Jak získávat přátele a působit na lidi
Dale Carnegie
Shrnující myšlenka: “Vše je v životě o našem jednání a přístupu k dané situaci. Či k věci, kterou v životě řešíme nebo o kterou se snažíme.”
Kniha představuje základy pro každého, kdo touží po úspěchu v obchodě, managementu nebo týmové spolupráci. Podrobněji zkoumá fundamentální principy mezilidské komunikace a její důležitost, která může být efektivní při budování přízně, důvěry a zájmu ostatních o naši osobu.
O knize:
Komunikace je základním lidským prvkem k porozumění jeden druhého a k možnému dalšímu budování lidských vztahů. Tato kniha se skládá z několika dílčích principů a zásad, které mohou vést k harmonickým a efektivním mezilidským vztahům.
Pojmy:
Ocenění x lichocení
Myšlenky, které si z knihy odnáším:
Pokud potřebujeme změnit postoj někoho druhého, ať už zaměstnance, někoho v týmu nebo zákazníka, či kohokoli jiného, v knize je uvedeno šest postupných kroků, jak je možné toho docílit, a to ne pomocí kritiky, což je pro nás často automatické, ale pomocí tzv. „udělení titulu“ (malé dítě šlapající na trávník, dostal titul “detektiva”) a díky udělené zodpovědnosti se z něho stal ten největší ochránce.
Body:
1. Buďte upřímní, neslibujte nic, co byste nemohli splnit, zapomeňte na sebe a soustřeďte se na výhody pro druhého
2. Ujasněte si přesně, co vlastně od druhého chcete
3. Buďte rozhodní, ptejte se sami sebe oč druhému jde
4. Rozvažte, jaké výhody vyplynou druhému, když se zachová podle vašich návrhů
5. Porovnejte tyto výhody s přáními druhého
6. Když vznášíte svůj požadavek, formulujte jej tak, aby druhého dovedl k poznání, že výsledek bude pro něj výhodný
“Štěstí spočívá v kontrole vlastních myšlenek. Štěstí totiž není ve vnějších podmínkách, ale závisí na vnitřním rozpoložení. Podstata spočívá v tom, co si vy sami myslíte o daném stavu.”
“Rozdíl spočívá v odlišném duševním postoji. Neexistuje nic dobrého a nic špatného.” - Shakespeare
“Jedině oceněním a povzbuzením dostanete z lidí to nejlepší, co v sobě mají.”
– nedostatek ocenění – myslím, že v našem týmu mohlo být povzbuzení a ocenění práce někoho jiného využíváno častěji. Každý se potřebuje cítit doceněný druhými a mnohdy se mi zdá, že jsme se jako tým dokázali kritizovat, ale už ne tolik ocenit za vše, co jsme dokázali a čím jsme si prošli.
I v běžném životě pak můžeme vidět moc správného ocenění (každý se chce cítit důležitým a doceněným).