Téma Finančního plánu jsem si zvolila z důvodu vzniku nového projektu, kde téma finance je neodmyslitelnou součástí. Ráda bych zajistila, abychom v projektu dělali správná finanční rozhodnutí již od samotného začátku, proto jsem sáhla po knize od profesorky Kislingerové.
Strategie
Cílem strategie je maximalizace hodnoty pro vlastníky.
Každá společnost by si měla stanovit trhy na kterých bude operovat/plánuje pronikat
Strategie obsahuje 3 základní složky:
- strategická analýza
- Vlastní tvorba strategie
- Implementace do života podniku)
V kvalitní strategii musíme uvažovat kromě dosavadní výkonnosti podniku i vývoj prostředí na kterém se bude podnik pohybovat- na úrovni makroekonomie a úrovni odvětví/sektoru, kde pracuje
Typy strategií při podnikání na více trzích
- multilokální- lokálně flexibilní
- Globální- centralizace operací, nerespektuje odlišnost trhů
- Hybridního mezinárodní- kombinace multilokální a globální- pozitiva z každé z nich
STRATEGIE podnikatelských jednotek SBU
- Koncentrace na uspokojení potřeb zákazníků v mirkookolí
- probíhá zde soutěž mezi firmami o zákazníky
- Podstata: zajistit jak získat zákazníky a odlákat je od konkurence
- Čemu věnujeme pozornost? - úroveň podnikatelských jednotek,analýza okolí,kreativita, postřeh a dobrý odhad
Porterova analýza pěti sil
Michael Eugene Porter z Harvard Business school vytvořil nástroj pro analýzu konkurenčního prostředí pro strategické řízení.
Každé oddělení/fce podniku má vliv na produkt/službu která j dodávaná zákazníkovi, proto každá fce/oblast musí vytvářet hodnotu pro zákazníka
Porter se ve své hodnotvé koncepci hodnotového řetězce, kdy spojuje všechny oblasti podnikání, zaměřuje na přímé a nepřímé oblasti.
Přímé funkční oblasti jsou:logistika, výroba, marketing, a prodejní servis a služby. Nepřímými oblastmi jsou nákup, výzkum a rozvoj technologií, personalistika, infrastruktura ( finance, účetnictví, IT, právní služby )
Dosažení odpovídající hodnoty- jak? Získání a udržení konkurenční výhody- prostřednictvím úspěchu strategie na urovni podnikatelských jednotek.
Jak získáme konkurenční výhodu ? Tvorbou hodnoty pro zákazníka na funkční urovni v hodnotovém řetězci
4 fáze plánovacích procesu na třech úrovních tvorby strategie
Finanční plánování
- rozhodování o způsobu financování - investice, běžné činnosti, investování kapitálu s cílem zhodnocení, peněžní hospodaření
- Cílem finančního plánování maximalizace tržní hodnoty/tržní ceny akcie
- = speciální forma podnikatelského záměru, který formulujeme zpravidla na běžný rok s výhledem na další jeden až tři roky
- Rozdělění do jednotlivých měsíců- výslednou bilancovanou veličinou finančního plánu je potřeba finančních prostředků nebo jejich přebytek v jednotlivých měsících. Podnik může ss dostatečným předstihem reagovat- zajistit potřebný kapitál/plánovat investice nebo jiné využití přebytku.
-
Postup:
1. analýza možností podniku finanční/investiční
2. Promítnutí budoucích důsledků (cíl: vyhnout se překvapení)
3. Volba alternativ
4. Měření výkonnosti finančního plánu, porovnávat cíle
- analýza:vnitřní zdroje (účetní informace), dále vnější
- Základní prvky finančního plánu: pro forma účetní výkaz rozvaha, výkaz zisků a ztrát a výkaz popisující zdroje a užití hotovosti. Dále část určená kapitálových výdajům (kapitola 5). Komentář proč jsou tyto investice nutné a jako strategii lze s jejich pomocí dosáhnout. V textové části body: výzkum a vývoj, opatření ke zvýšení produktivity, design, marketing, cenová strategie.popisná část je výsledkem diskuze a dohod mezi manažery na všech vrcholových úrovních a vlastníků podniku
-
Efektivní plánování:
1. prognóza
2. Optimální plán a jeho nalezení
3. Aktualizace finančního plánu
- důležité: přesná prognóza, konzistentnost, všímat si postupu konkurence ( schopnost uskutečnit plán závisí na tom ,co udělají konkurenti )
Typy plánů:
- podrobný a hrubý
- Krátkodobé (rok a méně) podrobné plány, jednáme s relativně jistými informacemi
- V dlouhodobých plánech na více let (5/10let) pracujeme pouze s hrubými plány
Krátkodobý plán
- plán výnosů, nákladů, zisku, tedy výsledovku (1 rok)
- Roční plán, cashflow
- Plánování aktiv a pasiv, tedy roční rozvaha plánovaná ( členíme na čtvrtletí)
- Rozpočty finančních příjmů a výdajů ( denní rozpočty)
-
Jaké informace potřebuje společnost získat z krátkodobého plánování?
- Zda má společnost dostatek hotovosti na zaplacení účtů, informace o půjčkách- poskytuntých/přijatých, musí být smysluplně uspořádány.
- Zabezpečení krátkodobých vnější finančních zdrojů
Cílem krátkodobého plánování je především zabezpečit krátkodobé vnější finanční zdroje. Jedná se především o plánováání běžné hospodářské činnosti (krátkodobá aktiva a pasiva.
Nástrojem je peněžní rozpočet- rozpočet všech peněžních příjmu a výdajů.
