U většiny mých projektů jsme naráželi na jeden velký problém: Marketing. Jelikož jde o problematiku, které jsem nikdy moc nerozuměl, nemohl jsem být svému týmu u tohoto problému nikterak nápomocný. Proto jsem se rozhodl si přečíst tuto knihu, abych získal alespoň nějaký základní vhled do marketingu.
O čem kniha je
Kniha se zabývá marketingem na různých sociálních sítích. Převážně mluví o marketingu na Facebooku, dále pak o Instagramu, Twitteru, LinkedInu a YouTube. V knize se čtenář dozví, jak fungují algoritmy a principy na daných sítích, a následně mu autorky přidají konkrétní tipy, triky a rady z praxe, kterými se může inspirovat ve vlastní tvorbě.
Kompletní know-how z knihy
Přirovnání soc. sítí
Facebook
Je jako hospoda. Lidé tam chodí se/za svými kamarády a řeší si jen to své. Okolní stoly je příliš nezajímají.
Co bychom neřekli v hospodě, to bychom neměli říkat ani na Facebooku.
Obrovská výhoda v širokém portfoliu uživatelů
Je důležité sbírat komentáře a sdílení, jinak nás algoritmus pohřbí
Trendem jsou skupiny a stories
Firemní skupinu je dobré založit s názvem zachycujícím téma, které se zde bude řešit, nikoli s názvem značky!
Je zbytečné zde používat hashtagy, většina uživatelů s nimi neumí totiž zacházet
Instagram
Je jako rande. Vše zde musí být dokonalejší a perfektnější než ve skutečnosti.
Chovejme se proto na IG jako bychom se chovali na rande.
Je nesmírně důležité zaujmout vizuálně
Nový uživatel:
Prolétnutím prvních 12 příspěvků pochopí, jaký obsah jej čeká do budoucna (Barvy, filtry, obsah a téma)
Uvědomí si, zda nás chce sledovat, protože jsem ho zaujali
Grid = Mřížka náhledu fotografií na profilu
Dobře vyladěný Grid je základem úspěchu
Je důležité mít opravdu pečlivě rozmyšlenou obsahovou strategii na dlouho dopředu!
Správně zvolené hashtagy jsou alfou a omegou úspěchu na IG
Je povoleno maximálně 30 hashtagů pod příspěvek
Twitter
Je jako koktejlová párty. Lidem je zde jedno, zda daného mluvčího znají, důležité pro ně je, jestli je zajímá, co říká. Poté se přesunují o stůl dál.
Twitter má chronologické zobrazování obsahu → Timing is everything
Je potřeba být aktivní v komentářích a tvořit hodně kvalitního obsahu a retweetovat zajímavý obsah. Vysoká frekvence příspěvků je na Twitteru výhodou.
To, zda je obsah náš nebo cizí je čtenářům jedno, takže retweety opravdu fungují
Hashtagy jsou zde hojně využívané a je dobré s nimi pracovat a reagovat skrze ně na události posledních dní
Stačí použít tak 2 hashtagy na příspěvek
Linked In
Je jako firemní porada. Lidé zde řeší byznys záležitosti a práci.
Chovejme se zde proto seriózně a vtipkujme pouze pokud je to vyloženě trefné.
Zde je výhodné nejprve začít u osobních účtů lidí ze společnosti, firemní stránky mohou přijít pak
Je důležité zdůrazňovat úspěchy a kvalitu
Bohatě vyplněný profil s kvalitní fotkou je základem úspěchu
Je důležité se nebát propojování, přeci jen, tato appka je o networkingu
Hashtagy zde představují vítaný nástroj, jak najít relevantní obsah
Snažme se hashtagy používat pro relevantní témata
You tube
Je jako festival. Co je potřeba zachytit na video a prožít více do hloubky je právě zde.
Je proto dobré jej využívat pro hlubší sdělení, kterému je uživatel ochoten věnovat více času.
U youtube funguje skvěle Snowball effect. Čím více sledujících, tím více sledujících
Je důležité publikovat videa pravidelně a postupně z nich tvořit tematické seznamy
Algoritmy youtube zbožňují pravidelnost a sledovanost
Snadná vyhledatelnost videí je zásadní. Zamysleme se nad tím, co napíší potenciální sledující do vyhledávače
Název videa by měl obsahovat klíčová slova a měl by být poutavý, stejně jako náhledový obrázek
Hashtagy zde nejsou zrovna populární
You Tube maže a znevýhodňuje videa s velkým počtem hashtagů
Tvorba strategie
První krok: Zamyslet se nad tím, kdo jsme a co děláme
Kdo jsme a co nabízíme?
