Proč tato kniha:
Knihu už jsem jednou četla. Četla jsem ji, když jsem maturovala z ekonomiky. Pomohla mi přiblížit mně nejasná témata a pochopit je komplexně i se souvislostmi a díky mnoho příkladům se dala i těžká témata dobře vstřebat. Teď jsem se ke knize vrátila znovu, když jsem si chtěla osvěžit znalosti v oblasti managementu a celkově se díky této knize lépe připravit na zkoušky.
Struktura knihy + stručný obsah:
Jedná se o učebnici, která je řazena do 11 kapitol. Každá kapitola se zabývá jiným odvětvím a výstupem z přečtení této knihy by mělo být základní pochopení, jak ekonomika funguje, jak začít podnikat, jaké náležitosti musíte splnit, abyste mohl začít, k jakým daním se musíte hlásit, jakou společnost založit atd.
Jelikož se jedná o učebnici, tak tuto esej pojmu trochu jinak. Není nutné číst učebnici celou. Je dobré ji mít po ruce a obracet se na ni ve chvíli, kdy si nebudete vědět rady a budete potřebovat teorii. Momentálně neřeším problém, na který bych v knize hledala odpovědi, ale pokud bych nestudovala na střední škole Ekonomiku, tak by pro mě byla velkým přínosem. Jedná se o učebnici pro střední školy a myslím si, že díky této knize mohou toto učivo lehce dohnat lidé, kteří ekonomiku nikdy nestudovali. V učebnici je i spousta příkladů, takže si můžeme otestovat, zda jsou naše znalosti stále tak dobré nebo byste si měli učivo zopakovat. V budoucnu se mi kniha určitě bude hodit z hlediska Marketingu. Protože jsou v knize vysvětlené metody, jakým marketing můžeme dělat a zároveň nám kniha přiblíží finance a celkové finanční řízení. Když pochopíme tuto problematiku, tak je v závěru učebnice Národní a světová hospodářství. Tato kapitola nás seznámí například s uspořádáním světového hospodářství a ekonomickou integrací a globalizací. V knize se také nalézá kapitola o obchodních společnostech, takže můžeme využít poznatky z ní při zakládání našeho družstva.
Okruhy, kterými se kniha zabývá:
1) Podstata fungování tržní ekonomiky
2) Podnikání jako základ tržní ekonomiky
3) Činnosti ve výrobě a službách
4) Marketing
5) Prodejní činnost
6) Finanční trh
7) Osobní finance
8) Finanční řízení
9) Daně a zákonná pojištění
10) Řízení aneb management
11) Národní a světová hospodářství
Management:
Jedná se o řízení. Celkový pojem management můžeme pojmout jako soubor činností, které vykonávají řídící pracovníci, vědní disciplínu nebo jako skupinu řídících pracovníků.
Manažer je člověk, který působí na jiné lidi. Mezi jeho hlavní úkoly patří: plánování úkolů, organizování, vedení, motivování a kontrolování svých podřízených.
Management se dělí na tři úrovně:
· Vrcholový management-nejvýše postavení řídící pracovníci, př. ředitel
· Střední management-vede určitou část organizace, př. vedoucí oddělení
· Nižší management-krátkodobé operativní řízení, řeší aktuálně vznikající problémy, př. mistr ve výrobě
Úspěšný manager by měl mít určité dovednosti a vlastnosti:
I. Tvrdé dovednosti: vzdělání, znalost daní, práva, jazykové dovednosti apod.-Dovednosti získané vzděláním
II. Měkké dovednosti: umění komunikace, řešení konfliktů, schopnost vyjednávání a ovlivňování lidí-Chování managera
Další vlastnosti, které by měl dobrý manager mít je odolnost vůči stresu, pracovitost, schopnost organizovat svůj čas a schopnost delegovat úkoly na ostatní.
Řídící činnosti:
1. Plánování: Určují se cíle, jakou činnost budeme vyvíjet, v jakém rozsahu a v jaké lhůtě.
Plánování se dělí na strategické- dlouhodobé plány jak realizovat vizi, taktické-plány na jeden rok a více a operativní-plány na kratší časové úseky.
2. Organizování: Určují se útvary, které budou činnost provádět a určuje se jak budou činnosti probíhat.
Organizování vnitřní struktury- kdo a kde bude činnosti vykonávat.
Navržení standardizovaných pracovních postupů- jak se zachovat při běžných opakujících se situacích.
Organizace se tvoří podle struktur.
3. Motivace: Proces, kdy se manažer snaží, aby při plnění úkolů byly co nejvíce uspokojovány potřeby zaměstnanců.
Pro správnou motivaci je důležité znát potřeby našich zaměstnanců. Je dobré vědět na jakém stupni Maslowy pyramidy se naši zaměstnanci nacházejí.
Motivace se může být pozitivní a negativní. Tyto motivace se dělí na hmotné a nehmotné stimuly. Př. pozitivní motivace: Udělení odměny, pochvala.
Př. negativní motivace: Sebrání odměn, hrozby, tresty.
4. Vedení: Zaměstnanci jsou vedeni, aby byli ochotni plnit cíle dané plánem.
Máme možnosti, jak vést. Můžeme se řídit McGregorovou teorií X a Y.
Teorie X:
Podřízený považuje práci za nutnost k obživě, nemá ambice, vyhýbá se zodpovědnosti a má pasivní přístup k práci. Na takového zaměstnance je nejlepší dávat jasné příkazy, neustále ho kontrolovat a dávat mu minimální samostatnost.
Teorie Y:
Podřízený má pozitivní vztah k práci, v práci se seberealizuje, je aktivní a iniciativní. Manažer využívá samostatnost těchto podřízených a umožňuje jim iniciativní a samostatné rozhodování v jejich úkolech.
Styly vedení:
A. Autokratický- Přesné příkazy.
B. Demokratický- Braní ohledu na zaměstnance při rozhodování. Manažer se radí se zaměstnanci, ale konečné rozhodnutí činí sám.
C. Liberální- Nepoužívá přímé řídící příkazy. Výhodné při tvůrčích pracích. Např: Výzkumná pracoviště, vysoké školy.
5. Kontrola: Zjišťuje se, jaký je skutečný stav, jak se liší od plánovaného stavu a proč se liší a jaká se přijímá opatření k případné nápravě.
6. Rozhodování: Výběr jedné z několika možností. Rys dobrého manažera je schopnost vybrat nejlepší řešení nebo řešení, které je nejméně špatné.
Rozhodování za relativní jistoty:
Když máme několik možností a jsme schopni odhadnout, jaké každé řešení může mít.
Rozhodování za nejistoty:
Velký podíl v tomto rozhodování má intuice manažera. Můžeme využít jednu z metod při tomto rozhodování: Think Tank=využití svých spolupracovníků a lidí v okolí a předpokládat, že nám někdo poradí
Brainstorming/Brainwriting=tvoření námětů, které vedou k řešení určitého problému. Nejlepší je pracovat se skupinou z několika odvětví. Přijdeme díky tomu na co nejrůznější nápady.
Závěr:
Jedná se o knihu, kterou je dobré číst se záměrem, co přesně chcete zjistit, protože stručné informace o daných tématech se dá nalézt na internetu, ale tato učebnice uvádí praktické příklady, jak tématům lépe porozumět. Kniha je hezky zpracovaná a je v ní spoustu obrázků, takže jestli byl někdo odrazen tři sta stránkami, tak nemusí.