Ko-aktivní koučink: Transformace firem, změna a osobní růst.Henry Kimsey-House, Karen Kimsey-House, Phillip Sandahl, Laura Whitworth
Proč jsem si knihu vybrala
Četla jsem již knihu dokonalý Leader a Koučování, knihy mne tak zasvětili více do teorie koučinku o které jsem se chtěla dozvědět více a protože jsem delší domu na toto téma nic nečetla, rozhodla jsem se sáhnout po ko-aktivním koučinku.
O čem kniha pojednává
Kniha nás provádí jednotlivými oblastmi koučování, na začátku také vysvětluje rozdíl mezi klasickým koučováním a ko-aktivním koučováním. Kniha se snaží čtenáři vysvětlit, že koučovaného musí brát jako celek, se všemi oblastmi života, které se vzájemně prolínají a vysvětluje nám jak s nimi pracovat a jaké jednotlivé nástroje použít, u některých kapitol naleznete i cvičení na teorii, která se v předchozí kapitole nacházela.
Hlavní myšlenky z knihy
Co je a není koučování: Koučování není od toho, aby řešilo problémy, ačkoliv se jím problémy jistě řeší. Koučování se zaměřuje na zvyšování výkonnosti, dosahování cílů a vykazování výsledků, jakkoli se to vše v průběhu kvalitního ko-aktivního koučovacího vztahu jistě naplní.
Zaměřit se na celého člověka znamená, že si jako kouči uvědomujeme, jak je každé téma, jež s daným člověkem probíráme, vetkaný do celého jeho života
Kouč s koučovaným se v rozhovoru setkávají, aby sledovali společný cíl, jímž je plnohodnotný život koučovaného
Velkou roli také hraje touha po tom nejlepším, maximálním naplnění, jakého koučovaný může dosáhnout
Každý koučovaný definuje naplnění jinak-osobně
Udělat si pořádek v hodnotách znamená udělat si pořádek v životníchs rozhodnutích, protože pokud se člověk rozhoduje v souladu se svými hodnotami, žije plněji
Na kouči je, aby se ptal a vedl proces objevování
KOučování není metoda, je to vztah-člověk potřebuje zvládnout jisté dovednosti a má k dispozici řadu nástrojů, koučování vychází z koučovy schopnosti pracovat v rámci vztahu
Zbavit se vyčerpávajících návyků a nahradit je životodárnými je dalším významným úkolem koučovacího procesu
Ukazovat na špínu je vaše práce, úklid je na klientovi
Jak podpořit svou intuici, otázky: Kterým směrem se vydat? Co se tu děje? Do čeho investovat?Která práce mi bude lépe vyhovovat? Proč se klient náhle při rozhovoru stáhl?
Objevování, vnímání a volba. Způsob jak lidem pomoc naleznout vlastní odpovědi, jak je povzbudit a podpořit.
ko-aktivně- ko-spolu, aktivně
Navazují dva rovnocenní partneři vztah, jehož smyslem je naplnit potřeby koučovaného
Pro funkci ko-aktivního koučingu je zapotřebí absolutní vzájemné důvěry
Bere v úvahu celý obrázek klienta-naplnění, rovnováha a proces.
Je důležitá vzájemná odpovědnost obou stran
Kouč naslouchá na několika úrovních současně
5 kontextů ko-aktivního koučinku:
Naslouchání
Intuice
Zvědavost (zde ve smyslu zvědavost)- Prohlubování poznání
podněcování akce
sebeřízení
Citace/úrivky z knihy
,,Cokoli se svým vnímáním uděláte, bude mít nějaký dopad.”
,,Netrvejme však na tom, že existuje jen jeden důvěryhodný zdroj vědění a připusťme, že jsou dva. Jedním jsou konvenční znalosti vzešlé z pozorování, druhým intuice. Dohromady tvoří dva rozměry, které každému problému dávají hlubší perspektivu.”
,,Klíčem k úspěšnému používání požadavků je nelpět na nich.”
Jak jsem poznatky z knihy aplikovala/ budu aplikovat do praxe?
Ráda bych si ještě v rámi Tiimi vyzkoušela koučování někoho jiného, než sama sebe a tato kniha mi bude rozhodně sloužit jako teoretický zákad
Kdo by si měl knihu přečíst
Koučové v Tiimi a lidé, které téma koučování zajímá a mají něm základní povědomí
Pocity z knihy
Kniha je celkově velice motivující a příjemně čtivá, teorie je zde jednoduše vysvětlena