Knihu Flow jsem vzala do ruky již podruhé, v prváku jsem ji totiž nedočetla. Dnes jsem ráda, že druhý pokus už mi vyšel a knihu jsem přečetla jedním dechem.
Při čtení této knihy jsem zjistila, že stav flow jsem již v mém životě několikrát zažila:
- Při jízdě na koni kdy, hlavně při výkonu na soutěži, se soustředím pouze na jízdu a nevnímám nic a nikoho kolem sebe. Žiju v danou chvíli. Vím, že tohle je to, co mě naplňuje.
- „Nejlepší okamžiky obvykle bývají ty, kdy se naše tělo nebo mysl vzepne ke hranicím svých možností ve vědomé snaze dosáhnout něčeho obtížného, co stojí za to.“
- „Ve stavu flow neexistuje žádná potřeba přemýšlet, protože činnost sama nás unáší jako kouzlem vpřed.“
A tyto pocity přesně vystihují stav flow, který má několik kritérií:
- Mít cíl, který je měřitelný – jasná zpětná vazba (výkon na soutěži).
- Cíl, který není ani moc jednoduchý, ale ani příliš těžký (vhodná obtížnost soutěže).
- Vyžaduje hluboké soustředění.
- Ideální je stav, kdy si konečný cíl vyberme sami a máme z něj opravdu radost (autotelické prožívání).
V knize ale stav flow není jen o chvilkách například při sportovním výkonu. Stav flow má možnost proplouvat celým naším životem i v každodenní rutině. I to jsem před přečtením knihy pocítila.
- Letošní prázdniny jsem si užila: spousta slunce, volna a ježdění na koních. Začátku nového školního roku jsem se opravdu bála a byla jsem těsně před ním zvýšeně agresivní. Když ale školní rok začal a povinnosti přibyly, pocítila jsem zvláštní vlnu úlevy – mám smysl. Nemusím přemýšlet, co se mnou bude další den, jelikož mým cílem je úspěšně dokončit studium, a to už samo o sobě je každodenní a náročná náplň. Najednou je moje hlava každodenně zaměstnaná tím, že má cíl, ke kterému se přibližuje. A je spokojená a zaměstnaná. Zde jsem pocítila sílu flow.
- Zároveň si ale musím hlídat, abych nepřešla do stavu úzkosti, že je studium až příliš náročné.
Flow a samota
Jedna z nejtěžších věcí, kterou musí lidstvo zvládnout, je přežít samotu. „Když naše mysl nemá co na práci, nedokáže zabránit špatným myšlenkám, aby se neprodraly na povrch.“ Každý z nás nejspíše zažil stav, kdy přijde domů a najednou nemá co dělat – má až moc času na své vlastní myšlenky, které začnou obvykle nahlodávat skryté starosti a strachy.
Jak si navodit stav flow?
Dobré nástroje: společnost příjemných lidí, četba knihy, poslech hudby, hra, sport.
Špatné nástroje: drogy, alkohol, násilí na lidech/zvířatech, nadměrné sledování seriálů.
Flow a emoce
Udržet si pořádek ve vlastní hlavě není jednoduché. Bohužel je to ale důležitá věc, která nám pomůže ve spokojenějším životě. Můžeme se myšlenkám vyhnout pomocí různých aktivit jako například sledováním seriálů, ale stejně jim nakonec neutečeme.
Důležité je si uvědomit, že „máme moc nad svým vlastním životem“. Můžeme si vybrat, jak se budeme cítit a špatné myšlenky si nepouštět k tělu a nebo je zpracovat. Jsou to emoce a pokud si je uvědomíme, tak můžeme (alespoň částečně) ovládat my je a ne oni nás.
Na závěr bych dodala, že po přečtení této knihy na život nahlížím v jiném světle. Vím, že mám nad svým životem moc a mohu si určovat, čím ho naplním. A zároveň vím, že to, čím ho naplním mě dělá šťastnou a s radostí pracuji na tom, abych se přiblížila svým cílům. Tyto cíle ale nejsou jediným smyslem života, protože se snažím žít autotelicky – baví mě cesta.
„Když budeme mít radost z práce a z přátelství a když budeme ke každému úkolu přistupovat jako k příležitosti rozvinout své nové dovednosti, pak nás život odmění nad obvyklý průměr.“
Slovníček
Stav psychické entropie – stav vnitřního nepořádku, který nastane tehdy když nějaká informace rozruší vědomí tím, že ohrozí jeho cíle
Stav flow – řád ve vědomí, stav optimálního prožívání
Požitek – důležitý prvek kvality života, který ale sám o sobě štěstí nepřinese. Sex, jídlo, spánek = homeostatické zážitky, které obnovují naši rovnováhu v případě psychické entropie. Nepřispívají ale k růstu našeho já.
Autotelická činnost – člověk se soustředí na určitou činnost kvůli ní samotné a ne kvůli výsledkům (učím děti protože je mám rád).
Exotelická činnost – člověk vykonává činnost pouze kvůli výsledkům (nucené studium).