Je potřeba se definovat a do hloubky pochopit, kdo jsme
Když nerozumíme sami sobě, nemohou nám rozumět ani ostatní
Je potřeba, aby značka byla konzistentní a držela pohromadě
Strategie na sítích musí být konzistentní součástí celé marketingové strategie
Je potřeba vycházet z Vize a Mise společnosti
Poté je dobré si udělat průzkum o tom, jak nás vidí naši zákazníci a jak se o nás mluví v médiích
Skvělé je také prozkoumávat hashtagy
Ke komu mluvíme?
Je potřeba znát naše zákazníky
Je potřeba zjistit, s čím dobrým mají naši zákazníci naši značku spojenou
K tomu všemu je potřeba komunikovat se zákazníky, ideálně v jazyce, který je jim sympatický
Skvělé je se vcítit do kůže našeho zákazníka a zjistit tak, jakým běžným problémům čelí a dát mu najevo, že s ním soucítíme
Pro pochopení zákazníka je skvělé si udělat persony
Persony
Je dobré si vytvořit podrobnou personu ke každému našemu zákaznickému segentu
Je potřeba myslet i na lidi kolem našich zákazníků, někdy je totiž potřeba zacílit i na osoby blízké naší cílovce
Metoda: průchod službou
První kontakt
Přemýšlení a zvažování alternativ
Nákup
Používání produktu nebo služby
Odchod jinam nebo opětovný nákup
Ke každé fázi je potřeba si doplnit
Co zákazník dělá?
Jaké jsou jeho obavy, pochyby nebo překážky?
Co ho k nám láká, po čem touží a v čem vidí hodnotu?
Kde se o nás mluví?
Je potřeba jít tam, kde jsou naši zákazníci a kde je o nás vedená diskuze
Bez přítomnosti v centru dění se nemůžeme bránit a otěže přebírá konkurence
Kdo je naše konkurence?
Co dělá? Jak to dělá?
V čem se odlišujeme? V čem jsme lepší a v čem horší?
Jaké sítě používá? S jakými příspěvky zabodovala?
Jak komunikuje se zákazníky?
Kdo jsou naši kolegové a zaměstnanci?
Je důležité, aby se zaměstnanci chovali na svých sítích zodpovědně a nesráželi renomé firmy
Výhodou je, když nás naši zaměstnanci přes osobní profily dostanou do zájmových skupin a nebo jakkoli jinak podpoří naši značku
Pokud zaměstnáváme influencery, využijme toho
Druhý krok: Ujasnit si své cíle
Je potřeba si přesně definovat, jakých cílů chceme dosáhnout
Technika SMART cílů (Specifické, Měřitelné, Dosažitelné, Relevantní k ostatním oblastem byznysu a Časově vymezené)
Naše cíle si můžeme rozdělit do několika oblastí. Je dobré začít obchodními cíli (zvýšit prodeje o 20% za měsíc) a poté přejít na cíle související se sítěmi (zvýšit počet followerů o 25% za měsíc)
Bez SMART cílů nebudeme vědět, zda se nám daří plnit plán
Třetí krok: Naplánovat si strategii pro sociální sítě
Načrtnutí všech možností
Jaké sítě budeme používat?
Jaký obsah na ně budeme dávat?
Kdo bude za sítě zodpovědný a kdo bude tvořit obsah?
Jaké nástroje budeme používat?
Jaký máme rozpočet? Kolik z rozpočtu na co přidělíme?
Pokud máme u některých bodů strategie více možností, je dobré si to zaznamenat a vypsat si plusy a mínusy. Tyto alternativy budeme mít v záloze, kdyby plán A nevyšel.
Jaké sociální sítě využijeme?
Je lepší spravovat kvalitně méně sítí
Na každou síť se hodí úplně jiné typy příspěvků. Začněme s těmi, kterým sami rozumíme
Je potřeba myslet na naše technické možnosti (YT je daleko pracnější než Twitter)
Bez harmonogramu ani krok
Je důležité si naplánovat kritickou cestu
Čím podrobnější, tím lepší
Ujasnit si na co si dávat pozor a mít přichystané akční kroky na situace, které nás mohou potkat (např. negativní komentář)
Obsahový marketing
Co už nám fungovalo?
Analýza obsahu, který už nám fungoval
Proč naší cílovku zaujal?
Jsou lepší videa nebo fotky?
UGC - User Generated Content
Obsah, který již vytvořili naši fanoušci
Pokud se nám hodí, můžeme jej zapracovat do našeho obsahu
Máme tak méně práce a naši fanoušci se cítí více zapojení do komunity
Jak vymýšlet nový obsah
5 typů obsahu = Zábava, Vzdělávání a Inspirace, Zákulisí, Pomoc a Prodej
Zábava musí být relevantní k naší značce a cílům, jinak nám přiláká irelevantní zákazníky
Vzdělávání a Inspirace nám získají pověst odborníků a dovzdělají naše publikum
Zákulisí funguje jako prozrazení tajemství a vybudování bližšího vztahu se zákazníky
Díky Pomoci získáme důvěru našich zákazníků, protože jim dáme přidanou hodnotu navíc
Prodejem vyděláme. Je nesmírně důležité, abychom začali prodávat nenásilně a šikovně, dobré je mít už vytvořený vztah se zákazníky
Sestavení tematických okruhů
Tyto okruhy nám pomohou rozšířit své obzory při tvorbě obsahu
Do hloubky se můžeme zamyslet nad tím, jaká témata naše publikum zajímají
Na co se nás zákazníci často ptají?
