Inovace je rozhodnutí
Knihu Inovace je rozhodnutí jsem si vybral, jelikož potřebuji aktivně pracovat na zlepšíní svého skillu v inovacích. Již dříve, někdy ve druháku jsem si uvědomil, že má silná stránka není zrovna kreativita, a proto jsem na ní začal pracovat od druháku. Inovace se s tím pojí, domnívám se, také. Myslím si, že jsem v praxi provedl už několik inovací, ale chybí mi k nim stále teorie.
Inovace dělíme hned do několika typů podle jejich předmětu:
- Inovace produktu
- Inovace procesu
- Inovace byznys modelu
- New Venture Inovace -> vývoj něčeho nového
Kreativita
Jelikož kreativita je pro mě stále téma, které se snažím více zažít a zlepšovat, tak zde vypíchnu i tuto část. Kreativní lidé dělíme na:
- Adaptátoři
- Inovátoři
Adaptátoři se spíše chytnou již zavedené funkční věci a lehce ji upravují a vylepšují ke svému obrazu – to jsem já. Oproti tomu inovátoři jdou úplně out of the box a tvoří kompletně nové věci, kterým by před jejich tvorbou třeba ani nikdo nevěřil.
Rozvoj kreativity
- Výzva: Ta by neměla být přímo nemožná, ale nemůžeme si to dát zadarmo.
- Svoboda: Je potřeba mít svobodu a myslet v oblacích – to mi moc nejde, protože pořád se řídím fyzikou a exaktními fakty.
- Zdroje
- Podpora organizace a vedení
Bariéry inovací
- Nedostatek zpětné vazby: nezjišťujeme od našich zákazníků zpětnou vazbu a detailně se jich neptáme na to, co můžeme zlepšit.
- Denní operativa: Denní operativy je tolik, že zkrátka nad volnomyšlenkářstvím není ani čas – můj případ.
- Nedostatek času: Inovacím je potřeba skutečně věnovat čas a dát si bloky, kdy je člověk jen sám se sebou a přemýšlí, co zlepšit. Zapracovat může i podněty.
Matice přínosu a realizovatelnosti
Pokud provedeme brainstorming, často nám z něj vzejde spousta nápadů. Je ale těžké zvolit ten, na kterým budeme pracovat. Díky této matici vybereme objektivně nápad, který dále rozpracujeme. Ke každému nápadu se napíše číselná hodnota v rozmezí 1 až 5 podle jejich realizovatelnosti, a to samé pro hodnotu jejich přínosů. Ty nejlépe ohodnocené zrealizujeme – jejich součet.
Matice naléhavosti a důležitosti
Stejně jako přínos a realizovatelnost je potřeba si definovat, co je pro nás naléhavé a důležité. Ve většině firem spadají inovace do kvadrantu nenaléhavé a důležité. A to je potom problém, v podstatě i u mě.
Inspirace v jiném oboru
Pokud člověk hledá inspiraci, je zajímavý nápad inspirovat se úplně v jiném oboru. Například u svého e-shopu se psíma hračkami se mohu inspirovat od prodejce aut a vytvořit inovaci.
ATP
Kniha mi sice nedala příliš konkrétních metod, ale inspirovala mě v rozvoji kreativity. Dnes se již denně věnuji alespoň 1 hodinu reelům na instagramu, kde se inspiruji pro tvorbu vlastních reelů – dříve jsem na reels vůbec nekoukal. Zároveň mi kniha přinesla uvědomění, že bych se měl inovacím skutečně věnovat a vynahradit si na ně čas. Neustále jsem je vždy odkládal, i když vím, že jsou důležité. V poslední době jsem například provedl inovaci formou Linktree, které jsem vytvořil pro odkazy na produkty, sociální sítě a náš e-shop, což může potenciálně zvýšit konverzní poměr nákupů našeho e-shopu. Nebo například celý nový koncept vydávání příspěvků, jež je zaměřený na 3 na sebe navazující příspěvky v pořadí citát, pes, hračka. Kde první dva příspěvky jsou vzdělávací a zábavné a třetí je prodejní. Zároveň jsou příspěvky svým tématem vždy propojené. Citát se vztahuje ke psovi, pes ke konkrétní hračce. Také jsem provedl inovaci, kdy jsem vytvořil takzvanou hračku týdnu. Každý týden bude ta hračka, která bude přidaná na sociální sítě 7 dní ve slevě a na Linktree na ní přímý odkaz.