Rozdíl příjmů a výdajů (saldo) je hlavní informací, kterou rozpočet poskytuje. Ukazuje nedostatek (mamkou) peněžních zdrojů, které podnik musí získat nějakým způsobem ( vyšší prodej, snažení nákladů, půjčku, vydáním dluhopisů. V případě přebytku finančních zdrojů, může je podnik umístit na peněžní trh/převést do dalšího období. Podnik by měl počítat s finanční rezervou na nepředvídatelné výdaje.
Sledování odchylek od plánovaného stavu je náplní controllingu (rok/měsíce/dny/týdny)
ATP model
Teorii získanou z knihy jsem se rozhodla využít v novém projektu, tento projekt se zaměřuje na pronájem bytů v centru Prahy přes aplikaci Airbnb.
1) strategická analýza
Stávající Konkurence
Na trhu jsme se rozhodli konkurovat diferenciační výhodou, tedy nabízet kvalitnější služby než naše konkurence.
Nová konkurence
- Vlastnící bytů, kteří dřive pronajímali vlastní nemovitost v dlouhodobém pronájmu
- Realitní kanceláře
-
Vliv oběratelů (zákazníků)
- Služba je standardizovaná a není problém přejít k jinému dodavateli – pořáteční stav, dále bychom se rád přesunuli do stavu, kdy malé množství odběratelů bude kupovat většinu našich výstupů, lidé se k nám budou opakovaně vracet a rezervovat si pobyty.
Vliv dodavatelů
Dodavateli jsou pro náš projekt majitelé nemovitostí, kteří nám je pronajímají a následně my pronajímáme na airbnb. Dodavatelé jsou silní z několika důvodů:
1) Na trhu existuje malé množství dodavatelů
2) Oběratelé by museli bez produktů dodavatelů zastavit produkci
Substituční produkty
- Hotely
- Hostely
- Ubytovny
- Pronájmy u soukromých majitelů
4 fáze plánovacích procesu na třech úrovních tvorby strategie
-
Fáze první: identifikace rozdílů
V první fázi jsme si stanovili naší vizi, misi a cíle a sjednotili jsme se na nich.
Vize:
Za atmosférou v našich bytech budou cestovat lidé z celého světa.
Mise:
Podstatou naší práce je měnit průměrné byty na byty s atmodsférou, která pohltí návštěvníky, zaručíme, že se u nás budou cítit specialně. Služby jako asistence, příprava pokrmů či drinků bude zahrnuta v naší nabídce, tak aby našim hostům opravdu nic nechybělo.
Cíle do roku 2023:
3 byty v Praze do roku
1 byt v zahraničí
Dále jsme posuzovali naše cíle spolu s vnitřními a vnějšími podmínkami (hrozby, příležitosti)
Hrozby:
- Nebudeme mít dostatek financí na zařízení bytů
- Neseženeme vhodné byty
Příležitosti:
- Spolupráce s člověkem, který již podniká v tomto oboru a máme na něj osobní kontakt
- Airbnb byty s nízkým hodnocením
- Byty na dlouhodobé pronájmy
- Opuštěné domy/byty
Silné stránky
- Komunikativnost
- Sympatie
- Vyjednávání
- Máme mnoho kontaktů pro možnost spolupráce v zahraničí
- Marketing
- Mladí studenti
Slabé stránky
- Nízký kapitál
Identifikace cílů po zvážení odchylek
Při swot analýze jsme zjistili, že bude pro náš projekt výhodné nejprve začít spolupracovat s lidmi kteří vlastní nemovitost,ale nedokáží ji sami dostat na trh na dostatečné urovni. Dále jsme se rozhodli oslovit náš kontakt, který již podniká ve stejném oboru a navázat s ním spolupráci, může nám přinést potřebný kapitál a zkušenosti z praxe. Další možnost pro jakou jsme se rozhodli je využít našich komunikačních schopností, vyhledat opuštěné byty, jejich majitele a navázat s nimi kontakt, následně i spolupráci. Pro pronajímaní bytu v zahraničí oslovíme jeden z našich kontaktů v Evropě.
Identifikace zdrojů nezbytných pro funkční oblasti k realizaci plánu
- Lidské zdroje: fotograf, videoproducent uklízeč, interiérový designér, opravář/hodinový manžel, správce objektu, účetní,
- Nemateriální zdroje (informace, data): možnosti spolupráce a tvorby smluv spolu s majiteli nemovistostí
- Finanční zdroje:finance pro rekonstrukci bytu( možnost financování majitelem nemovitosti)
- Energie: voda, elektřina, internet
- Materiální zdroje: byty
- Čas: 2 hodinové společné schuzky/týden plus individuální práce cca 2h/týden/osoba
Následujícím krokem po tvorbě strategie je jejich rozpracování do krátkodobých a dlouhodobých plánů. Součástí je finanční plán, který nelze momentálně využít, pracuje se v něm totiž s rozvahou společnosti, my jsme se však rozhodli pro účel tohoto projektu založit společnost novou, tudíž nemáme údaje, ze kterých bychom vycházeli a byly pro nás podstatné.
1) Co se povedlo?
- Práce se swot analýzou
- Využití strategické analýzy
- Ujasnění záměru
- Sjednocení týmu
2) Co se nepovedlo?
- Jedná se o nový projekt, nelze tvořit finanční plán z duvodu zakládání nové společnosti
- nelze uvažovat dosavadní výkonnost podniku
3) Co jsem se naučila?
- Strategický plán
- Teoretické znalosti tvorby finančního plánu s ukázkou z praxe z knihy od profesorky Kislingerové
- Nové metody pro strategické plánování
4) Co příště udělám lépe?
- Lépe promyslím volbu téma, abych se nad tím, že mi chybí informace potřebné pro aplikaci teorie do praxe jako je tomu v případě finančního plánu