Tato esej je soupisem cenných lekcí, které si odnáším od znalých profesionálů a učenců z různých podnikatelských zákoutí a vysokoškolských programů. Vybrala jsem si tuhle knihu jako jeden z podkladů pro svou bakalářskou práci ve snaze vytvořit východisko k definování podnikání. Knihu doporučuji každému, kdo by si chtěl rozšířit obzory o základní kameny toho, o co se dnes denně opíráme.
Goossen v jednotlivých kapitolách do detailů rozebírá přístupy jednotlivých autoru na téma jak uspět v podnikání, co podnikání všechno obnáší a jak by měl člověk vlastně začít..
Druckerův přístup k podnikání se odvíjí od důležitosti účelné inovace. Na trhu existuje naprostá většina podnikatelských subjektů, které rychle vznikají, chvíli přežívají a také rychle zanikají. Jsou to malé podniky, které se příliš nemění ani nerozvíjejí. Tento druh firem Drucker téměř opomíjí! Skutečné podnikání je podle něj proces, ve kterém se snažíme systematicky inovovat zkrze identifikování a využívání těch správných příležitostí. Podnikatel proto musí umět využívat změny ve svůj prospěch, aby mohl vytvořit zákazníky ve svůj vlastní prospěch, ale i prospěch celkové ekonomiky.
Za zmínku mi stojí také sedm zdrojů inovačních příležitostí, které Drucker ve svých knihách popsal. Patří sem nečekaná událost uvnitř trhu (1), určitá procesová potřeba (2), změna na trhu nebo napříč průmyslem, kterých si většina lidí nevšímá (3), nebo také nesoulad mezi realitou a ideálem, či percepcí (4). Nezapomínejme ale také na měnící se demografické trendy (5), změny ve vnímání (6) nebo na nové vědomosti (7).
Drucker radí dobře analyzovat těchto sedm zdrojů inovačních příležitostí pro rozvoj vlastního podniku. Je však důležité proložit čísla i věcnými rozhovory, jelikož spousta důležitých informací se nedá kvantifikovat, hlavně když jde o získávání zpětné vazby při tvorbě našeho produktu.
Drucker také tvrdí, že nejlepší inovace jsou jednoduché a s jasným zaměřením. Nemá podle něj smysl snažit se být přehnaně chytrý, jelikož naši uživatelé mají rádi jednoduchost. Mnohem lepší je začít v malém a identifikovat klíčovou potřebu zákazníka. V neposlední řadě je pro přežití firmy kritické, aby mířila po vedení na trhu. Kompetice vždycky vyroste a pokud podnik dostatečně rychle neinovuje, tak vždycky zanikne.
Od Druckera si tedy odnáším utvrzení v tom, že podnikání není umění, ale tvrdá práce, která se odvíjí od analýzy, disciplíny a soustavné snahy o udržení podniku na výsluní. Svůj podnikatelský plán budu stavět na základě účelné inovace.
Farell stejně jako Drucker trvdí, že firma se musí neustále soustřeďovat na podnikatelské procesy, jejímž hlavním styčným bodem je účelná inovace v rámci jedné společnosti. Jedině tak je možné přežít na bitevním poli konkurence. Farell popsal čtyři životní fáze firem: Start-up, vysoký růst, pokles a přežití.
Podle Farella je klíčové rozvíjet podnikatelské dovednosti (zejména inovace) namísto manažerského přístupu, který se zaměřuje na udržování stability a neměnnosti. Důležité je mít lidem co nabídnout, stát se dobrým ve vytváření věcí, které lidi potřebují a zaplatí za ně.
Zaujaly mne popsané podnikatelské základy: mise (zvládnutá strategie a způsobem dosažení úspěchu), zákazník (vize produktu, kdo si ho kupuje a proč), vysokorychlostní inovace (nutnost vynalézání a svoboda jednat) a sebe-inspirované chování.
Pro přežití firmy je nutné dát svobodu lidem vynalézat, testovat a implementovat. V naší firmě se nadále nemůžeme omezovat.
Grousbeck pojímá podnikání jako disciplínu, která je nutná zasadit do kontextu kvality vlastního života. Podnikání není procházka růžovou zahradou a množná ani nestojí za to trápení, pokud peníze nestačí ke štěstí. Od Grouspecka si odnáším jednu hlavní otázku, pro kterou zatím nemám definitivní odpověď..
„How do you want to be remembered?“
Podnikatelský proces se podle něj dá rozdělit na základních přístupu a na porozumění základům podnikání, jejichž hlavními součástmi jsou finanční zdroje a načasování. Nicméně i s porozuměním těchto základních aspektů podnikání se podle Grousbecka nedostavíme do cílové rovinky našich snů, pokud:
1) Jsme spokojení se statusem quo a nemáme touhu věci vylepšovat a měnit.
2) Nemáme zdravé sebevědomí, díky kterému umíme dělat rozhodnutí, vést sami sebe a i ostatní.
3) Nemáme rozvinutý žádnou kompetenci, nebo dovednost, která má potenciál zisku.
4) Nemáme zaměření na detail.
5) Nemáme toleranci k měnícímu se prostředí.
Jak mám v plánu tuhle moudrost převést do praxe? V první řadě zvážit, zda v současné době není ta nejlepší příležitost nechat se zaměstnat někde, kde mohu rozvinout nové a všestrannější kompetence do budoucna.
Uvádím zde i Ritu McGrath, jelikož mě zaujal její popis podnikatelských disciplín.
FRAMING: První disciplína rámuje podnikatelskou myšlenku do business modelu, kde je nutné specifikovat druh podnikání a jeho produkt, který spouští událost generující příjmy.
MARKET REALITY: Mapování trhu, konkurence a plánování benchmarků, které specifikují události pro přežití podniku.
SPECIFIKACE PRODUKTU: Specifikace výroby produktu až do posledního detailu pro přehled v potřebných zdrojích.
MILESTONES: Milníky, které označují body v čase, ve který se testuje a potvrzuje určitý předpoklad pro posun a rozvoj podniku, či jeho produktů.
PARSIMONY: disciplína usilující o neustále snižování nákladů.
Vespera uvádím pro jeho členění druhů znalostí, které jsou potřeba pro úspěšné podnikání.
GENERALIZED BUSINESS KNOWLEDGE: Obsahuje znalosti o marketingu, financích, HR, právu apod. Obvykle se tyto věci naučíme z knih, nebo ve škole. Vesper radí zaměřovat se na tento typ znalostí pouze tehdy, kdy je opravdu potřebujeme.
GENERAL ENTREPRENEURSHIP KNOWLEDGE: Pojímá funkční oblasti podnikání jako je fundraising a sales. Základy se dají naučit i bez vlastních zkušeností.
OPPORTUNITY-SPECIFIC KNOWLEDGE: Znalosti, které vyplývají z daných situací se nadají naučit nikdy jinde, než v terénu. Zároveň jsou tou nejdůležitější oblastí znalostí, které by měl podnikatel budovat.
VENTURE-SPECIFIC KNOWLEDGE: Jedná se o know-how, bez kterého se také podnikat nedá. Vesper radí za každou cenu vybudovat nějakou úroveň vlastního know how pro rozjezd podniku s podobným směřováním.
Autoři se neustále opakují v tom, že se k podnikatelskému úspěchu dá přiblížit jedině vlastní zkušeností a hodnotou, která pramení z vlastního know-how. Zůstanu proto u věcí, které dobře znám a začnu s drobnou, ale zatraceně účelnou inovací.
ATP:
Poznatky a přístupy jednotlivých autorů mi umožnili udělat si obrázek o tom, jak se k podnikání dá přistupovat. Důležité pro mě byly zejména poznatky související s mírou inovace v podnikání. Závěrem pro mě je, ž z dlouhodobého hlediska firma musí vytvářet inovace aby přežila, nicméně první podnikatelský záměr je ten nejpodstatnější a podnik mu musí věnovat a autoři zde uvádí řadu disciplín, kterým se musí úspěšný podnikatel věnovat.
Tyto poznatky se pokusím promítnou do mé bakalářské práce.