Knihu Jak řídit a vést porady jsem začala číst ze dvou důvodů. Ten první byla bakalářská práce na toto téma. Druhý důvod byl ten, že jsem ve stejnou dobu začala zastávat roli Business leadera v našem týmu. To pro mě znamenalo především plánování, vedení a odpovědnost za každotýdenní business meetingy týmu. Aby byly meetingy produktivní, efektivní a hodnotné, chtěla jsem zlepšit své schopnosti vedení porad.
TYPY PORAD
CÍL PORADY
Autor poukazuje na rozdílnost cílů jednotlivých porad a dává důraz na to, že každá jednotlivá porada má být svým typema složením účastníků přizpůsobena cíli, kterého má porada dosáhnout. Pokud nebude jasně stanovený cíl, bude velmi obtížné dosáhnout efektivního fungování porady.
S cílem porady souvisí základní koncept řízení porad. Ten pojednává o návaznosti cíle, plánu, úkolů, kontroly a nápravných opatření. Smyslem tohoto konceptu je stanovení cíle jejeho naplnění. Když je stanoven cíl, je zapotřebí k němu vytvořit plán. Plán se skládá z jednotlivých úkolů, které vedou k jeho splnění. Postup plánu se vyhodnocuje například právě na poradách, a díky této kontrole má vedení podniku přehled o tom, jak blízko je k naplnění cíle. Pokud se plán nedaří plnit ani s tolerovatelnou odchylkou, je zapotřebí zasáhnout a přijmut nápravná opatření, nebo v krajních případech i revizi celého plánu. Není totiž smyslem řídit se špatně nastaveným plánem, který by společnost k cíli nedovedl.
PŘÍNOS PORADY
Přínos porady dělí autor na přínos pro účastníka, svolavatele a přínos pro organizaci jako celek.
Pro účastníka porada představuje hlavně místo styku s kolegy a nadřízenými, kde získává především informace, prostor pro odstranění překážek, zjištění očekávání, podílení se na rozhodování, zisk zpětné vazby, výměnu zkušeností a předvedení schopností.
Pro svolavatele by měla porada znamenat především pomoc k naplňování jeho hlavního poslání, tedy vykonávat svou práci efektivně a směřovat k naplnění firemních cílů. Konkrétně se jedná o motivování lidí, předávání a získávání informací, rozvoj týmové práce, zisk nápadů a podnětů, nástroj přesvědčování, poznávání schopností lidí a získání autority.
Pro organizaci Pro organizaci mají porady přínos v tom, že se činnost zaměstnanců směřuje správným směrem k naplnění cílů a vize. Na poradách dochází k detekci problémů a je možné jim včas zabránit napáchat škody na společnosti. Systematicky řízené porady odstraňují překážky a řeší i komplikované problémy. Pokud jsou pracovníci nebo celá oddělení dobře koordinování na poradách, dochází k jejich spolupráci a zvýšení efektivity. Správně vedená porada také napomáhá zlepšení klimatu a pokud řeší participaci zaměstnanců na hledání řešení a zapojuje je do dění, cítí se potom více spojeni s podnikem.
ATP
Naše Business meetingy byly vždy směsí různých typů porad. Nejvíce bych je ale přirovnala k oeprativním. Konají se každý týden a jejich agenda je celkem podobná. V období účetní závěrky a likvidace družstva bych je nazvala hlavně řešitelskými. Měli jsme jasný úkol, kvůli kterému se setkáváme.
Na BM jsme měli rozdělené role. Kluci z představenstva zastávali témata ohledně likvidace. Já jsem facilitovala a vedla agendu. Klára zapisuje úkoly. Eliška spolu s Klárou mají přehled o financích a účetnictví.
Plánování meetingu byl vždy výlučně můj úkol. Snažila jsem se každému BM dát jasný úkol, který na něm chceme splnit. Spíše bych to nazvala cílem daného BM. Posílala jsem agendu (alespoň přibližnou), aby měli všichni jasně nastavená očekávání o tom, co se bude probírat a jak dlouho se tomu tématu budeme věnovat. To byl podle mě dobrý krok, protože jsme potom volili své akce během probírání tématu. Když nás tlačil čas, byli jsme efektivnější.
Problém nastal v době, kdy naše priority byly vše, jen ne business týmu. Bakalářské práce, zkoušky, eseje. Na projekty nikdo neměl ani pomyšlení, už vůbec ne na společné a týmové záležitosti. V té době jsem nevěděla, co s BM. Zkusila jsem přetvořit porady podle naší potřeby. Nejprve jsme je zkrátlili, protože nebyla témata na 4 hodiny. To nám chvíli vyhovovalo. Poté se nakupila témata, takže bylo delší BM třeba jednou za 3 týdny. Snažili jsme se vnímat naší potřebu a tak BM upravovat. Tým to cenil. Poté jsme některá BM dělali formou coworku, především při počítání financí a vyhodnocování středisek v týmu.
Tato flexibilita byla podle mě dobře zvoleným způsobem, jak BM neznechutit týmu a předejít jejich úplnému zrušení z frustrace.