S čím mají obvykle problém? Jak jim s tím můžeme pomoci?
Na jaké překážky naši zákazníci narážejí při používáním našeho produktu?
Jaká související témata naše zákazníky zajímají?
Objevilo se v oboru něco nového, co by mou cílovku zajímalo?
Co bych chtěl vědět, kdybych v této oblasti začínal?
Poté je důležité si určit, jakou formou daný obsah zpracujeme
Na některé záležitosti se hodí video nebo fotka, na jiné zase článek, memes, komix nebo graf
Tipy na kvalitní obsah:
Neprodávej, Pomáhej
Našimi produkty musíme pomoci našim zákazníkům od jejich problémů
Místo prodeje produktu nabízíme pomoc
Lidé kupují na základě emocí
Hrajme si
I u nezábavných produktů se dá vymyslet spousta vtipu
Je potřeba, aby se naši zákazníci u příspěvků bavili
Mlčeti zlato
Není cílem pořád přidávat příspěvky
Je daleko důležitější přidat méně kvalitních příspěvků než kvanta nekvalitních
Např. Kofola přidává příspěvky pouze při nové kampani a jinak na sítích mlčí
Hledejme jiný úhel pohledu
Při každé situaci je důležité si najít několik různých úhlů pohledu na danou věc
Pohádka O Červené Karkulce z pohledu vlka bude naprosto odlišná od té původní
Tento bod se velice pojí s “Hrajme si”. Spojením těchto dvou bodů získáme zábavný a kreativní obsah pro naše sítě
(Za)bavme je
Sociální sítě jsou jako hřiště, kam si každý přišel hrát → Uspořádejme volejbalový turnaj
Zapojme zaměstnance
Profily zaměstnanců jsou mocnou zbraní
Firma, která táhne za jeden provaz dokáže víc
Zaměstnanci mohou například skrze své profily navnadit veřejnost na představení nového produktu nebo sdílet své nápady na společný G-disk
Influenceři
Je potřeba si vždy určit, jaké publikum hledáme
Před uzavřením spolupráce bychom si měli zjistit, jaké publikum daný influencer má
Výhodné jsou barterové obchody s influencery
Držme se své smečky
Obrovskou výhodou je, když správci sítí jsou součástí cílovky
Když nemáme zápal do tématu, nebudeme mít ani tolik úspěšné sítě
Reagujme na aktuální události
Když se něco zajímavého ve světě stane, nebojme se udělat narážku na dané téma skrze naši kampaň
Pišme pro běžného člověka
Je potřeba psát tak, aby to každý pochopil
Krátké a výstižné texty
Jednoduchá a krátká slova
Ujasněme si, co píšeme
Pro koho píšu?
O čem píšu?
Proč to píšu?
Kam to píšu?
Popisujme benefity a ne vlastnosti
Online i na chalupě > Pokrytí internetu 98% Čr
Hrajme na ego lidí
Každý je rád, když ostatní zdůrazňují jeho silné stránky
Pojďme toto dělat pro naši cílovku
Hledejme příběhy
Příběhy prodávají
Nejlepší příběhy se hledají a nevytvářejí
Je dobré propůjčit naše sítě uživatelům, kteří nám na ně sami své příběhy dostanou
Využívejme stories!
Skvělý a oblíbený nástroj, který fanoušci milují
Užitečné nástroje a aplikace
Simar.cz - Sdružení agentur pro výzkum trhu
NEWTON Media - Firma monitorující mediální popularitu nás a konkurentů
Monitora Media - Konkurent NEWTON Media
SentiOne - Monitoruje dění na soc. sítích a internetu a tím nám vyhledává relevantní zákaznické zdroje a analýzy
Dataweps - Firma, která nám na základě data miningu doporučuje akční kroky v marketingu
Google alerts - Zdarma služba, která mě upozorní, když se o firmě někdo zmíní na netu
Využití know-how v praxi
Obsahově šlo o jednu z nejlepších knih, kterou jsem kdy četl. Znalosti a dovednosti z ní jsem využil hned po dočtení vyzkoušel na svém osobním LinkedInu a skvěle fungovaly. Jakožto začátečník jsem byl schopen přijít jednoduše na princip, kterým se na této platformě mohu zviditelnit bez větší námahy. Teď už jen čekám na příležitost, kdy si budu moci své dovednosti opět vyzkoušet v nějakém projektu. Knihu určitě doporučuju všem v TAPu, ať už se zabývají, či nezabývají marketingem.