Jak připravit optimální podnikatelský projekt


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 02.01.2023

Jak připravit optimální podnikatelský projekt   Fotr Jiří

Sára Dvořáková

Jak připravit optimální podnikatelský projekt

 

Tato esej v podobě výtahu s poznámkami z knihy slouží jako systematický přehled knihy pro budoucí navrácení se k jednotlivým bodům a pro detailnější prozkoumání v souvislostech.

 

1)    Tvorba podnikatelské strategie

·      pro dosažení podnikatelské prosperity je klíčové zpracovat podnikatelskou strategii, jež se skládá z mnoha analýz (viz. str. 8)

o  Analýza portfolia s kvadranty – pro hodnocení výrobního programu (otazníky, hvězdy, psi, krávy) (viz. str. 10)

o  Analýza životního cyklu jednotlivých výrobků

§ Zavádění

§ Růst

§ Zralost

§ Nasycení

§ Pokles (viz. str. 12)

o  Analýza silných a slabých stránek podniku

§ Silné – ceny, dodací lhůta

§ Slabé – kvalita výroby (viz. str. 15)

o  Analýza a prognóza vývoje okolí podniku

§ Důležité je nejen získávat informace o vlastním podniku, ale i o konkurenčním prostředí

·      Tržní situace a její vývoj

·      Konkurenční faktory

·      Poznatky vědeckotechnického rozvoje a jejich uplatnění

·      Dostupnost a cenový vývoj na trhu surovin a energií

·      Makroekonomická a legislativní politika vlády

·      Vývoj na kapitálových a finančních trzích

·      Očekávaný vývoj mezinárodních, politických a ekonomických podmínek

§ Nejedná se o jednorázovou činnost, ale o kontinuální a systematickou činnost (viz. str. 17)

o  Stanovení poslání a cílů podniku

§ Jedná se o obecné vyjádření hlavních směrů podniku

§ Je sjednocující filozofií

o  Tvorba a hodnocení variant podnikových strategií

§ Ofenzivní

§ Druhého nejlepšího

§ Rozvojová

§ Defenzivní

§ Zůstatková (viz. str. 23)

2)    Příprava podnikatelských projektů

·      3 fáze pro přípravu podnikatelského projektu

o  Předinvestiční

§ Identifikace projektu

§ Předběžného výběru

§ Formulace a hodnocení projektu

o  Investiční

o  Provozní

·      Marketingové strategie (viz. str. 36)

o  Její základy by měly být vyjasněné už v technickoekonomické studii projektu

o  Volba cenové úrovně, která ovlivňuje nejen objem prodejů, ale i celkové tržby a tím zisk

§ Je třeba zvážit náklady na jednotku produkce a dále konkurenční situaci na trhu

§ Cenu za jednotku je třeba volit obezřetně v intervalu mezi nejvyšší dosažitelnou cenou a náklady na jednotku (při zvažování citlivosti prodejů na změny prodejní ceny)

§ Důležité si uvědomit, že nejde o dosažení co nejvyššího zisku na jednotku, ale o maximalizaci celkového zisku (jako součinu zisku na jednotku a objemu prodejů

·      Tomu může vysoká prodejná cena bránit

3)     Finanční analýza a hodnocení podnikatelských projektů

·      Zdroje financování projektu

o  Akciový kapitál

o  Bankovní účty a úvěry

o  Dluhopisy

o  Druhy dotací a subvencí

o  Vlastní prostředky firmy

·      Kritéria hodnocení ekonomické efektivnosti podnikatelského projektu

o  Ukazatelé rentability (zisk projektu x vložené prostředky)

4)    Analýza rizika podnikatelských projektů

·      Respektování rizika a nejistoty (viz. str. 89)

o  Nemožnost spolehlivého stanovení budoucích hodnot

·      Analýza rizika

o  Určení kritických faktorů rizika

o  Stanovení operačního prostoru

o  Stanovení hospodářského výsledku a likvidity projektu při varovném scénáři

o  Příprava a realizace opatření na snížení rizika projektu

o  Příprava plánu korekčních opatření a sledování vývoje faktorů rizika (viz. str. 92)

5)    Technickoekonomická studie a podnikatelský plán

·      Základní rysy

o  Náročný proces (potřebné znalosti z různých oborů)

o  Neprobíhá v přesném sledu časově omezených fází

o  Tvůrčí a variantní myšlení

·      Podnikatelský plán

o  Obsahuje:

§ Název a adresu firmy

§ Charakteristiku produktu

§ Strategické zaměření firmy na období příštích 3-5 let

§ Zhodnocení manažerských zkušeností a kvality klíčových pracovníků firmy ve vztahu k danému projektu

§ finanční aspekty

o  Měl by být stručný a přehledný

o  Jednoduchý

o  Demonstruje výhody

o  Realistický

o  Ne příliš optimistický, ale ani pesimistický

o  Nezakrývat slabá místa projektu

o  Upozornit na konkurenční výhody projektu

o  Ukázat, jak může investor získat vynaložený kapitál

o  Být zpracován kvalitně i po formální stránce

 

 

Kniha je napsána odborně, ale čtivou formou, jednoduše a věcně vysvětluje souvislosti a jednotlivé pojmy.

Pro můj projekt Měj to správně, jejímž předmětem je korektura textů, jsem využila první kapitolu pro tvorbu podnikatelské strategie a náležitostí k ní. Byla provedena analýza silných a slabých stránek, v mém případě byl dáván zřetel především na cenu a dobu dodací lhůty a dále na kvalitu služby. Dále byla provedena analýza a prognóza vývoje okolí podniku, ubezpečila jsem se, že poptávka po mé službě nemá výrazné výkyvy. Hlavní směr mého projektu je mít věci správně, v pořádku, podle daných norem, pomáhám tak zákazníkům naplnit tato očekávání. Můj brand by se měl dále vyvíjet ve stejném duchu, ovšem zaměření již nebude jen na psaných textech ale i na lidském projevu ve formě etikety.

 

V druhé kapitole mi byla velice platná marketingová strategie a volba ceny mé služby, kdy nebudu dosahovat nejvyšší ceny na jednotku, ale nejvyššího možného výdělku z objemu prodaných služeb.

 

A v páté kapitole mi byl vodítkem výčet náležitostí podnikatelského plánu.

S touto knihou jsem souběžně četla knihu Od nápadu k podnikatelskému plánu, dle mého názoru se knihy velice dobře doplňují a čtenáři tak mohou poskytnout utvořenou představu a rámec znalostí v základech této problematiky.

 

 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



- 14.01.2023 - 19:56


Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: