Chtěla jsem jít s dobou, a tak jsem sáhla po nejmodernější knize o marketingu, kterou jsem v knihkupectví našla. Oslovila mě, jelikož se v ní píše zejména o tom, že s novými generacemi a technologickým pokrokem se musí marketing umět adaptovat. To, co fungovalo před deseti lety už dnes fungovat nejspíše nebude, zejména na tu skupinu lidí, kteří tvoří dnešní trendy a hýbou tak světovou ekonomikou.
Jaký typ reklamy na vás působí každý den? Které z nich mají efekt? Teď promlouvám k mladým dospělým - k těm, kteří jsou rozhodující cílovou skupinou pro globální marketing. Možná je těžké si to přiznat, ale zdá se, že právě tato skupina lidí utrácí nejčastěji (ne velké sumy, ale časté nákupy).(statista.com)
Mně osobně se málokdy stane, že bych někde viděla reklamu na nějaký produkt a rovnou si ho šla koupit. Uvědomila jsem si, že si beru inspiraci ze svého reálného prostředí. Cílová skupina mileniálů nakupuje věci, které se líbí všem ostatním. Zdá se, že se automaticky stáváme součástí “kmenů” (tribes), nebo brandů. Chceme se prezentovat stejně, jako někdo jiný. Je to o důvěře.
Když jsem jako malá viděla někoho v converskách, nechtěla jsem nosit nic jiného, protože jsem si myslela, že jsou prostě cool. A tak jsem nosila conversky a byla jsem cool. Naučila jsem se důvěřovat ostatním v tom, jak se prezentují. Je to psychologie, spíš než marketing.
Dnes úspěšný marketing vyžaduje nový způsob myšlení, protože digitální svět je postaven na upřímné komunikaci, ne na masové komunikaci. Dnešní spotřebitelé nechtějí, aby jim někdo něco prodával. Chtějí se nechat inspirovat. Chtějí se zapojit a být součástí nějakého hnutí. Tím padem by se marketing a reklama měla zaměřovat na to, jak ze spotřebutelů vytvořit svoje ambasadory, kteří doporučí naší značku svým přátelům.
Kdo je vaše cílová skupina? Jakou vyžaduje komunikaci? Na jakých platformách je nejčastěji? Jak jí oslovíte? Často se setkáváme s firmami, které chtějí vybojovat své místo na trhu na sociálních sítích, ale jdou na to špatně. Mnoho z nás totiž věří tomu, že když budeme postovat jakýkoliv obsah dostatečně často, výsledky se objeví. Jediné metriky, které sledujeme jsou počty sledujících, lajky a komentáře. Ale kolik z našich sledujících je doopravdy aktivní a nakupuje si naše produkty? To je to, co by nás mělo zajímat.
Sama jsem si zkusila, že postovat nevýrazný obsah s výzvou k nákupu je zhola k ničemu, když nemám vybudovanou ani minimální pevnou základnu prvních vlaštovek. Když se na to podívám z druhé strany, je mi to hned jasné - když na síti vidím reklamu, už se mi obrací žaludek: “Už zase! rychle pryč!!” Místo toho zůstanu očima viset na promu, u kterého hned nerozpoznám, že je to promo.
V knize se píše o tom, že by se firmy měly na sociálních sítích chovat více jako člověk. Vychází to čistě z toho, že influenceři z Youtube mají větší vliv, než ledajaká velká firma. Firmy tedy nesoutěží jen mezi sebou, ale soutěží o pozornost také s běžnými uživateli sociálních sítí!
Jde tedy o to, že firma musí méně prodávat a více naslouchat a komunikovat.
Další tipy:
Dlouho jsem si myslela, že facebook je mrtvá platforma. Díky jedné kapitole jsem si ale uvědomila, že facebook využívá stále miliardy lidí denně! Téměř každý, který existuje ve sféře sociálních médií má účet na facebooku.
Facebook je ale business a vydělává hlavně na placených reklamách. Z toho důvodu má svůj algoritmus který určuje, jaký obsah bude více nebo méně viditelný. Pokud například do obsahu přidáváte odkazy na cizí stránky, bude váš příspěvek skrytý, jelikož jeho prostřednictvím odvádíte lidi z platformy Facebooku.
To samé se stane, když algoritmus rozpozná v klíčových slovech vašeho příspěvku i pobídky k nákupu. Facebook nechce, abyste bohatli zadarmo. Chce, abyste si pořídili placenou reklamu. Zajímavé, že? Člověk se v tom musí naučit chodit.