Guerilla marketing


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 06.02.2022

Guerilla marketing   Jay Conrad Levinson

Po přečtení této knihy a nastudování dalších praktických ukázek tohoto typu marketingu mohu říct, že jsem dobře pochopil, co to je Guerilla marketing a k čemu slouží, ovšem nepochopil jsem zatím to, jak ho úspěšně praktikovat do praxe. To má za následek ale to, že jsem ho zkusil v životě jen jednou. V této eseji tedy budu více popisovat teoretické znalosti a příklady úspěšných kampaní ostatních firem.


Co je to Guerilla marketing?

Jedná se o netradiční formu marketingu. Marketing tohoto typu se snaží být velmi nevšední a inovativní. Můžeme říct, že se jedná o extravagantní způsoby promování značky zákazníkům. Například žvýkačky Orbit měly na zastávce I.P.Pavlova velkou krabičku na žvýkačky, z které každých 5 minut vypadla jedna žvýkačka.


Společnost využívá překvapení nebo extravagantní interakce, a to samozřejmě za účelem propagace celé značky nebo daného nového produktu či služby. Cílem je vytvořit nějaké pozdvižení, které si lidé pamatují více a zároveň se u něj i pobaví, než u běžné reklamy. Hlavní charakteristikou je právě to, že se lidé pobaví nebo že tato reklama diváky opravdu zaujme, jelikož je vtipná a ve veřejném prostoru vytváří zcela něco odlišného, dalo by se říct, že tento typ reklamy je jakýmsi uměním. Metoda nabyla na popularitě společně s rostoucími technologiemi, konkrétně hlavně se sociálními sítěmi, které umožňují rychlejší šíření novinek k určitým cílovým skupinám.


Jak jsem já zkusil Guerilla marketing v praxi?

Já jsem se v průběhu studia podílel jen na jedné této marketingové akci, a to s projektem Modrý Žralok, kdy jsme převlečeni v maskách žraloků chodili v centru Prahy. Bohužel tato akce byla naše první a nepřinesla žádný úspěch. Neznali jsme totiž svého cílového zákazníka a ani jsme neměli přesný scénář celé akce a neměli jsme ani cíl akce, který by zajistil právě to, že by se o tom lidé sami začali bavit a stali bychom se virálními.


Osobní názor

Můj názor je ten, že firmy, které jsou na trhu již déle a mají větší rozpočet na reklamu mohou tento typ marketingu zrealizovat jednodušeji, což je asi logické, ale možná mám jen fixní myšlení. Hlavní podstata Guerilla marketingu je nízká investice do reklamy, ovšem vymyslet daný nápad a následně ho zrealizovat také něco stojí, tudíž jsem přesvědčen o tom, že aby měl tento marketing smysl, zadarmo to také nebude. Tento typ marketingu je náročný především na čas a na kreativu. Když nebudeme mít dobrou kreativu s hlavní myšlenkou, kterou všichni jednoduše pochopí, našemu nápadu se nedostane pozornost v médiích a tudíž naše kampaň nebude mít žádnou váhu. Zákazník je vždy na prvním místě a od toho se musí celá akce odvíjet.

 

Čeho jsem si všiml na českém trhu a co potvrzuje i odborník z praxe? Tento typ marketingu by měl primárně sloužit malým a středním podnikatelům, ovšem problém je ten, že za guerillou většinově stojí naopak velké firmy, v jejichž podání samozřejmě guerilla vypadá jinak a malí podnikatelé se bojí do tohoto typu pustit.

Za úspěšný guerilla marketing se považuje ten, který se „virálně“ šíří internetem a lidé o něm všude mluví. Zisk tak může několikanásobně převýšit náklady na marketing. 


Co je to flashmob a kde nejvíce tento typ marketingu uvidíme?

Flashmob z definice je rychlá zábavná akce, kde se vyskytne hodně lidí, udělá nějakou netradiční aktivitu a zmizí. Může se jednat například o polštářovou bitvu venkovní, tanec hodně lidí na náměstí atp.

Guerilla marketing je z mého pohledu těžkým marketingem, jelikož kampaně stojí na pomyslné hraně mezi tím, zda budou mít úspěch a mezi tím, zda to bude veřejný diskutovaný problém. Ovšem i špatná reklama je reklamou. 



Myslím si, že je super nápad zajímavě polepit nákladní firmy různých společností, jelikož je to místo, které může být využito pro reklamu. Na silnici vidíme mnoho nudných a obyčejných aut a především těch nákladních. Například BILLA má své kamiony polepené tak, že vezou velký náklad jídla. Například obří, což mi přijde vtipné a zároveň člověka dostane i chuť na toto jídlo.



Co jsem si odnesl do praxe?

Po nastudování praktických příkladů jsem pochopil jednu věc. Když vidí lidé guerilla marketing, který se v 90 % odehrává ve veřejném prostoru, lidé to opravdu z velké většiny obdivují, pozastaví se nad tím, vyfotí si to. Dospěl jsem k hlubšímu pochopení a to k takovému, že se jedná vlastně o umění. Když vám někdo pošle reklamní email nebo reklamní leták do schránky, tak ho přejdete, smažete a ani si ho nepamatujete, natož abyste ho poslali svým kamarádům nebo ho sdíleli. Kdo kdy sdílel reklamní email? Tyto reklamy vlastně už přehlížíme a jednoduše řečeno, otravují nás. Naopak guerilla marketing nás jako pozorovatele baví a rádi ji sdílíme, protože v tom vidíme kus umění a zábavu, nevidíme v tom reklamu. Došel jsem k názoru, že guerilla marketing bude nabírat na popularitě, ovšem nepřišel jsem zatím na to, jak využít konkrétně tento typ marketingu ve svém projektu. Jediné, co mě napadlo při čtení a následném psaní eseje je to, že bych mohl vytvořit velmi designově zajímavé letáčky, které by lidem přišli tak vtipné, že by si je sami vyfotili a sdíleli.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: