Inovace ? O co se vlastne jedná? Je to obnova a rozšíření škály výrobků a služeb s nimi spojených, vytvoření nových metod výroby, dodávek nebo distribuce. Zavedení změn v oblasti řízení, organizace práce, pracovních podmínek a kvalifikace pracovních sil. Toto je oficiální definice inovace, pokud byste ji hledali, avšak většina z nás inovaci vidí jako něco nového, nekonvekčního a něco, co ještě nezažili.
Rozlišujeme více druhů inovací například produktovou a procesní, ale i inovaci byznys modelu nebo takzvané new venture inovace, kdy se ve zkratce jedná o spojení více věcí v jednu úspornější. (V Kolíně firma TPCA, kde se na jednom místě vyrobí Peugeot, Citroen a Toyota).
Abychom mohli inovovat musíme propojit 3 strany. PROSTŘEDÍ které musí být velice pružné a otevřené změnám. TÝM, složený z různorodých jedinců, tak aby pokrývali, co nejvíce schopností. A MANAŽERA (vůdce), člověk který nám půjde příkladem, někdo s otevřenou a kreativní myslí.
Inovativní manažer má sedmero vlastností, které by měl splňovat, aby jeho tým dosahoval kladných výsledků jedná se o znalost důvodu inovace, využít střízlivý, ale zároveň bláznivý pohled na věc, vůdčí typ, který jde příkladem , skvělý sales man, co dokáže prodat náš nápad a měl by mít přehled o inovačních nástrojích (brainstorming, asociační hry, superhrdinové, 5x proč atd..)
Jak by měl náš inovační tým vypadat ?
Měli bychom si nastavovat naše vlastní pravidla, ty se však budou lišit u každého inovačního procesu, nemůžeme totiž na něco nového použít staré koleje, šablonu ideál, ale stejný postup vede k úpadku kreativity.
Multifunkčnost a rozmanité schopnosti. Pokud spojíme dvě oddělení firmy obchod a výrobu, můžeme mnohdy přijít na zcela nové nápady, protože tyto světy se v běžném provozu moc nepotkávají. U nás můžeme například spolupracovat s Teamly nebo jiným týmem z typu. Co se kompetencí týče, stejně jako každá týmový kniha radí, víc hlav víc ví. Zde tomu je tak i z ohledu na znalosti a vědomosti.
Hlavní a nejdůležitější složka, podpora managementu (kouče), musíme vědět, že pokud se naše inovace nepovede nebudou zde následky, nové věci jsou vždycky risk a pokud bychom raději měli přijít s bláznivým nápadem, který může vydělat miliony nebo obyč rychlokvaškou, ale víme, že nám hrozí vyhazov v případě neúspěchu, naše mysl se raději přikloní k variantě B.
Co může, ale. Našemu inovování bránit?
ATP