Inner Game pro manažery


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 30.03.2021

Inner Game pro manažery Tajemství vysoké pracovní výkonnosti   Timothy Gallwey

Proč jsem si tuto knihu vybral?

Tuto knihu jsem si vybral, protože jsem se dostal do úzkých. Začal jsem pociťovat, že mám moc projektů, moc vedlejších aktivit a nestíhám čtení. Od této knížky si slibuji, že zjistím jak vše zvládat aniž bych musel cokoliv omezit.  


Jaké jsem si odnesl myšlenky?

Na začátku knihy se od dozvídáme, že autor byl pozván na setkání s tenisty. Zde uspořádali turnaj a autora jako čestného hosta posadili mezi rozhodčí. Aby hru zlepšil tak navrhl změnu pravidel. A to v podobě: ten kdo vyhraje zápas končí a naopak ten kdo prohraje postupuje dále. To všemi zahýbalo. Hráči, kteří doposavad motivovala pouze výhra museli vše přehodnotit. Výsledkem bylo, že se nikdo nesoustředil na výhru, ale na to jak kvalitně hraje.

Ponaučení: Jaký je rozdíl mezi výhrou a kvalitně odvedenou prací?


V první kapitole se dozvídáme o historii Inner Game. Autor na ni přišel při koučování tenistů. Zjistil, že výsledky, které jeho svěřenci mají vychází z toho jak při tréninku přemýšlí. Definoval tzv. první a druhé Já.

První Já = hlas, který sděluje příkazy a hodnotí výkon. Z pohledu 4 dohod je první já soudcem, který nás soudí.

Druhé Já = ten, ke komu první já hovoří.

Jaký je mezi nimi vztah? První já je všeználkem a věčným kritikem, druhému já nedůvěřuje. Druhé já je protagonistou našeho života to on odehraje úder. 

Pod tíhou kritiky Prvního já dochází k tomu, že ve skutečnosti si překážíme sami sobě. No a díky tomu dojde k Cyklu interferencí:

K tomu jak lépe realizovat změny a bojovat proti cyklu interferncí nám autor


poskytl 3 dobré rady:

  1. Schopnost nehodnotícího vnímání = vnímání neutrálních a pro hru významných věcí (při tenisu - vnímání míčku, jeho rychlost či pozici na kurt). Jednoduše vnímání nezkreslené reality
  2. Důvěra v Druhé Já = mít důvěru v přirozený a nenásilná proces učení. Je zapotřebí aby kouč přestal hodnotit technickou stránku hry a koučovaný měl důvěru v to, že jeho hodnocení nepotřebuje.
  3. Rozhodování přenechte tomu, kdo ho bude realizovat = O co usilujeme? Kdo tuto otázku rozhodne? Odpověď je hned v názvu: TEN KDO ZMĚNU REALIZUJE. To se mi pojí s 1. pravidlem úspěchu = převzít 100% odpovědnost za své bytí. 


Autor nám dále poskytl vzorec pro výpočet našeho výkonu:


Díky tomu jsem si uvědomil, že můj potenciál je rozhodně vyšší než jaký podávám výkon. A jak tedy zvýšit výkon? No jsou 2 možnosti - buď přidat plyn a nebo přestat šlapat na brzdu.

No tak jdeme na to. Jdeme snižovat Interference.


Interference = vzájemné ovlivňování (ovlivňování druhého já prvním Já)

Ve další části se autor zajímá o tým operátorů, kteří mají za úkol zlepšit své výsledky. Autor na to šel opět netradičně. Jednak požadoval dobrovolnost na svých kurzech a druhak se snažil odstranit z práce nudu. S účastníky kurzů začal zjišťovat, že:

Pro zvýšení našeho výkonu potřebujeme vyvážit 3 aspekty naší práce: Výkon, učení a radost z práce. Z toho vychází trojúhelník, který by měl být ideálně v rovnováze.


Abychom se soustředili na výkon je potřeba si stanovit:

A abychom nezapomněli na učení je potřeba si stanovit


Další důležitou složkou učení je ptát se a reflektovat.


Bonus v učení se ze zkušeností = šetří to čas, ve stejný moment se učíme i pracujeme.

Pro sledování radosti z práce je potřeba se zaměřit se na kritické proměnné:


(zde je formulář, který pomůže soustředit se na studijní cíle)


Pro změnu pracovní pozice je potřeba zvážit změnu našich investic v podobě zdrojů ČASU a ENERGIE!


pokud člověk nevěří sám sobe, je pro ostatní těžké rozpoznat jeho schopnosti a aktuální omezení.


STOP zabere minuty a ušetří hodiny


technika STOP:

step back - krok zpět (čím větší odstup tím větší strategický pohled

think - přemýšlet (

organize your thoughts - uspořádat myšlenky

proceed - jednat


Nástroj, který pomůže člověku se zastavit a reflektovat (mám skutečně teď ten telefon vzít?)

Pomáhá nás dostat od konformity k mobilitě. Takže pak nemusíme být otroky agendy.


Nápomocné otázky pro rozhodování:


Neochota používat STOP - většinou STOP potřebujeme právě tehdy, když si to nejméně uvědomujeme


Kdy STOP použít?


Principiálně ​stejně jako u dne můžeme využít i u projektu:


STOP = na aplikování změn

je to cílená nebo nahodilá změna? (ot. 182)

kde je skutečně chyba?

komunikace = ujasnění (naslouchání + vyjádření) ot. 188

STOP = koučink - time out na otázky

STOP = odpočinek -> vyčistit si hlavu, práce bez stresu -> dodržení rovnováhy trojúhelníku!


Myslete jako generální řiditel: 

Inventura vnitřeních zdrojů:

otázky:


abych "akcie" mohl koupit zpět musím mít alespoň 1 - jinak platí stejnou cenu, za kterou jsem akcii “koupil” (přátelství) - proč jsem ji kupoval?

Čí je to problém?


Koučování: 

je to umění jak prostředníctvím dialogu a způosbu jednání vytvořit prostředí podporující pohyb směrem k zamýšleným cílům též mu umožní tyto cíle nejen dosáhnout ale zároveň ho bude i uspokojovat



Kontrolní otázky pro koučování orientovány na problém kontroly - ptát se v tomto pořadí

  1. Co nemáte pod kontrolou?
  2. Co jste se pokoušel kontrolovat?
  3. Co z toho co zatím nekontrolujete bysto mohl dostat pod kontrolu?


Jaké nástroje mi pomohou se zdokonalit v koučování?


Jak se naučit koučovat:

  1. číst nebo absolvovat kurz
  2. být sám koučován
  3. koučova druhé


autor radí především učit se z pozorování a dodržovat principy:

V koučování se zaměřujeme na typy 3 dialogu = Vnámání reality, Volbu a důvěru

Kouč má pomoci dát perspektivy aby si koučovaný na řešení přišel sám - dodat mu odstup.

Hlavní cíl: otázky a naslouchání (jsou zde i př. na jednotlivé dialogy); aby klient odcházel s pocitem větší mobility. Zajímat se nejen o vnější prostředky, ale i o koučovaného


Mobilita = svoboda v jednání umožňující dosáhnout vnitřních i vnějších cílů. Schopnost jednat nebo být nasměrován.

5 prvků mobility:


mobilita jako auto:

vnímání reality = reflektory

volba = volant

touha/sebe(důvěra) = palivo


Opakem jest Konformita: žít, pracovat a myslet stejně jako ostatní. Nevyčnívat.


na počátku všeho je touha:

Vše se točí okolo tužeb, aneb toho čeho chci dosáhnout. Mnohdy jde i jen o ctižádost. 

Chci to dělat jako on! Vše ostatní jde stranou.


“Time management” - všichni mají času stejně

Faktory:

  1. kolik času mi zabere to co dělám?
  2. kolik času jsem tomu věnoval? (nevěnovat více času než máme)
  3. Jak využívám čas vzhledem k prioritám?


Cvičení: Naslouchat druhému hlasu

naslouchat bez předsudků, co uslyším si zaznamenám bez cenzury


Zhodnocení knihy:

Knihu bych zhodnotil pozitivně. Pomohla mi pochopit význam vztahů se zákazníkem a význam reflexe byť i průběžné.

Do praxe si chci odnést hlavně poznatky ke koučování, trojúhelník výkonnosti a vyzkoušet formulář na výkonnostní cíle.


Je pravdou, že knížku jsem četl docela dlouho a mé proč se v průběhu rozšířilo a na konci jsem v knížce našel i co jsem zprvu neočekával (například poznatky ke koučování)








Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Švecová Jana - 14.07.2021 - 09:32


Otázky k touze, které jsi v eseji vypsal, by šly docela pěkně napasovat na hledání vlastní vize... Některé obrázky bohužel nelze načíst, třeba zrovna trojúhelník :-)... Co si myslíš o použití formuláře pro studijní cíle ke zpracování LC, před čtením knihy, realizováním projektu? Na konci eseje píšeš, že bys to chěl zkusit použít. Máš již nějakou reflexi na použití?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: