Tuto knihu jsem si přečetl v rámci příprav na zkoušky. Sám jsem ji neměl v reading programu, takže jsem byl relativně neklidný, jestli vše stihnu podle plánu. Od knihy jsem měl velké očekávání, protože ji už hodně mých spolužáků četlo. Chtěl jsem zůstat motivovaný k tomu, abych knihu stihl přečíst do nejzazšího termínu, takže jsem si nepřečetl eseje spolužáků. Kniha je rozdělena podle šesti kroků jak se dostat z nápadu na seriózní business. Na konci knihy jsou 3 příkladové podnikatelské plány.
V první části jsem se dočetl o tom, jak vlastně na takový nápad, který je hoden podnikání, přijít. Autoři popisují nekolik technik a jejich částečné úpravy, které pro mne byly nové. Samozřejmě byli zmíněnné klasické techniky jako např. brainstorming nebo myšlenkové mapy. Líbilo se mi využití nových bodovacích technik (investor, “výběrové řízení”). Na druhou stranu si myslím, že já osobně bych těchto technik moc nevyužil pokud bych podnikal sám. Nápady mám v hlavě a potřebuji tedy následující části.
V další části zjišťujeme realizovatelnost nápadů. V rámci podnikatelské příležitosti můžeme náš nápad rozdělit do 3 skupin. Do neuspokojené potřeby, špatně využitých zdrojů a do jejich kombinace. Toto i někdy předchází našemu nápadu. Můžeme mluvit např. ze zkušeností z předchozího zaměstnání, kde nebylo něco v pořádku. Přišli jsme na “chybu” a naším podnikáním ji zakryjeme.
Třetím krokem je ověření zájmu zákazníků. Z této kapitoly jsem si odnesl novinku jménem design thinking. Naším cílem je zde porozumět všem aspektům oblasti do které se pouštíme. Musíme zde také kontaktovat potenciální zákazníky a vytvořit naše “data” o zákaznících. Dalším krokem je pak shromáždění těchto informací a definovat čemu přesně se to chceme věnovat. Mělo by to být v podobě otázky, na kterou v následujícím kroku hledáme odpověď. (např. jak udělat z dovolené s dětmi úžasnou dovolenou) V dalším kroku se tedy snažíme na tuto otázku nalézt co nejvíce odpovědí. Jak toho dosáhnout. Předposledním krokem je prototypování našeho produktu. Na závěr musíme produkt otestovat.
Plynule se v knize přesouváme k jednomu z hlavních bodů této knihy. Jak vlastně vytvořit podnikatelský plán? Z této kapitoly mě nejvíce oslovila Lean Canvas. Už jsem o ně, v Tiimiakatemii slyšel mnohokrát a vím, že druhákům z Questopie velice pomohl. Šablony na lean canvas jsou volně dostupné a relativně rychlé na vyplnění.
Posledním krokem je pak sestavení podnikatelského plánu, který se skládá z mnoha podbodů. Jedná se převážně o různé anylýzy (konkurence, rizik,...). Podnikatelský plán je vlastně shrnutí předcházejících 4 bodů. Podnikatelský plán by nám měl odpovědět pomoci s tím si utřídit myšlenky, aby jsme zjistili, jestli se nám vložené náklady vrátí (a kdy) a jak získáme finanční zdroje.
V knize je pak uveden následující postup jak se svým nápadem na trh. Radí formu crowdfundingu. Tuto znalost jsem si bohate osvojil na Birth Givingu v rámci projektu Útulna.
Kniha byla zakončena třemi příkladovými podnikatelskými plány, které byli sepsané studenty z VŠE.
Od knihy jsem měl velké očekávání, ale zklamala mě. Čekal jsem probrání technik a všech informací z této knihy více do hloubky. Kniha mi ani jako čtenáři moce nesedla. Bylo z ní cítit jako by byla psaná do jiného prostředí než v jakém se já osobně nacházím. Nebyl jsem členem správného segmentu zákazníků. Z mého pohledu by byla kniha mnohem více užitečná pro člověka, který neví jak s podnikáním začít a je schopný přistoupit jen na jedno řešení. (na to co je podané v knize) Kniha má přibližně 200 stránek, ale posledních 80 zabírají jen příkladové podnikatelské plány, které mi stejnak moc neřekli. Zažil jsem v rámci IdeaBoxu několik Elevator Pitchů a shrnutí podnikatelských plánů a ty byli z mého pohledu mnohem zajímavější. Vnímám to asi více z pohledu investora než tvůrce, takže zde může být silně projeno toto hodnocení se subjektivitou. V knize jsou tyto plány prezentovány jako “něco” jakože “WOW”. Ve mně to tyto pocit nevyvolalo. Vím, že v Tiimiakatemii máme projekty u kterých jsem si řekl “WOW” když mi byli představeny. Z knihy jsem si ale odnesl ujištění toho, proč podnikatelský plán tvořit a co mu předchází. Pro mne nejdůležitější. Pokud nebudu vědět, jak by měl business plán vypadat mohu znovu nahlédnout do knihy a vzít si nějaké příklady.