Proč jsem si tuto knihu vybral?
Tuto knihu jsem si vybral, protože jsem se dostal do úzkých. Začal jsem pociťovat, že mám moc projektů, moc vedlejších aktivit a nestíhám čtení. Od této knížky si slibuji, že zjistím jak vše zvládat aniž bych musel cokoliv omezit.
Jaké jsem si odnesl myšlenky?
Na začátku knihy se od dozvídáme, že autor byl pozván na setkání s tenisty. Zde uspořádali turnaj a autora jako čestného hosta posadili mezi rozhodčí. Aby hru zlepšil tak navrhl změnu pravidel. A to v podobě: ten kdo vyhraje zápas končí a naopak ten kdo prohraje postupuje dále. To všemi zahýbalo. Hráči, kteří doposavad motivovala pouze výhra museli vše přehodnotit. Výsledkem bylo, že se nikdo nesoustředil na výhru, ale na to jak kvalitně hraje.
Ponaučení: Jaký je rozdíl mezi výhrou a kvalitně odvedenou prací?
V první kapitole se dozvídáme o historii Inner Game. Autor na ni přišel při koučování tenistů. Zjistil, že výsledky, které jeho svěřenci mají vychází z toho jak při tréninku přemýšlí. Definoval tzv. první a druhé Já.
První Já = hlas, který sděluje příkazy a hodnotí výkon. Z pohledu 4 dohod je první já soudcem, který nás soudí.
Druhé Já = ten, ke komu první já hovoří.
Jaký je mezi nimi vztah? První já je všeználkem a věčným kritikem, druhému já nedůvěřuje. Druhé já je protagonistou našeho života to on odehraje úder.
Pod tíhou kritiky Prvního já dochází k tomu, že ve skutečnosti si překážíme sami sobě. No a díky tomu dojde k Cyklu interferencí:
K tomu jak lépe realizovat změny a bojovat proti cyklu interferncí nám autor
poskytl 3 dobré rady:
Autor nám dále poskytl vzorec pro výpočet našeho výkonu:
Díky tomu jsem si uvědomil, že můj potenciál je rozhodně vyšší než jaký podávám výkon. A jak tedy zvýšit výkon? No jsou 2 možnosti - buď přidat plyn a nebo přestat šlapat na brzdu.
No tak jdeme na to. Jdeme snižovat Interference.
Interference = vzájemné ovlivňování (ovlivňování druhého já prvním Já)
Ve další části se autor zajímá o tým operátorů, kteří mají za úkol zlepšit své výsledky. Autor na to šel opět netradičně. Jednak požadoval dobrovolnost na svých kurzech a druhak se snažil odstranit z práce nudu. S účastníky kurzů začal zjišťovat, že:
Pro zvýšení našeho výkonu potřebujeme vyvážit 3 aspekty naší práce: Výkon, učení a radost z práce. Z toho vychází trojúhelník, který by měl být ideálně v rovnováze.
Abychom se soustředili na výkon je potřeba si stanovit:
A abychom nezapomněli na učení je potřeba si stanovit
Další důležitou složkou učení je ptát se a reflektovat.
Bonus v učení se ze zkušeností = šetří to čas, ve stejný moment se učíme i pracujeme.
Pro sledování radosti z práce je potřeba se zaměřit se na kritické proměnné:
(zde je formulář, který pomůže soustředit se na studijní cíle)
Pro změnu pracovní pozice je potřeba zvážit změnu našich investic v podobě zdrojů ČASU a ENERGIE!
pokud člověk nevěří sám sobe, je pro ostatní těžké rozpoznat jeho schopnosti a aktuální omezení.
STOP zabere minuty a ušetří hodiny
technika STOP:
step back - krok zpět (čím větší odstup tím větší strategický pohled
think - přemýšlet (
organize your thoughts - uspořádat myšlenky
proceed - jednat
Nástroj, který pomůže člověku se zastavit a reflektovat (mám skutečně teď ten telefon vzít?)
Pomáhá nás dostat od konformity k mobilitě. Takže pak nemusíme být otroky agendy.
Nápomocné otázky pro rozhodování:
Neochota používat STOP - většinou STOP potřebujeme právě tehdy, když si to nejméně uvědomujeme
Kdy STOP použít?
Principiálně stejně jako u dne můžeme využít i u projektu:
STOP = na aplikování změn
je to cílená nebo nahodilá změna? (ot. 182)
kde je skutečně chyba?
komunikace = ujasnění (naslouchání + vyjádření) ot. 188
STOP = koučink - time out na otázky
STOP = odpočinek -> vyčistit si hlavu, práce bez stresu -> dodržení rovnováhy trojúhelníku!
Inventura vnitřeních zdrojů:
otázky:
abych "akcie" mohl koupit zpět musím mít alespoň 1 - jinak platí stejnou cenu, za kterou jsem akcii “koupil” (přátelství) - proč jsem ji kupoval?
Čí je to problém?
je to umění jak prostředníctvím dialogu a způosbu jednání vytvořit prostředí podporující pohyb směrem k zamýšleným cílům též mu umožní tyto cíle nejen dosáhnout ale zároveň ho bude i uspokojovat
Kontrolní otázky pro koučování orientovány na problém kontroly - ptát se v tomto pořadí
Jaké nástroje mi pomohou se zdokonalit v koučování?
Jak se naučit koučovat:
autor radí především učit se z pozorování a dodržovat principy:
V koučování se zaměřujeme na typy 3 dialogu = Vnámání reality, Volbu a důvěru
Kouč má pomoci dát perspektivy aby si koučovaný na řešení přišel sám - dodat mu odstup.
Hlavní cíl: otázky a naslouchání (jsou zde i př. na jednotlivé dialogy); aby klient odcházel s pocitem větší mobility. Zajímat se nejen o vnější prostředky, ale i o koučovaného
Mobilita = svoboda v jednání umožňující dosáhnout vnitřních i vnějších cílů. Schopnost jednat nebo být nasměrován.
5 prvků mobility:
mobilita jako auto:
vnímání reality = reflektory
volba = volant
touha/sebe(důvěra) = palivo
Opakem jest Konformita: žít, pracovat a myslet stejně jako ostatní. Nevyčnívat.
na počátku všeho je touha:
Vše se točí okolo tužeb, aneb toho čeho chci dosáhnout. Mnohdy jde i jen o ctižádost.
Chci to dělat jako on! Vše ostatní jde stranou.
“Time management” - všichni mají času stejně
Faktory:
Cvičení: Naslouchat druhému hlasu
naslouchat bez předsudků, co uslyším si zaznamenám bez cenzury
Zhodnocení knihy:
Knihu bych zhodnotil pozitivně. Pomohla mi pochopit význam vztahů se zákazníkem a význam reflexe byť i průběžné.
Do praxe si chci odnést hlavně poznatky ke koučování, trojúhelník výkonnosti a vyzkoušet formulář na výkonnostní cíle.
Je pravdou, že knížku jsem četl docela dlouho a mé proč se v průběhu rozšířilo a na konci jsem v knížce našel i co jsem zprvu neočekával (například poznatky ke koučování)