Jak se stát skutečným lídrem?


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.01.2023

Jak se stát skutečným lídrem?   Daniel Goleman

TÉMA: Důležitou roli hraje nejen IQ, ale také EI (emoční inteligence). Čím vyšší postavení v organizaci, tím vyšší důraz kladen na EI.

Kniha popisuje jednotlivé složky emoční inteligence – sebeuvědomění, sebeřízení, empatie, sociální dovednosti. Shrnuje také profilový vzorek leadershipu, rozbor lidské pozornosti, metodiky z praxe ke správnému vedení, nebo také poznatky z neurovědy k objasnění návazností.

Není to pouze návod, jak se stát dobrým lídrem, ale návod na to, jak být v životě šťastný a získat od něho to, co očekáváme. Jak se stát skutečným (správným?) lídrem svého života…


STRUKTURA knihy:

Úvod: Nejvýkonnější lídři se vyznačují vysokým stupněm dovedností – emoční inteligence. IQ má význam jako „prahové schopnosti“ – jakožto vstupní požadavky na vedoucí pozice.


Obecné rozdělení osobních schopností:

1.     Čisté technické dovednosti (účetnictví, podnikové plánování, apod.)

2.     Kognitivní schopnosti (analytické myšlení)

3.     Kompetence EI (schopnost spolupráce, účelné změny řízení)


Osobní schopnosti k mimořádný výkonům: INTELEKT (schopnost rozumného myšlení, racionálního usuzování), ŠIROKOSPEKTRÁLNÍ MYŠLENÍ, VYTVÁŘET DLOUHODOBÉ VIZE


Důležitá poznámka: Pokud člověk zvolí správný přístup, může si emoční inteligenci (EI) vypěstovat. Lze ji stále vylepšovat!


SEBEUVĚDOMĚNÍ (selfawareness) – „Poznej sám sebe.“

  • upřímnost k sama sobě/ostatním
  • pochopení k ovlivnění svými pocity druhých/pracovních výkonu
  • chápání vlastních hodnot a cílů – „Kam směřuji, a proč?“
  • schopnost odmítnout nevyhovující zadání (i přes finanční motivaci)
  • zná své silné a slabé stránky
  • sebevědomí – věří ve svoje schopnosti
  • vědí, když požádat o pomoc
  • odhadnout rizika

Deprivace sebeuvědomění = pochybování a podceňování

Jak jej poznáme? Výstižně a otevřeně komunikujeme o svých emocích. 

"Dokážou emoce změnit můj postoj/původní plán? Stalo se mi, že jsem se nechal unést emocemi a později jsem toho litoval?"


Charakteristický rys sebeuvědoměníSmysl pro humor je spojen se schopností zasmát se sám sobě.


SEBEŘÍZENÍ

  • Biologické impulsy – stavy, dojmy, pocity, emoce (neustálý vnitřní pohovor)
  • schopnost ovládat vnitřní pohovory a měnit jejich energii
  • nevybouchne, ani nezačne křičet – začne komunikovat pomocí vhodných slov k popsání stavu
  • efektivně nachází příčiny problému
  • schopnost ovládat emoce a pudy, a vytvořit prostředí plné důvěry
  • vyrovnání se změnami
  • „dosáhnout“ – motivovaný vůdce – motor, který táhne k dosahování úspěchů (vlastní i ostatní)
  • vášnivá chuť dělat věci lépe
  • aktivně naslouchat a věnovat pozornost (skutečně vyslechnout druhého; vést dialog)
  • vyvolat pocit „krytí zad“ – zájem tvořit „bezpečnou základnu“

Trojí směr pozornosti

  • lídr radí, kam směrovat energii (eliminovat roztěkanost)
  • technika k výkonnosti: práce v cyklech (cyklus aktivity a odpočinku)
  • současně musí umět nakládat se svou vlastní pozorností (pozornost je mentální sval – jednobodová pozornost/všímavost)
  • sebeřízení = obrátit pozornost do vlastního nitra
  • TRIÁDA POZORNOSTI: obrácená dovnitř, na ostatní, a vně
  • Kognitivní úsilí – eliminace rušivých vlivů na koncentraci (rozptylování)
  • Kognitivní kontrola – schopnost nasměrovat pozornost tam, kam chceme
  • Empatie: kognitivní (pochopení mentálního vzorce), emoční (vcítění), empatický zájem (vycítí potřeby lidí)

STRATEGIE OBNOVY – při demotivaci v práci…

  • NUTNÉ UDĚLAT SI ČAS NA REFLEXI – popřemýšlet, kde jsem, kam směřuji, kam se chci dostat
  • Dejme si pauzu – zhodnotit své úspěchy a neúspěchy

Prostředky reflexe – vytrhnout z rutiny, načerpat energii a realizovat nápady:

  • Přemítat o minulosti – náčrt „čáry života“ (od dětství, po všechny vrcholy a propady)
  • Definovat životní principy – rodina, vztahy, práce, zdraví 
  • Zamyslet se o zbytku života – jak bychom s ním chtěli naložit (na papír číslice 1-27, ke každé napsat co bych chtěl udělat/zažít), pomůže to soustředit se na naléhavé + NÁČRT IDEÁLNÍ BUDOUCNOSTI
  • Vizualizace budoucnosti – představa za 15let (Naplnil jsem si má očekávání/vlastní ideál? Jakými lidmi budu obklopen? Jaký bude můj typický den? …) + SESTAVIT SI PLÁN
  • Práce s koučem – odborný pohled na člověka z druhé perspektivy
  • Nový smysl ve starých věcech – naslouchat intuici a vlastní signály (nebát se toho!)


STAV „FLOW“ / PLYNUTÍ

= stav, při kterém se cítíme plně zaujatí tím, co děláme, nepotřebujeme k tomu nadměrné úsílí a podáváme maximální výkon

Jak se do něj dostat?

  • Sladit úkol s dovednostmi osoby = poměr schopností jedince a nároků úkolu
  • Čím větší překážky nutno překonat, tím vyšší pravděpodobnost Flow
  • Příliš snadný úkol z nás bude dělat otupělého a nepotřebného
  • Nalezení práce, kterou milujeme = činnost s vášní
  • Plně soustředěná pozornost = vysoká soustředěnost
  • Trénink soustředěnosti: všímavost (bdělost/mindfulness) – princip: návrat pozornosti k předmětu koncentrace, kdykoli se od něj v myšlenkách odpoutám


EMPATIE

  • tři důvody: stoupající význam týmové práce, rychlé tempo globalizace, vzrůstající potřeba udržet si talenty
  • schopnost zaznamenat všechny strany pohledů (všech členů)
  • koučink/mentorink – vycítí, kdy je potřeba podat zpětnou vazbu, kdy popostrčit či couvnout
  • „Naše doba si žádá lídry, kteří nejsou jen rázní, ale současně moudří. Moudrý lídr vytváří strategie směřující k vyššímu dobru, nejen k cílům organizace.“


SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI

  • přátelskost s určitým účelem – manévrování směrem
  • rozumí svým vlastním emocím – dokáže se vcítit do druhých
  • optimismus i v náročnějších situacích (dosažení lepších výkonů)
  • širokospektrální vztahové vazby


EMOČNÍ INTELIGENCE (EI):

4 hlavní složky EI: sebeuvědomění, sebeřízení, empatie, umění mezilidských zdrojů

Faktory:

  • dobrá týmová práce
  • jasná a účelná komunikace
  • schopnost přizpůsobit se
  • bezproblémová interakce s nejdůležitějšími lidmi
  • jasné myšlení a řešení problémů pod tlakem

Jak poznáme? Odpovězme si na tyto otázky…

  • Uvědomujeme si své pocity a víme, proč se takto cítíme?
  • Jsme si vědomi svých nedostatků, i v roli lídra?
  • Zvládáme nepříjemné emoce? Dokážeme se rychle uklidnit?
  • Umíme se hladce vyrovnávat s měnící se realitou?
  • Vytušíme pocity lidí, rozumíme jejich pohledu na věc?
  • Umíme přesvědčovat a využívat (účelně) svůj vliv?
  • Dokážeme dovést jednání k uspokojivé dohodě a daří se urovnávat konflikty?
  • Umíme pracovat v týmu, nebo raději sami?


