Inovuj nebo nepřežiješ


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 20.11.2022

Inovuj, nebo nepřežiješ! Zásady strategického řízení pro 21. století   Matthew J. Kiernan

Inovuj, nebo nepřežiješ!



Proč jsem si tuto knihu vybral?

Tuto knihu jsem si vybral na základě potřeby dozvědět se něco více o inovací v širším měřítku. Na knihu jsem narazil u mého kolegy Otty Kose, který si knihu nemohl vynachválit  a tak jsem se rozhodl, že do ni také nahlédnu. 

Od knihy očekávám zasvěcení: 


Jaké je základní téma knihy?



Jaké jsem si odnesl myšlenky?

Quotes: Všechno je ve stavu změn; nic nepřetrvává. Neusilujeme o stálosti. MASATOSHI NAITO, MATSUSHITA CORPORATION.

Zůstat stát znamená stagnovat a stagnace znamená porážku. Musíme usilovat o stále vyšší výkony. LI KUAN JU bývalí premiéry Singapuru


Megatrendy:


11 přikázání na cestě za inovacemi:

1 Neřiďte se pravidly převládajícími ve vašem oboru

Možnost jak na nová pravidla:

Toto přikázání praví, že se nemáme svazovat hranicemi a pravidly, které v daném odvětví existuje. Máme neustále hledat nové možnosti a díky nim nastavovat nová pravidla. 

2 Inovuj nebo nepřežiješ

K přežití společnosti jsou zapostřebí inovace, to znamená neustálá kreativní destrukce - PETER DRUCKER

To co odlišuje skutečně skvělé podnikové inovátory od konkurentů, kteří zůstávají v pozadí, je jejich schopnost vytvářet vědomé mechanismy podporující neustálé inovace

Toto přikázání vypráví příběh o změně světa. Časy se zrachlují a tak inovace, které dříve vystačili na 20 let, abychom byli na předních příčkách trhu teď již vydrží pouze okamžik. Proto je potřeba stále hledat nové a nové příležitosti.

Charakteristika: téměř fanatický snaha být na čele a udržet se tam; odhodlání překonat své vlastní technologie dříve než někdo jiný

3 Prozkoumejte svůj podnik, najděte skrytá strategická aktiva a vytěžte z nich

může jít o neodhalený nebo dostatečně nevyužitý potenciál lidských zdrojů. Jindy může být potenciál ukrytý v klíčových schopnostech a specializacích podniku, které je třeba: ROZPOZNAT, PŘETVOŘIT, a ZAMĚŘIT na nové oblasti příležitosti. Dále můžeme těžit ze síly značky nebo skvělé pověsti v oboru. Zde mne napadá, že dříve či později budeme moci těžit síly značky Tiimiakatemia, jakožto specifického učebního prostředí, které “vychovává” specificky schopné lidi. 

Skrytý potenciál se může ukrývat jak uvnitř podniku, tak i vně podniku.

Toto přikázání vlastně pojednává o analýzách. Když si na to podívám s odstupem odhalení skrytého potenciálu znamená neustále aktualizovat svou SWOT analýzu a pomocí SWOT matice využívat potenciál ve strategických krocích. 

Inspiraci můžeme nabrat například u Marks&Spencer, který využívá loajality svých zákazníků. Pomocí kreditní karty marks&spencer začal využívat data o nákupech, která byla v obchodech učiněny. Na základě toho mohl být vyvinut systém, který automaticky po spočítání tržby mohl doplnit právě ty produkty, o které byl největší zájem a které na prodejně chyběly. 


4 Zaměřte se na rychlost a akceschopnost

Raději půjde rychle přibližně správných směrem než pomalu stoprocentně správným směrem - PERCY BARNEVIK

3 strategie vyhovující stále se zvyšujícímu tempu změn: Neustálé inovace, vzdělávání a rychlost. Platí, že: buď zrychlíme nebo rychle padneme. 

Dividendy z rychlosti:

tématem tohoto přikázání je rychlost. Bez ohledu na kvality je to právě rychlost, která se v dnešní době cení. Samozřejmě bez čím kvalitnější k tomu budeme, tím lépe. Nicméně výhody, které plynou z toho, že budeme neustále inovovat a navíc první jsou natolik zásadní, že lze poslat na trh MVP, které obsadí první pozice a jeho dokonalost budeme již s trhem iterovat posléze. Zároveň při jeho naplnění tržního potenciálu je již potřeba mít v rukávu další eso, které udrží naši pozici na předních a především prvních příčkách trhu.

5 Buďte proaktivní a experimentujte

Jak už předhozí kapitola tvrdí, je zapotřebí být opravdu rychlý. Abychom mohli zasadit rychlou ránu na to správné místo je potřeba experimentovat a aktivně vyhledávat příležitosti. No a o tom pojednává páté přikázání. 

podstata podnikání v dnešní době znamená: EXPERIMENTOVÁNÍ, ZPĚTNÁ VAZBA; „NEÚSPĚCH”, POUČENÍ, PŘIZPŮSOBENÍ, AKCE. To jsou kroky, kterými se máme teď řídit a ideálně kombinovat tuto smyčku opakovat v co nejkratším čase. 

Z toho nám vyplývá, že dvě zásadní vlastnosti podnikatele jsou chuť RISKOVAT a niterná potřeba AKCE.   

