Když jsem byla malá, nikdy jsem si nemyslela, že mě život dovede až tak daleko, že budu chtít své nápady přetvářet v realitu. Kniha Podnikání z lavice mi připomněla, jak (ne)lehké je vůbec začít. Pojd’me si tedy říct, k čemu jsem po jejím přečtení došla.
První, co mě zaujalo byly hodnoty podnikatele – svoboda, respekt, fair play, pokora a zodpovědnost. Těchto pět hodnot mi promluvilo do duše, protože pokud chci podnikat a dělat to správně (jak je v knize řečeno „v noci klidně spát“), tak je chci a budu dodržovat. Podstatné ale je si uvědomit, že stále jsme jen lidi, což znamená máme právo dělat chyby. Druhá věc je, jak se k chybám stavíme. Autoři uvádí jako příklad aerolinku Emirates, která sice udělala chybu, ale zkušenost zákazníkům vynahradila takovým způsobem, že na to nejspíš rychle zapomněli.
Další poznatky, které převedu do praxe jsou Lean Canvas a avatar zákazníka. Když už něco chceme prodávat, nejdřív je potřeba celý projekt řádně naplánovat. Ověřit si, jestli to vůbec dává smysl a následně si musíme říct, komu produkt nebo službu prodáváme. S tím se pojí, co je od toho očekáváno. Coca – colu přece healthy lifestyle fanatikovi neprodám! Zamyšlení se nad otázkami jako „Kolik je cílenému zákazníkovi let?“, „Jak tráví svůj volný čas?“ nebo „Jaké má náš zákazník problémy a potřeby?“ je zde na místě. Abychom došli do vysněného cíle, nesmíme opomenout esenční zpětnou vazbu – ptát se, přijímat ji a zapracovat ji.
Na konec to nejdůležitější než se do toho podnikání pustíme. Jak se takovým podnikatelem stát? Pár technikami zmíněných v knize, které už dnes využívám, jsou SMART cíle a obklopováni se lidmi, kteří mě posouvají. Popisovány jsou i další jako Paretovo pravidlo 80/20 nebo KISS (Keep It Simple, Stupid). Přece jen člověk je od přírody tvor líný, tak proč si tu dřinu trochu neusnadnit tím, že se naučíme pracovat efektivně. Dokonce si troufnu říct, že pokud neumíme rozeznat 80% od 20%, tak to s velkou pravděpodobností daleko nedotáhneme.
Celkově mě knížka bavila a dost naučila, jednoduše řečeno je to polopaticky napsaný, ale velmi praktický návod, jak začít podnikat. S touhle knížkou, nápadem a velkou špetkou odvahy může začít víceméně každý. Tak konec psaní a pojďme dělat z citronů limonádu!