ŠEST HLAVNÍCH STYLŮ ŘÍZENÍ

1.     AUTORITATIVNÍ – vizionář/vize, elán, nadšení, odpovědnost za cíle, inovace cesty k cíli

Zakomponování hlavního cíle do strategického plánu tak jako stanovit hybnou sílu růstu.

Formulovat představy tak, aby manažeři pochopili, že jsou klíčem k úspěchu.

Vizionář motivuje tím, že jasně vysvětlí, jak jejich práce zapadá do širší vize celé organizace.

Lidé, díky němu, chápou význam jejich práce.

Lídr definuje standardy, které se točí kolem vize. Reaguje na provedený výkon – tím posouvá.

Stanoví cíl, ale nechává volnost, k návrhům vlastních prostředků. Možnost svobodné inovace.

Omezení: práce s odborníky, sklon k panovačnosti

2.     VSTŘÍCNÝ (AFILIATIVNÍ) – komunikativní, pečující, otevřený, důvěra, přizpůsobení

Snaží se o spokojenost zaměstnance a harmonické vztahy. Vytváří emoční vazby.

Nešetří pozitivní ZV, vyžaduje uznání, za dobře odvedenou práci odměňuje.

Omezení: důležitá je oboustrannost ve vztazích, sklon k průměrnosti, balanc a nepřehnat to

3.     DEMOKRATICKÝ – seznámení se s názory druhých, možnost vyjádření

Po vyslechnutí názorů všech po usouzení učiní verdikt. Tím si získá důvěru a respekt.

Lidé mají možnost zasáhnout do vytyčování cílů a stanovení kritérií k úspěchu.

Ideální v případě, že lídr neví, jakým směrem se ubírat a potřebuje názory dalších.

Tento styl ztrácí smysl, nejsou-li manažeři kompetentní či informovaní pro poskytnutí rady.

Slabina: zdlouhavá sezení (omílají to samé), nízké ovlivnění, nevhodné během krize

4.     UDÁVAJÍCÍ TEMPO – urguje předčasné splnění zadání

Stanoví nadprůměrně vysoká kritéria výkonu a jde svým příkladem. Posedlý rychlejší prací.

Označí ty, kteří nepodávají požadovaný výkon. Pokud to nezmění, budou nahrazeni.

Zaměstnanec nezná důvod práce, nezná souvislost mezi organizací.

Uplatní se v případě vnitřní motivace lidí a potřebě minimálního dohledu nad nimi.

Důsledky: tempo ničí klima týmu, morálka klesá, neúplná formulace, mikromanagement

5.     

KOUČOVACÍ – poradce, osobní rozvoj (nikoli pracovní úkoly), dialog, zpětná vazba

Lídr nechá manažery se učit z chyb, dává jím prostor k osobnímu rozvoji.

Nesdělí, jak mají úkol provést, ale navede je k cestě, po které se k úkolu sami dostanou.

Pomáhá manažerům rozpoznat jejich silné stránky i slabiny. Povzbuzuje k nastavení si cílům.

Vynikající způsob k delegování povinností na ostatní.

Nevýhoda: zdlouhavý proces, sklízí úrodu po delším čase, neúspěšný styl odmítavým lidem

6.     NÁTLAKOVÝ – neosobní, agresivní, vláda „teroru“

Unáhlený a rázný způsob jednání – používán v krizi. Morálka se vytrácí.

Typ vedení narušuje vytvořené vazby v organizaci a celkové klima – následně výsledky.

Případy s nutností expresního výsledku či řešení tento styl vyhledávají.

Styly se musejí prolínat pro nejlepší klima a zefektivnění pracovního výkonu – ideálně 4 z nich.


LÍDR vs NÁLADA:

  • NÁLADA JE NAKAŽLIVÁ - Naladění a chování ovlivňuje naladění všech ostatních
  • Musí dbát na jeho vlastní náladu
  • SEBEUVĚDOMĚNÍ – je důležité o svých vlastnostech a náladách vědět, v případech, že jsme optimisti či opak. Emoční inteligence se odvíjí právě od sebeuvědomění. 
  • Součástí poslání lídra je ZHODNOCOVAT LIDSKÝ KAPITÁL


JSEM SOCIÁLNĚ INTELIGENTNÍ LÍDR? – důležité v krizových situacích

Empatie: Rozumím motivaci jiných lidí, i těch odlišného prostředí? Jsem citlivý k jejich potřebám?

Naladění: Poslouchám pozorně a zamýšlím se nad tím, jak se druzí cítí? Umím se přizpůsobit jejich náladám?

Povědomí v organizaci: Vážím si kultury a hodnot? Znám nepsaná pravidla užívání sociálních sítí? Řeším problém dřív, než skutečně vznikne?

Vliv: Umím přesvědčit druhé v diskusi s apelem na jejich zájem? Dostává se mi podpory od důležitých lidí?

Rozvoj druhých: Radím a učím jiné? Poskytuji zpětnou vazbu?

Inspirace: Dokážu zformulovat přitažlivou vizi? Dokážu probudit v lidech to nejlepší, co v nich je?

Týmová práce: Žádám pracovní vklad každého člena? Podporuji všechny o vzájemnou spolupráci?


LÍDR vs. TÝM:

  • Osobní setkání
  • Směrovat pozornost
  • Stanovit jednoznačné programové cíle
  • Odmítne přístup „my versus oni“ – hledat vzájemnosti
  • Dostatek času na práci
  • Nezapomenout na vypínač – omezit otevřená okna monitoru, vypnout mobilní telefon


PROGRAMOVÁNÍ MOZKU – EMOČNĚ INTELIGENTNÍ CHOVÁNÍ:

1.     Představa ideálního „já“ – skutečné „já“ a „já“, které vnímají ostatní

2.     Vypracování taktického plánu – překlenutí mezi ideálem a skutečností; cvik činností

3.     Vytvoření společenství kolegů a příbuzných (posilovači změny)

Otázky do 5 kroků… ala LEARNING CONTRACT…

„Jací chceme být?“

„Jací jsme?“ (očima druhých)

„Jak se ‚odtud tam‘ dostaneme?“

„Co dělat pro trvalou změnu?“

„Kdo nám pomůže?“


ODEPISOVÁNÍ NA MAIL

Dva lidé z firmy. Jeden nadřízený, druhý podřízený. Od obou mi dorazí mail. Komu odpovím dříve, komu později? 

Z pravidla to bývá tak, že přednost má ten výše postavený. Je to dáno tím, komu věnujeme více pozornosti. Týká se to EMPATIE. 


ZÁVĚR - ATP:

Doporučení: podívat se na každou věc s odstupem, z jiného úhlu – zkusit se podívat z pohledu zákazníka/hosta.

„Usmějte se a svět se usměje s vámi“ – motivační pasáže se s mým názorem ztotožňuji. Mohu potvrdit, že pokud zaslechnu smích či vidím dotyčného se smát, podvědomě tento jev zrcadlím. Často se mne lidé ptají, proč se směju, když se dívám do mobilu… Stává se to v případech příchozí radostné zprávy, která mě jednoduše naladí do pohody.

Kniha popisuje kapitolu „Emoční inteligence“ otázkami, které jsou obsaženy v našich Learning Contracts – což mi dalo další pohled na skutečnost, jak moc důležité pro nás LC je.


AK: Vyrobím si vlastní „čáru života“! Křivku, na které zaznamenám mé celoživotní události již od dětství – ty nejradostnější, také nesmutnější. Chvíle, kdy jsem byl nejpyšnější, nejnadšenější a nejjistější. Zvýrazním přechodná období, tedy fáze zásadních změn života. Nakonec zhodnotím celek.

Naučím se při tvorbě prezentací a příprav na přednášky předpovědět možné okruhy dotazů či zpětných vazeb. Naučit se předvídat.


Upřímně, kniha mi otevřela oči. Jedna z těch nejlepších. Předala další pohled na aktuální bytí.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: