správní kouči. Ve druhé části se autoři zabývají paradigmaty čili koučinkové modely, které nám pohomou lépe provést klienty skrze určité situace. Ve třetí části knihy se autoři zabývají Technikami koučinku pro dosažení úspěchu. Poslední část se mi hodně prolínala s knihou: Pravidla úspěchu od stejného autora Jacka Canfielda.
Dále každá kapitola v sobě ukrývá citát od různých autorů. Zároveň je většina kapitol prokládána studiemi jak zmíněná teorie byla využit v praxi.
Jaké jsem si odnesl myšlenky?
Learning contract - Mezi nejhlavnější podněty, které mi kniha přinesla jsou otázky pro stanovení cílů v podobě SMARTEST (konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní, ohraničené v čase, zábavné, uspokojivé, týmové). Zároveň v 1. části knihy se tvorbou cílů a akčních plánů zabývá celá kapitola, ze které si odnáším mylšenky v podobě spoluzodpovědnosti za své cíle a odhodlání, mít přehled o svých cílech (co mohu měřit to mohu zlepšovat - parafráze Jim Kwik).
S touto tématikou se mi nejvíce spojilo téma learning contractu. Možná je to i tím, že se mi poslední learning contracty né úplně vždy vydařily a tak podvědomě hledám nástroje k jejich zlepšení. K tomu se mi spojila opět i Team Mastery, kde jsme se bavili o kdo a proč má znát náš závazek k učení, což v modelu SMARTEST zastává poslední písmeno T jako tým. K tomu se pojí i doporučení z knihy, že na každý úkol si máme najít Buddyho, který nás bude podporovat v dosažení daného cíle. Zároveň kniha dodává návody na otázkování, které nás dovedou ke strategiím a akčním krokům.
Paradigmata - 2. část knihy zaměřená právě na paradigmata v koučinku mi přinesla podněty k vedení TS. Jedná se o paradigmata pro situační koučink. Každé z paradigmat je nalezneme v knize jako: čím se zabývá, otázky pro dané paradigma, kdy do paradigma vstoupit a kdy z něj odejít.
Vize - v knize najdeme otázky pro načerpání inspirace pro stanovení vize.
V jednoduchosti zde autor uvádí postup přes odhalení talentu, kdy nejdříve sám stanovím, kde vidím svůj talent. Zároveň se se ptám v čem spočívá můj talent podle většiny ostatních lidí a naposledy uvádím činnosti, které mi přinášejí největší štěstí a naplnění při další a dalším opakování. To se mi pojí s teorií Johariho window, kde nám ostatní odkrývají co o sobě ještě nevím
Po tomto procesu následuje sada otázek ke každé činnosti a bodování od 1 - 10. Poté následuje vyhodnocení nejen podle počtu bodů, ale i podle mého osobního souhlasu.
Součástí dalších otázek je i hlubší rozprava jak tuto vizi naplňovat včetně prvních akčních kroků a následné vizualizace připomínání si jí abychom spustili zákon přitažlivost.
Propojilo se mi to s naší cell na vizi, kde jsme hledali naše osobní vize jako základ pro týmovou vizi. Po průběhu, který jsme vzali z Fieldbooku 5. dysciplíny jsme došli stejně k závěru, že potřebujeme vizi testovat a upevňovat si ji. Podobné myšlenky mi teď byli zděleny i na Team Mastery, kde zjednodušeně mi bylo řečeno, že pokud budu makat má osobní vize sama vykrystalizuje.
Propojení knih - díky poslechu a čtení knih s tématem komunikace a důvěry se mi začínají knížky skládat dohromady zejména teď je o poslední knihy: Pravidla úspěch, Jak získávat přátelé a působit na lidi, Správné návyky kouče.
Učení - zde si odnáším znovu důraz na reflexi od ostatních (Johariho window) a hledání vzorců ve zpětné vazbě. Dále zaměření na vytrvalost a otázky k podnícení vytrvalosti.
Koučink - můj pohled na koučink se díky této knize rozšířil z pouhého otázkování na vztah mezi klientem a koučem na důvěrné úrovni. O důvěře jsem četl v konverzační inteligenci, kde lze najít TRUST model, který dává návod jak důvěru budovat. Spojení s TA principy vidím ve skill profilu, kde se nalézá i koučink a hlavní důvod z mého pohledu je, že součástí leadershipu právě i koučink. To pozoruji i na sobě v tom smyslu, že čím víc se ponořuji do tématu koučinku a otázkování tím lépe se mi daří řídit sám sebe.
Úlohou kouče však není vést daného jenince, ale podněcovat ho k tomu aby se vedl sám a to právě pomocí vhodných otázek.
Slovníček pojmů:
Rapport = synchronizovanost; podobnost; pochopení harmonie → pro nabuzení raportu může pomoci odrážet fyziologii druhého (držení těla, řeč, gesta, výrazy, oční kontakt, tón či rychlost projevu)
Integrita = dodržování merálních a etických principů; morální bezúhonnost; počestnost; pocit vnitřní úplnosti → naše slova jsou v souladu s našimi činy
Zhodnocení knihy
Jak sami můžete vidět v knize jsem hledal hlavně podpůrné otázky, které jsem tady také našel. Je to pro mne velice přínostné, protože věřím, že otázky podněcují kreativitu a rozvíjí myšlení.
Od knihy jsem dostal víc než jsem očekával a už se těším až převedu teorie ohledně cílů a strategií do praxe.
Co a jak využiji v praxi?
V praxi využiji stanovení cílů podle otázek z knih nalezených na SMARTEST cíle. Reflexi na průběh poté přidám každému kdo si o ní řekne.
Komu bych knihu doporučil?
Knihu bych doporučil všem co se chtějí vzdělávat v oblastech: vedení lidí, koučinku, otázkování, komunikaci. Dále bych ji doporučil pro lepší stanovování cílů a vize
Obsah: