Proč jsem si knihu vybrala?
Chtěla bych se v tomto semestru více zajímat o odborné knížky, protože duchovní růst je sice velice důležitý, ale firmu vám to na nohy, také úplně nepostaví. Zároveň mě, ale velice zaujal název a první věty knihy “ žijeme v době triumfu kapitalismu”
Co jsem si z četby odnesla? Co jsem se díky knize naučila?
Tuto knihu vnímám, jako takový spis čeho všeho je člověk schopen. Mluvíme zde o člověku z více úhlů. Jako podnikatel, jako pracovní jednotka, jako zákazník čili diktátor poptávky, zdroj inovace, zdroj zisku, zdroj vývoje technologického či vědomostního a mnoho dalšího.
Hned na prvních stránkách autoři porovnávají, co bylo kdysi a co je dnes, že dříve velmi uznávaný fax, je nyní už skoro jen v muzeích. Že nový produkt se za týden stane běžným a opomenutelným. Že žijeme v době, kde je všeho moc, ale my i tak chceme více. A co je na to nejlepší? Člověk dokáže vždycky více, dokáže přijít s novým nápadem.
Pro úspěch každé firmy si musíme uvědomit, co vše je člověk. Jsme-li firmou, která chce, co nejvíce expandovat, musí mít dnes něco čím je na trhu jiná, může to být samotný produkt, jeho barva, balení, slogan či značka, na všech těchto aspektech se podílí člověk. Máme ve formě zaměstnance a v dnešní době je již více jasné, že diverzita pracovních sil je vlastně klíčem k úspěchu. Máme-li tým, který je sloužený z různých věkových skupin, pohlaví, náboženství, sexuality či mnoha jiného, můžeme od něj čekat nevídané věci. Lidé, kteří jsou kreativní nepotřebují nad sebou šéfa, co je bude denně poučovat, jak co mají dělat, stačí vytyčit nepatrné hranice, které můžou být v podobě firemní kultury či příběhu firmy a můžeme si být jisti, že nás zaměstnance nebude mít potřebu chodit do práce s nechutí.
Co se příběhu naší firmy týče, je to další velmi důležitý aspekt. Protože na trhu je dnes všeho spousta a ve všech barvách. Pokud naši firmu zakládáme nejen za vidinou zisku, ale víme za čím jdeme, máme vizi, jednoduše k ní přidáme příběh. Nike také začínal, jako obchod s botami a nyní je součásti, každého sportovního týmu. Red Bull je spojován s adrenalinovými sporty a i tak může vyniknou právě naše firma PŘIDANOU HODNOTOU. Tu však může vytvářet i jediný zaměstnance, který je v práci spokojený, je k němu přistupováno, jako k originálu a on se nám odvděčí. Řekne o své práci všem ve svém okolí, začnou se nám hromadit životopisy zájemců, tím se dostane do podvědomí jméno firmy, bude se pátrat, jaký že to je produkt až se zpět dojde k otázce čím je výjimečný a jsem zpět u jednoho zaměstnance, který je spokojen ve svém zaměstnání.
Člověk, ale pro trh není pouze přínosem, může nám také dost zavařit. Přece jen chceme zákazníků splnit vše o co žádají, to však mnohdy znamená, co nejnižší cenu nebo nejznámější značku, není nic mezi tím. V knize autoři mluví o tom, že se jednou bude muset platit za zájem zákazníka a co je v dnešní době? Platíme za propagaci na sociálních sítích, čím více zaplatíme, tím více lidí naši reklamu uvidí. Takže vlastně ano, platíme za pozornost zákazníka. Nemluvíme zrovna o malých částkách, ale věříme, že i ta jediná reklama na Instagramu či v prostorách metra nám může zajistit pozornost aspoň jednoho zákazníka.
Měníme se každou chvíli a to mění i samotný trh. Naše hodnoty se mění. Rodina je stále viděna jako muž, který vydělává, aby zaopatřil svou skvělou ženu a ještě skvělejší děti, ale dnes? Dnes je celá rodina unikát, přesto se tento standard nezměnil a tím pádem i naše hodnota zůstává stejná a mnohdy můžeme být zklamáni, že tohoto ideálu nedosáhneme. Naše vysněné destinace na místo pro život jako například všemi známé USA, už nevypadá tak růžově jako ve filmech, kde se jedná o nový svět možností, už zde vidíte, jak drahá je zde zdravotní péče či jaká politická situace se tam odehrává. Dříve uznávaný ekonomický titul, dnes již jen další člověk z ekonomky, který snad aspoň tuší, co je to DPH.
Přestaňme z chtít, dělat muset.
Propojení/ využití v Tiimi
Našla jsem se při četbě této knihy často přemýšlet, jak je to teď a kam to až může dospět. Pro účely v týmu si určitě ráda zapamatuji to, že vize vytváří příběh, příběh je přidanou hodnotou naší služby či produktu a přidaná hodnota nás může odlišit od stovky dalších. My už příběh máme, je jim náš obor, proto to můžeme využít v náš prospěch a je na nás, co vznikne.
Závěr
Hodně jsem u četby přemýšlela mnohdy až tak, že jsem nevnímala, co čtu, ale vlastně to bylo vše jasné. Mohla jsem knihu pochopit jinak než byla myšlena avšak mě velice zaujala, nebylo v ní třeba tolik rad, jako v Od nápadu k podnikatelskému plánu, vnukla mi však naději, že i něco co na trhu již existuje může být nové.