Jak získávat přátele a působit na lidi
K téhle knížce nemám moc co říct. Vyšla v roce 1936 a sice se už tolik let neustále prodává a dělají se nové výtisky, přijde mi ale, že hromada z těhle tipů jsou dneska už dost snadno prokouknutelné. Respektive, každý motivační spýkr dneska z této knížky čerpá a tváří se objevně, což je možná taky jeden z důvodů, proč jsem k ní trochu skeptická.
Hromada myšlenek nám určitě může pomoct, vypsala jsem pár tipů v bodech, co mi přišly jako fajn rady nejenom na to je používat, ale spíš je vnímat na ostatních a rozpoznávat, jestli se náš náhodou někdo nesnaží zpracovat.
Naslouchejte.
Přiznejte, že se mýlíte rychle a důrazně.
Zapamatujte si jména!
Pokud od někoho něco potřebujete, adresujte to na jeho zájmy.
Chvalte všechna nepatrná zlepšení.
Když kritizujete, začněte s kritikou sebe.
Nesuď, abys nebyl souzen. – Lincoln
Nekritizujte a nesuďte – kritika ranní hrdost druhého. Lidé nechtějí být kritizování. Místo toho chvalte. Odměnou za správné se učíme víc, než trestem za špatné.
Zajímavé, že tahle myšlenka je tu s touhle knihou už 80 let, ale do školství se ještě absolutně nedostala.
Čestně a upřímně uznávejte – lidé rádi poslouchají chvály. Nesmí to být ale prázdné věty a holé fráze, to prokouknou. Mají touhu být důležití.
Zajímejte se o zájmy ostatních – příklad s rybařením. Rybě taky nehážu cheesecake jenom protože chutná mě. Hážu jí žížalu, protože jí chutná žížala víc než chésekake. Mluvte o zájmu druhých, ptejte se, rozvádějte jejich téma. O sobě nemluvte.
Usmívejte se.
Pamatujte si jména, oslovujte jménem.
Buďte posluchač.
Jak ovlivnit ostatní k tomu, aby s vámi souhlasili?
Nedokazujte lidem, že neměli pravdu.
Začněte vždy přátelsky.
Předcházejte hádkám.
Ukažte respekt k názoru druhého.
Uznejte svou chybu.
Nepřerušujte, vyslechněte. Nenabíjejte.
Donuťte je říkat „ano“.
Nechte ostatní si myslet, že váš nápad je jejich.
Miřte na vznešený motiv, útočte na hodnoty.
Přepočítávejte – ne GB v mobilu, ale 1000 písniček v kapse.
Začněte chválou, až potom kritizujte.
Chvalte hodně konkrétně.
Nechte druhé udržet si tvář.
Klaďte otázky místo rozkazů.
Dejte člověku dobrou pověst.