Sára Dvořáková
Jak připravit optimální podnikatelský projekt
Tato esej v podobě výtahu s poznámkami z knihy slouží jako systematický přehled knihy pro budoucí navrácení se k jednotlivým bodům a pro detailnější prozkoumání v souvislostech.
1) Tvorba podnikatelské strategie
· pro dosažení podnikatelské prosperity je klíčové zpracovat podnikatelskou strategii, jež se skládá z mnoha analýz (viz. str. 8)
o Analýza portfolia s kvadranty – pro hodnocení výrobního programu (otazníky, hvězdy, psi, krávy) (viz. str. 10)
o Analýza životního cyklu jednotlivých výrobků
§ Zavádění
§ Růst
§ Zralost
§ Nasycení
§ Pokles (viz. str. 12)
o Analýza silných a slabých stránek podniku
§ Silné – ceny, dodací lhůta
§ Slabé – kvalita výroby (viz. str. 15)
o Analýza a prognóza vývoje okolí podniku
§ Důležité je nejen získávat informace o vlastním podniku, ale i o konkurenčním prostředí
· Tržní situace a její vývoj
· Konkurenční faktory
· Poznatky vědeckotechnického rozvoje a jejich uplatnění
· Dostupnost a cenový vývoj na trhu surovin a energií
· Makroekonomická a legislativní politika vlády
· Vývoj na kapitálových a finančních trzích
· Očekávaný vývoj mezinárodních, politických a ekonomických podmínek
§ Nejedná se o jednorázovou činnost, ale o kontinuální a systematickou činnost (viz. str. 17)
o Stanovení poslání a cílů podniku
§ Jedná se o obecné vyjádření hlavních směrů podniku
§ Je sjednocující filozofií
o Tvorba a hodnocení variant podnikových strategií
§ Ofenzivní
§ Druhého nejlepšího
§ Rozvojová
§ Defenzivní
§ Zůstatková (viz. str. 23)
2) Příprava podnikatelských projektů
· 3 fáze pro přípravu podnikatelského projektu
o Předinvestiční
§ Identifikace projektu
§ Předběžného výběru
§ Formulace a hodnocení projektu
o Investiční
o Provozní
· Marketingové strategie (viz. str. 36)
o Její základy by měly být vyjasněné už v technickoekonomické studii projektu
o Volba cenové úrovně, která ovlivňuje nejen objem prodejů, ale i celkové tržby a tím zisk
§ Je třeba zvážit náklady na jednotku produkce a dále konkurenční situaci na trhu
§ Cenu za jednotku je třeba volit obezřetně v intervalu mezi nejvyšší dosažitelnou cenou a náklady na jednotku (při zvažování citlivosti prodejů na změny prodejní ceny)
§ Důležité si uvědomit, že nejde o dosažení co nejvyššího zisku na jednotku, ale o maximalizaci celkového zisku (jako součinu zisku na jednotku a objemu prodejů
· Tomu může vysoká prodejná cena bránit
3) Finanční analýza a hodnocení podnikatelských projektů
· Zdroje financování projektu
o Akciový kapitál
o Bankovní účty a úvěry
o Dluhopisy
o Druhy dotací a subvencí
o Vlastní prostředky firmy
· Kritéria hodnocení ekonomické efektivnosti podnikatelského projektu
o Ukazatelé rentability (zisk projektu x vložené prostředky)
4) Analýza rizika podnikatelských projektů
· Respektování rizika a nejistoty (viz. str. 89)
o Nemožnost spolehlivého stanovení budoucích hodnot
· Analýza rizika
o Určení kritických faktorů rizika
o Stanovení operačního prostoru
o Stanovení hospodářského výsledku a likvidity projektu při varovném scénáři
o Příprava a realizace opatření na snížení rizika projektu
o Příprava plánu korekčních opatření a sledování vývoje faktorů rizika (viz. str. 92)
5) Technickoekonomická studie a podnikatelský plán
· Základní rysy
o Náročný proces (potřebné znalosti z různých oborů)
o Neprobíhá v přesném sledu časově omezených fází
o Tvůrčí a variantní myšlení
· Podnikatelský plán
o Obsahuje:
§ Název a adresu firmy
§ Charakteristiku produktu
§ Strategické zaměření firmy na období příštích 3-5 let
§ Zhodnocení manažerských zkušeností a kvality klíčových pracovníků firmy ve vztahu k danému projektu
§ finanční aspekty
o Měl by být stručný a přehledný
o Jednoduchý
o Demonstruje výhody
o Realistický
o Ne příliš optimistický, ale ani pesimistický
o Nezakrývat slabá místa projektu
o Upozornit na konkurenční výhody projektu
o Ukázat, jak může investor získat vynaložený kapitál
o Být zpracován kvalitně i po formální stránce
Kniha je napsána odborně, ale čtivou formou, jednoduše a věcně vysvětluje souvislosti a jednotlivé pojmy.
Pro můj projekt Měj to správně, jejímž předmětem je korektura textů, jsem využila první kapitolu pro tvorbu podnikatelské strategie a náležitostí k ní. Byla provedena analýza silných a slabých stránek, v mém případě byl dáván zřetel především na cenu a dobu dodací lhůty a dále na kvalitu služby. Dále byla provedena analýza a prognóza vývoje okolí podniku, ubezpečila jsem se, že poptávka po mé službě nemá výrazné výkyvy. Hlavní směr mého projektu je mít věci správně, v pořádku, podle daných norem, pomáhám tak zákazníkům naplnit tato očekávání. Můj brand by se měl dále vyvíjet ve stejném duchu, ovšem zaměření již nebude jen na psaných textech ale i na lidském projevu ve formě etikety.
V druhé kapitole mi byla velice platná marketingová strategie a volba ceny mé služby, kdy nebudu dosahovat nejvyšší ceny na jednotku, ale nejvyššího možného výdělku z objemu prodaných služeb.
A v páté kapitole mi byl vodítkem výčet náležitostí podnikatelského plánu.
S touto knihou jsem souběžně četla knihu Od nápadu k podnikatelskému plánu, dle mého názoru se knihy velice dobře doplňují a čtenáři tak mohou poskytnout utvořenou představu a rámec znalostí v základech této problematiky.