Nemůžeme změnit naše emoce,ale můžeme změnit reakce na ně
Důležité dovednosti pro emoční inteligenci
poznání emocí
Zjištění významu emocí
Vlastní motivace
Poznání emocí ostatních (empatie)
Zvládání emocí
Negativní způsoby jakými lidé zacházejí s emocemi
nechají se jimi pohltit- pocit, žejsou mimo naší kontrolu
Přijmou je- jsou si jich vědomi, ale necítí potřebu nějak s nimi zacházet
3 pocity, které jsou pro nás těžké ovládat
Naštvanost- důležité je nezůstává ve stavu naštvanosti
jak změnit tento stav?- změnit závěry/rozptýlit se jinými aktivitami jako je cvičení nebo relaxační techniky
úzkost, obavání se, co by se mohlo pokazit, autor radí zeptat se sám sebe, zde nás tyto obavy, které se nám nesutále promítají, posunou
Smutek- lidé když jsou smutní tak se mají tendenci izolovat, což zhoršuje tento stav, řešením tedy může být sociální interakce s pozitivními lidmi, nebo plánování nějaké události, která nám zlepší náladu
Motivace- shopnost dotlačit se
je spojena s vnímáním sebe smého. Čemu věříme, co si myslíme o svých dovednostech
Lidé kteří dobře pracují s vlastní motivací:
vidí se jako vynalezavé, s obnovitelými zdroji energie
Zkouší různé způsoby jako dosáhnout cíle
Říkají si, že se časem situace zlepší, když je situace náročná
Velký cíl rozdělí na menší, lépe zvládatelné
Empatie
rozumíme pocitům druhých a neubližujeme jim
Učíme se tuto schopnost pomocí výměnou mezi rodiči- jakým způsobem naše rodiče reagovali na naše emoce, takovým způsobem my reagujeme na ostatní
Pro lepší vztahy:
organizování skupin- iniciovat a koordinovat energii a snahu ve skupině
Vyjedávání - vyhíbání se konfliktu, který není řešitelný
Osobní napojení se- empatizování a napojení se jsou srdcem této dovednosti
Sociální analýza- odhalování emocí, motivací a obav druhých lidí
Jak se vypočádat s emocemi druhých
naštvanost: změnit jejich pozornost, empatizovat s nimi, stáhnout je k pozitivnímu pohledu, zaměření na situaci
Úzkost : relaxační metody, seznam otázek
Smutek: naplánovat si příjemné rozrušení, nebo aktivitu, která nám přinese malý uspech
Smutek- not that funny fact:
Ženy mají dvakrát větší pravděpodobnost, že budou diagnostikovány depresí, zaroven to souvisí s dumáním nad věcmi, které zvětšuje a prohlubuje pocity smutku.
Schopnost oddálit uspokojení při dosahování cíle je nezbytné při dosahování téměř čehokoliv
Nakažlivost emocí
emoce jsou silně nakažlivé a jedinec se slnější/více silněji projevující emocí vyhraje a ovlivní emoci ostatních
Děti jsou stejně agresivní, ve veku 10 let tuto agresi projevují stejně, ve věku 13 let se však jejich projevy agrese mění, dívky pomlouvají a vystrkují se- nepřímá konfrontace, kluci projevují svou agresi konfrontací přímou, fyzicky či slovně se napadají
E.I. V práci
skupiny jsou ovlivňovány jejich schopnostmi ovládat emoční inteligenci, která převyšuje intelektuální v prespektivě úspěchu a efektivnosti
Jakým způsobem bychom měli zaměřit svou pozornost v práci na emoční inteligenci? 1) komunikace- bavit se s ostatními 2) expertiza - sdílet znalosti/dovednosti 3) důvěra - být zodpovědný a důvěryhodný
V našem životě hrajou velkou roli další lidé, to abychom měli s kým sdílet své emoce a necitili se vylouceni.
V teto knize me nejvice zajalo jak jsou emoce a nase emocni reakce propsany do nase detsvi, jak potlačování emocí, které po mě bylo vyžadovano je zakořeněno právě v raném dětství, uvědomila jsem si, že ale nemůžu nikoho obviňovat, protože to, co po mě vyžadovali druzí, vyžadovali jiní po nich, jedná se o hluboce zakořeněné přesvědčení v mé rodině, nejraději bych se vrátila v čase a někoho pěkně profackovala, možná mojí prapraprapra…..babičku.
Vím že minulost už nezměním a můžu zvrátit jen svou budoucnost a ovlivnit genreaci budoucí. Proto emoce jsou pro mě další životní discplínou, na které chci neustále pracovat.