Jak na sítě
Proč právě ji?
Knihu Jak na sítě jsem si vybral především kvůli rozvoji v projektu na marketing na sociálních sítích. Chtěl jsem pochopit základy fungování sociálních sítí, naučení se zajímavých metod a strategií, abych byl co nejvíce úspěšný v tomto oboru. Esej dopisuji s delší časovou prodlevou a pokusím se na ní spíše podívat z pohledu využití nějaké teorie do praxe a zhodnocení, jestli knížka byla dobrá nebo se jí nevyplatilo přečíst.
Co jsem si odnesl?
Kniha je rozdělena na 4 části, které představují jednotlivé fáze, dle kterých bychom se měli na sociálních sítích správně chovat. Jsou jimi – zaujmi, naslouchej, vyprávěj, vyhodnocuj. V každém z nich jsou popsány teoretické i praktické zkušenosti, které nám lépe popíšou, jak vše funguje.
Uživatelé sociálních sítí přicházejí na tyto platformy, aby se pobavili, takže je klíčové, aby byl obsah poutavý a podmanivý. Je nepravděpodobné, že by zdlouhavé, spletité články nabité odborným žargonem upoutaly něčí pozornost. Chování lidí na sociálních sítích je jedinečné a mají tendenci být pasivnější, netrpělivější a vybíravější v tom, co čtou. Čtou tak, že hledají hlavní myšlenky – tzv. skimming, nebo hledají klíčová slova skipping. Proto se také říká, že nejvzácnější měnou internetu je pozornost.
Strategie - klíč k úspěchu
Strategie by neměla být složitá, naopak by měla být srozumitelná pro každého ve firmě, díky čemuž si ověříte její srozumitelnost a správnost.
Pamatujte, že kopírování strategií od ostatních vám může usnadnit práci, ale nemusí fungovat. Každá cílová skupina je jiná, nachází se v jiných sítích atd., takže to, co fungovalo u jiných, nemusí fungovat u vás. Nejlepší způsob je vytvořit vlastní strategii.
V našich projektech, které se zabývají správou sociálních sítí, se snažíme, aby vždy naše strategie byla jedinečná a důkladně propracovaná. Ne z toho pohledu, že by byla nějak složitá, ba naopak, spíše aby dávala hlavu a patu a cílila přesně na potřeby zákazníka a cílové skupiny.
Další zajímavostí, kterou jsem se až v knize dočetl, jsou hastagy. Kdo by v dnešní době řekl, že na sociálních sítích je důležité nadále používat hastagy. Ano opravdu je tomu tak. Zejména u Instagramu je tato dovednost extrémně důležitá. Pomáhá to i algoritmu, aby naší cílové skupině se častěji organicky objevovali naše příspěvky.
Algoritmy jsou další kapitola sama o sobě. Zajímavé pro mě bylo přiblížení algoritmů, na kterých různé sociální sítě fungují. V knize jsem zjistil úplné základy a jak se na jednotlivých soc. sítích chovají, nicméně se algoritmy neustále mění a je těžké říct, že pokud budeme dělat přesně to, co je v knize napsaný, tak to bude fungovat.
Závěr
Kniha mi celkově dala základy do marketingu a některé zajímavé poznatky jsem si určitě odnesl. Pokud začínáte nebo chcete začít s marketingem, tak knihu mohu spíše doporučit, nicméně díky uplynulé praxi vám mohu říct, že se stejně nejvíce naučíte praxí, a to co se z většiny píše v knize, už teď není aktuální.
Pro mě největší uvědomění z knihy a projektu je takové, že v budoucnu se opravdu nebudu chtít věnovat tvorbě a marketingu na sociálních sítích. Není to úplný můj šálek kávy a mnohokrát je jednodušší se obklopit lidmi, kteří tvorbu na sociálních sítích umí výborně a žijí tím jako jsou například Wildbee od nás z Tiimi. Od knihy jsem i tak očekával spíše více, a proto dávám spíše palec dolů.