6 Bořte hranice

Naším snem je společnost bez hranic - překonávající bariéry, které nás dělí uvnitř podniku jednoho od druhého, i ty, které nás dělí od důležitých vnějších činitelů. - Jack Welch

Jelikož jednou z vlastností podnikatele je chuť riskovat musíme se podívat i na druhou stranu a to co riskujeme a co nás od toho odrazuje. Obvykle jde o bariéry, které nás nutí zůstat v pohodlí naší komfortní zóny. Tato zóna, ale dlouhodobě nepřináší žádnou novinku a tak se hrabeme v stereotypu. No a stereotyp není dobrý do hyperkonkurenčního prostředí plného nových technologií. 

Takže jaké to ty bariéry vlastně jsou? 


Většinou je nalezneme ve 3 základních formách v podniku:

Dále s můžeme podívat na bariéry z hlediska podniku tímto směrem:


K překonávání bariér nám mohou pomoci strategická partnerství, které budou poskytovat výhody ze spolupráce pro všechny zúčastněné strany


7 Neustále využívejte všech svých zaměstnanců a všeho co umějí

Toto přikázání opět mluví o využívání zdrojů, které máme. Tentokrát se hlavně zaměřuje přímo na lidské zdroje. Jak jsme si již řekli dříve, tak každý v podniku skrývá určitý potenciál. Ovšem aby jej mohl plně projevit a případně mohl jednat rychle je zapotřebí mu posílit pravomoci. Zvýšením pravomocí se tak jedinec nemusí zaseknout a nadále se bude rozvíjet. Neustále se rozvíjející experti ve firmě přinesou nepřekonatelnou konkurenční výhodu. Pro naplnění potenciálu posílení pravomocí u zaměstnanců je potřeba zavést do podniku alespoň následující prvnky:

8 Globalzujte svou reálnou i vědomostní základnu

Jak na to:


9 Přiznejte si, že ekoprůmyslová revoluce se dotýká každého z nás

Toto přikázání se zabývá životním prostředím. Již v dnešní době vidíme trendy, které dokazují, že každý podnik, který nějak do své strategie nezahrnuje myšlení zaměřené na ochranu životního prostředí dříve nebo později buď zkrachuje, bude out, nebo se rebranduje. Zde se bavíme o tom, že myšlení na ekologii se vyplácí i jako konkurenční výhoda. To jak moc se firma stará o životní prostředí se stává jedním z rozhodujících faktorů při nákupu koncového zákazníka. A tento trend poroste. Proeko přístup nám přinese:


10 Udělejte z nepřetržitého vzdělávání podnikové náboženství

Schopnost učit se rychleji než konkurence možná představuje jedinou udržitelnou konkurenční výhodu. -  ARIE DE GEUS

Učící se organizace: prinicpy, kterými se řídí TAP a které se dnes derou do popředí. Neustálé vzdělávání budiž konkureční výhodou pro nás pro všechny za lepší svět. 

A co že to ta Účící se organizace je? 

„Učící se organizace je organizace, která dokáže vytvářet, získávat a šířit znalosti a přizpůsobovat své chování na základě nových poznatků a podnětů” David Garvin

Ve výsledku je vše o kultuře podniku, který je nastaven na:

Skutečná učící se organizace vlastně není nikdy blízko cíle; vždy bude mít potřebu dalšího vzdělání.

11 Vytvořte si nástroj na sledování strategických přínosů

Jak prohlásil jeden moudrý člověk (jehož jméno si vůbec nevzpomínám) co nelze sledovat, nelze měřit, co nelze měřit, nelze zlepšovat. A přesně o tom se mluví v této kapitole. 

Co tedy sledovat?





Souhrn pro jednotlivce:

  1. Neřiďte se pravidly a vytvoř si vlastní
  2. Inovuj nebo nepřežiješ
  3. Prozkoumej svůj podnik, najdi skrytá strategická aktiva a vytěž je. SWOT matice
  4. Zaměř se na rychlost a akceschopnost
  5. Buď proaktivní a experimentuj
  6. Boř hranice
  7. Neustále využívej všeho co umíš, znáš a máš a hlavně kontaktů 
  8. Globalizuj svou reálnou i vědomostní základnu, nedrž se v bublině
  9. Přiznej si, že proekopřístup se dotýká každého z
  10. Udělej z nepřetržitého vzdělávání svůj rituál
  11. Vytvoř si nástroj na sledování strategických přínosů → co můžeš sledovat, můžeš měřit, co můžeš měřit, můžeš ovládat, co můžeš ovládat můžeš zlepšovat. 


Zhodnocení knihy

Dovolte mi na závěr takovou malou reflexi na knihu. Při jejím čtení jsem si uvědomil, kolik toho vlastně v ní je implementováno již v samotné metodice TA. Bude to zřejmě tím, že jak teorie knihy tak TA vycházejí stojí na mentalitě učící se organizace. Svým způsobem kniha poskytuje ucelený  seznam jak v TA “studovat”, tak aby to opravdu mělo smysl. Zároveň i pro pohled kouče je zajímavé se na tuto knihu podívat. A to především poslední 2 přikázání, které pojednávají o učící se organizaci a o měření strategických přínosů.  

K tomu bych přidal, že příručka z knihy vytvoření (pro mne budižto má esej) nemusí sloužit jen pro podniky, ale i pro jedince jako takové a jejich nastavení mysli.

Pro mne osobně budiž přenesením do praxe vytvoření vlastního seznamu měřítek pro sledování přínosů a jejich následná reflexe. 


Komu bych knihu doporučil?

  doporučil bych všem, kdo nechtějí zůstat na místě a chtějí se někam posouvat. Kniha nabízí návod jak toho dosáhnout. So Just do IT!




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: