Globální samoobsluha Jeff Bezos a věk Amazonu
Brad Stone
Úvod
Amazon je v dnešním světě opravdu velký pojem. V Americe má Amazon podíl na internetových prodejích přes 40 %, což je dle mého názoru šílené číslo. Amazon má však i svůj obrovský podíl na trhu v Evropě. Mě konkrétně zajímá Amazon.de, na který budu s kolegou v nejbližší době vstupovat. To je také jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl si tuto knížku přečíst. Je fajn pochopit myšlenky Jeffa Bezose a říct si, jestli skutečně s jeho vizí souzním a jsem ochotný s jeho společností spolupracovat.
Knížka je spíše životopisná, než-li nějaká extra poučná.
Avšak co mi opravdu utkvělo v hlavě, jsou následné poznatky.
Amazon dříve sloužil pouze jako online tržiště s knihami. Dodnes jsou knížky 9. nejprodávanější položkou na Amazonu. (Nejvíce se prodávají zkrášlovací prostředky, hračky a hry)
Jeff Bezos je extrémně zaměřený na výkonost. Mnohokrát jsem slyšel od lidí, co znám a jsou zaměstnání v Čechách v Amazonu, jak je práce skvělá a milují ji. Zaměstnavatel se o ně krásně stará, pobírají oproti konkurenčním firmám poměrně pěkné peníze, a ještě má Amazon vlastní svozovou dopravu (to někdy mají i jiné firmy). Avšak dle knížky je Jeff opravdu obrovský puntičkář, pragmatik a pedant. Jakmile viděl, že někdo nepracuje na 100 %, nebo při pohovorech potencionální zaměstnanec mluvil až příliš o svých koníčkách, Jeff z toho vyšel s tím, že by zaměstnanec nedával do Amazonu vše. Skutečně hodně dohlížel/dohlíží, aby jeho zaměstnanci firmou žili a ve chvíli, kdy nežili, je vyhodil.
Amazon neplatí korporátní daně. Dosáhne toho vždy tím způsobem, že se před koncem roku dostane „uměle“ do ztráty. Za veškeré zisky totiž vždy provádí investice, tím pádem vyrovná náklady s výnosy.
Amazon je skutečně žijící organizmus. Postupem času a zkoumáním problematiky díky budoucímu podnikání jsem zjistil možnosti, které skrývá. Například v dnešní době mohou obchodníci na Amazonu prodávat 2 základními způsoby.
1. způsob je Amazon FBM. Fullfilment by merchant znamená logistiku skrze obchodníka. To znamená, že prodejce musí mít vlastní skladové prostory a ve chvíli objednání klientem je veškerý dopravní proces na prodejci. Zpočátku je to možná levnější, avšak pojí se s tím problém, který řeší Amazon FBA. Doba dodání je dlouhá a Amazonu také unikají vyšší provize. Tím pádem jak zákazník, tak algoritmus Amazonu FBM tolik neupřednostňuje.
2. Varianta je zmíněné Amazon FBA. Fullfilment by Amazon řeší problém délky dodání. Díky své rozsáhlé sítí logistických center po celé Evropě a okolních kontinentech zaručuje Amazon minimálně držitelům Amazon Prime dodání do 2 dnů. Algoritmus Amazonu tuto variantu upřednostňuje, nechá si za ni totiž slušně zaplatit. Platíte ale formou provizí z prodejů, což je relativně příjemné. Avšak každý typ zboží je za jiná procenta + se počítají další procenta za skladování (pokud je mé zboží na skladě déle než určitou dobu, je skladování procentuálně dražší), nebo si také můžete připlatit za lepší zařazení v listu Amazonu. Aby Amazon docílil dodání do všech míst skutečně do 2 dnů, rozdistribuuje si vaše zboží po předpokládaných oblastech prodejů čistě dle svého uvážení. S tím se pojí problém, že jakožto prodejce musíte být plátce DPH v každé zemi, kde Amazon zboží drží na skladě, a to si nevyberete.
Amazon na svém marketplacu také prodává. Před volením položek je tedy vhodné si zjistit, jestli přímo Amazonu nebudete konkurovat, protože pak bude algoritmus vždy upřednostňovat Amazon.
ATP
Knížka byla opravdu zajímavá a spíše biografická. I tak jsem si z ní vytáhl potřebná fakta, která mi více usměrňují funkci Amazonu. Aplikuji to tedy naprosto jednoduše, prostě veškerá fakta využiji ve svůj prospěch a v nejbližších měsících na trh Amazonu vstoupím.