How to Grow into a Teampreneur


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 13.11.2021

Tiimiakatemia - How to Grow into a Teampreneur   Timo Lethonen

Konečně kniha, která vám lidským způsobem vysvětlí, o co jde ve finském konceptu vzdělávání, zvaném Tiimiakatemia (a.k.a. Team Academy). Nejen, že je poutavá díky dialogům reálných postav, je taky plná obrázků a poznatků takzvaně “ze života”, které nikde jinde nevyčtete.


Proto jsem taky hluboce zavázána Danovi Launovi, který po vzoru Jonáše Plichty nafotil celou knihu ručně na telefon, aby mohl znalosti předat dál. (Ty nejcennější knihy totiž  zásadně existují jen po jednom výtisku.)


Podělím se s vámi o to, jaké myšlenky ve mě kniha doopravdy podnítila:


MŮJ HLAVNÍ TAKEAWAY: důležitost týmového kontraktu pro rozvoj týmu


Dostala jsem svůj první “Aha! moment” již v úvodu knihy, jelikož jsem v něm narazila na vyobrazení architektury vzdělávání v Team Academy. Obrazec má tvar pyramidy a obsahuje trojúhelníky v různých úrovních pyramidy.  Ty trojúhelníky, které jsou převrácené vzhůru nohama mají podpůrnou funkci.


Všechno začíná u jednotlivce (Team Member). Je svázaný se svým týmem, v rámci Team Academy, skrze týmový kontrakt, bez kterého není možné vytvořit dobře fungující tým. Díky této interakci je každý jednotlivec součástí Flow - růstu, vývoje, procesu, změny, tvorby atd.

Díky tomu tvoříme naší týmovou společnost a brand Team Academy. Mostem pro další tvorbu je zákazník. Pokud chceme dosáhnout až na vrchol a stát se skutečnými teamprenéry a dále je tvořit, musíme získávat zákazníky, abychom mohli pracovat na opravdových a úspěšných projektech a businessech. 


Ale zpět k tématu. Proč mě tak oslovil týmový kontrakt? Když budu vycházet z teorie z Cesty k vítězí (Stádia vývoje týmu), hned v první části dochází k tvorbě jakési úmluvy mezi všemi členy týmu, která hlásá čeho chce tým dosáhnout a jak funguje. I my jsme v prvním ročníku vypracovali náš “kodex”, který zahrnoval základní principy spolupráce a vstřícné komunikace. Bohužel se nám ale nepodařilo do kontraktu začlenit pracovní aspekt našeho fungování. Teď, když se náš tým konečně stal týmovou společností je najednou potřeba začít o spolupráci uvažovat dalekosáhleji. Inspirovali jsme se tedy touto knihou, a jeli jsme na chatu, abychom společným úsilím vypracovali náš týmový kontrakt. 


Museli jsme si vážně promluvit o:

  • Odpovědnosti členů
  • Struktuře vedení týmové společnosti
  • Pracovním týdnu, a.k.a. kolik práce musí každý z nás vykonat?
  • Systém pomáhání si navzájem
  • Řešení konfliktů
  • Porušování pravidel
  • Systému odměn

Dále následuje:




Nové zlaté nugetky do sbírky moudrosti:


  • Why so serious? Být součástí organizace Team Academy je především zábava! Lidé si tu umějí dělat legraci ze svých neúspěchů a neustále vymýšlejí nové a neotřelé nápady, které každému vykouzlí úsměv na tváři, protože prostě můžou. :) 


  • Prostředí hraje klíčovou roli pro kulturu organizace. Teamprenéři se potřebují někde scházet a klábosit nad svými otázkami a zkušenostmi. POtřebují mít kde relaxovat a vést důležité porady. Nutností je, aby každá týmová společnost měla své místo, které si může personifikovat, ale aby také byl prostor pro celou komunitu, kde dochází k pravidelným schůzkám.
  • Prostředí je nositelem příběhů a historie. V Team Academy se obklopujeme předměty, které nám připomínají naší cestu, kterou jsme už urazili, abychom o ní mohli vyprávět novým příchozím.


  • Vícebarevná Team Academy: Vzhledem k tomu, že ve Finsku je jednotka Team Academy o dost větší, dochází u nich k zajímavým systematickým rozdělením lidských zdrojů. Existují například 3 barvy, které odlišují jednotlivé větve. V každé větvi jsou tučňáci (první ročník), tuleni (druhý ročník) i lední medvědi (třetí ročník). V každé větvi operují 2 koučové a jeden kouč ve výcviku. To dělá 75 learnerů na 2,5 kouče. Ve finsku také každý tým prváků spolupracuje se dvěma kouči a jedním Rental Team Leaderem, aby se týmová společnost nastartovala ASAP.
  • Jeden tým má 20 členů, kteří se dále dělí na 4 vzdělávací sety (“learning sets”). V těchto malých skupinkách  se členové jednou týdně scházejí a mluví o nových zkušenostech a nabytých znalostech. Vzdělávací sety fungují i v rámci training session, aby byl každý z členů řádně vyslyšen a aby dialog postupoval plynule.


  • First thing first: Leading Thoughts. První vzdělávací obsah, se kterým se v Team Academy seznámíme by měl být o našich leading thoughts (Mise, vize, cíle, hodnoty). Je to z toho důvodu, aby si každý sám za sebe doopravdy rozmyslel, jestli je tento styl vzdělávání pro něj. Souzníte s hodnotami Team Academy? Pokud ne, tenhle obor nejspíše není pro vás. Na základě našich hodnot totiž existují klíčové aktivity, které musíme vykonávat, cíle kterých chceme dosahovat atd. Existují též určitá pravidla v rámci komunity, podle kterých by se měli všichni teamprenéři řídit. Opět vychází ze základních leading thoughts.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: