Google story


1 bod

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 15.01.2020

Google story   David A. Vise

Google story

Téma díla: Příběh úspěšné firmy

Vypravěč: Er – forma

Proč jsem si tuto knihu vybral?

Kniha mne zaujala svým názvem, který doslova vystihuje obsah. Jakožto denodenního uživatele Googlu (nejen vyhledávače, ale i produktů) jsem toužil si přečíst příběh o značce, kterou tak miluji.

Příběh

Příběh začíná, když se Larry Page a Sergej Brin potkají na Stanfordské univerzitě. Oba studují obor Informační technologie a pro oba není nic nemožné. Mají takzvanou „Zdravou neúctu k nemožnému“. V době, kdy se oba střetávají, zažívá internet obrovský rozkvět. Funguje hlavně na univerzitě. Oba na internetu hledají informace, přičemž narazí na problém špatného vyhledávání. Všechny vyhledávače, co v současnosti jsou, nefungují prakticky. Nacházejí výsledky v nesmyslném pořadí a zcela náhodně. Vlastně vůbec nepochopí, co hledáte. Jedním takovým vyhledávačem té doby byl AltaVista. Larry a Sergej se tedy zcela přirozeně rozhodují ponořit se do problémů vyhledávání. Zanedlouho se jim podaří přijít s novým algoritmem, který by mohl fungovat lépe než všechny ostatní. Vyhledávač úspěšně testují v rámci univerzity. V září 1997 zaregistrují doménu Google, která je odvozena z Googolplex (číslo 10100). Začínají fungovat v rámci univerzity. Design stránky nechávají co nejjednodušší oproti konkurenci, která má stránky zaplněné reklamami. Jednoduchý design klukům zajišťuje rychlost načítání stránky, spolu s unikátním algoritmem stránka zajišťuje výtečné vyhledávání. Všichni na univerzitě si ji chválí a tak se rozšíří na základě doporučení mezi lidmi bez použití jakékoliv reklamy. Roste počet vyhledávání a kluci potřebují větší výpočetní výkon. Shánějí levné PC kde se dá, které následně rozkládají na díly které potřebují. Přichází problém nedostatku peněz na nový hardware, jelikož Google nedává na svoje stránky žádnou reklamu, nemá žádné zisky. Kluci ale nehodlají svoji stránku špinit. Popularita Googlu stoupá. Oba se musejí rozhodnout, jestli přeruší Doktoranstská studia a budou se na plno věnovat podnikání. Rozhodnou se studium přerušit, pronajímají si garáž a Googlu věnují všechen svůj čas. Po nějaké době už potřebují někde získat peníze aby mohli pokračovat. V září 1998 přichází do hry první investor Bechtolsheim a Cheriton. Darují Googlu 100 000 USD aniž by sebrali Larrymu a Sergejovi právo rozhodovat o firmě. Google se stává plnohodnotným konkurentem Yahoo a AltaVista. Google je stále soukromou a neziskovou firmou. První snaha Googlu vydělat peníze, byla v podobě prodat svůj software velkým hráčům na trhu. Ovšem přichází odmítnutí a nezájem. Yahoo bylo v té době postaveno jako komplexní stránka nabízející e-mailovou stránku, zprávy a vyhledávání. Její vyhledávání bylo postaveno na softwaru, který vyhledával postupně abecedně a neefektivně. (Kniha uvádí přesná čísla času a počtu vyhledaných výsledků – je zábavné při čtení zkoušet vyhledávače a porovnávat čísla a zobrazené výsledky). Google pracuje na svém designu, testuju kam se uživatel podívá jako první atd.. Také se snaží připomínat důležité dny změnou svého loga Google. Zároveň si dává velký pozor na politickou korektnost. Vzniká tradice připomínání důležitých malířů, která se drží do dnes. Google začíná používat také reklamy, aby dosáhl výdělku, nicméně to dělá lépe než konkurenti. Reklamy odděluje čarou od výsledků hledaní a velikost částky, kterou inzerent zaplatí nezaručuje zobrazení nejvýše na stránce (Na rozdíl např.: od Yahoo – tam funguje, kdo zaplatí nejvíce, bude zobrazen nahoře). Google používá relevantnost k hledanému výrazu. Googlu se dál úspěšně daří budovat značku s vizí: Don´t be an evil.

Hodnota značky Google je k roku 2019 zhruba 168 miliard Kč.

Co mně kniha přinesla ?

Kniha mi přinesla vědomosti ohledně principů webových prohlížečů a celkově webových stránek. Dala mi možnost nahlédnout do zákulisí firmy, která vlastní pravděpodobně největší výpočetní výkon. (možná už ne, s příchodem těžení virtuálních měn) Ukázala mi, že i přesto když máte nejlepší produkt, není lehké uspět na trhu.

Přinesla mi velkou inspiraci – nemyslet prvořadě na výdělek, ale spíše se soustředit na kvalitu a uspokojení potřeby zákazníka. Přijít s něčím, co já sám použiji.

Co se mi líbilo?

Styl jakým je kniha napsaná. I přesto, že má více než 300 stran, je veliká šance, že vás bude bavit až do konce.

Co se mi nelíbilo?

Mohlo by se v knize vyskytovat více detailů a know-how, ale chápu, že si je Google chce střežit.

Závěr

Ačkoli kniha není učebnicového typu, rozhodně není přečtení zbytečné. K mému podnikatelskému studiu mě dala vědomosti ohledně webu, inspirovala příběhem a zaujala svou lidskostí.

Doporučil bych ji komukoli, koho zajímají příběhy velkých úspěšných firem.



Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: