Jak si říct o peníze
Připravte se se na svůj den D
Proč jsem si knihu vybrala
Knihu jsem si vybrala, jako hlavní zdroj informaci k TS které jsem vedla na téma
prezentování před investorem. Kniha je velmi přehledná a na konci každé kapitoly je
sumarizace důležitých bodů které by si měl čtenář pamatovat, také je zde několik příkladu z
praxe.
Body a informace z knihy které jsem si odnesla:
6 zásad prezentace
1. Zaujměte- Když vám někdo prokáže laskavost, nebo pro vás něco udělá, automaticky
přemýšlí, co z toho bude mít on a investoři nejsou vyjímka, v jejich případě se jedná
převážně o peníze a tak je potřeba do své prezentace zahnout konkrétní procenta a částky,
kolik by jim případná investice do vás mohla vynést
2. Prezentujte problém, potřebu, který váš produkt řeší-Musíme mít problém a na to najít
řešení, vě většině knihách, jako je například Lean podnikání se dozvíte, že musíte zjistit jaký
problém váš produkt řeší a ideálně ještě před tím, než budete svůj výtvor držet v ruce
3. Vysvětlete své řešení- Sdělili jsme problém který řešíme, to je fajn, teď je ale ještě potřeba
vysvětlit jak si myslíme že bude naše služba daný problém řešit a věnovat dostatek času
této části, ideálně to aplikovat i třeba pokud si myslíte že daný investor problém který řešíte
má, aby se mohl s produktem stotožnit
4. Potrhněte jeho výhody- v čem jste jiní a lepší oproti konkurenci, co děláte jinak, co děláte
lépe.
5. Podepřete svoji prezentaci fakty- Konkrétní čísla, ověřené zdroje. Vysvětlete za jakých
okolností budou mít výnos z vaší služby, jaký problém řešíte proč to je problém, kolik lidí to
řeší, proč je důležité problém vyřešit. Jak to chcete řešit, proč zrovna tohle řešení je výhodné
oproti jiným. Proč když váš produkt má něco co konkurence nemá je výhoda, v čem to je
lepší.
6. Sumarizace a akční plán- co máte v plánu dál, jaké jsou možnosti podle různých scénařů,
jak s jejich penězi plánujete naložit
Byznys plán
Na prezentaci by jste měli přijít už se svým byznys plánem, ne pro investory, ale hlavně pro
vás, srovnat si myšlenky a budete je moci následně i lépe a pochopitelněji odprezentovat.
Jak vnímají naši posluchači
50% vizuálně- obrázky, grafika prezentace, dejte investorům váš produkt do ruky, pokud to
je služba předveďte ji. Polovina lidí vnímá prezentaci zrakem, tak toho využijte ve svůj
prospěch
20 procent zvukově-tón hlasu, máte zvučný hlas
30% pocity- jak na daného člověka působíte, usmíváte se, jste dobře naladění. Fake it till
you make it
Nebojte se vyjednávat
1. Ujasněná částka kterou chcete od investorů získat- Kolik chcete získat, na co a kolik je
vaše minimum, ujasněte si své hranice
2. Kolik jste ochotni jim dát procent maximálně- kolik se vám vyplatí a kolik už ne, spočítejte
si to před prezentací
3. WIN-WIN řešení- - Aby z toho obě strany něco měli
4. Proklepněte si investora- Máte oproti němu výhodu, on vás pravděpodobně nezná, ale vy
budete pravděpodobně vědět, kdo naproti vám bude, zjistěte si o daném člověku co nejvíce,
jaké projekty podporuje, co na něj funguje. Všechno
co zjistíte se počítá
5. Nelžete- Lži nemají smysl, budete z toho mít v budoucnu
akorát problémy.