Tato kniha se ke mě dostala náhodu přes Jonáše, který ji měl s sebou na naší cestě po Finsku. Zároveň mě zaujalo to, že je doporučováná Finy.Týká se efektivity, o kterém jsem nic moc nevěděla a proto jsem předpokládla, že se mi bude hodit k mým rolím v Tiimi.
Co jsem si vzala z této knihy a co jsem si na základě jejího přečtení uvědomila?
Nasazování správných lidí na klíčová místa je zásadní úkol vedoucích pracovníků.
Každá porada je buď produktivní, nebo je naprostou ztrátou času.
Efektivnosti je možné se naučit.
Nejsou důležité trendy, ale změny trendu!
Dnešek je vždy výsledkem kroků a rozhodnutí, které byly učiněny včera.
Co je nové, není nikdy snadné.
Rozhodnutí je soud, je to volba mezi alternativami.
Je vzácné rozhodovat mezi tím co je správné a mezi tím,co je nesprávné.
Efektivnost je klíčová pro seberozvoj člověka.
K efektivitě nutně musí vést prioritizování.
Efektivnost slouží tomu, aby se dělali správné věci ve správný čas .
Produktivní využití silných stránek-> vše individuální -přeformulovat ku prospěchu organizace.
Efektivnost se opírá o poznání svého času a o fakt-> první věci na první místo.
Efektivní rozhodnutí -> postup je potřeba přizpůsobovat podmínkám konkrétní situace.
Hlavní myšlenky, které mne na knize zaujaly:
Žádný úkol není dokončen, dokud se nestal prvkem jednání a chování organizace. To téměř vždy znamená, že žádný úkol není dokončen, dokud jej nepřijali za svůj -> pojí se mi s knihou Koučování.
8 praktických přístupů k efektivnosti:
Kladli si otázku, co je třeba udělat?
Co je dobré pro organizaci?
Vypracovávali plány aktivního jednání!
Přebírali odpovědnost za rozhodnutí!
Přebírali odpovědnost za komunikaci.
Soustředili se na příležitost, ne na problémy.
Řídili efektivní porady!
Brali zřetel na My, ne na Já.
-> Od té doby, co jsem tuto knihu dočetla, tak tyto přístupy aplikuji v projektech a myslím si, že se to vyplácí především u business meetingů.
Rozhodnutí není přijato, dokud lidé neznají:
Jméno osoby, kdo to zrealizuje.
Konečný termín.
Jména lidí, kteří budou rozhodnutím zasaženi, proto by o ně měli vědět a neměli by silně oponovat.
Jména lidí, kteří by o rozhodnutí měli vědět, ale nejsou přímo zasaženi.
5 návyků myšlení pro to, aby se stal člověk efektivním:
Mít čas pod kontrolou a vědět, na co ho vynakládám.
Soustředit se na přispění, které se realizuje ve vnějším prostředí. Zaměřovat se na výsledky. Ptát se: Jaké se ode mne očekávají výsledky?
Stavět na silných stránkách mých i ostatních.
Soustředit se na omezený počet důležitých oblastí. Priority a držet se jich.
Přijímat efektivní rozhodnutí. Správné kroky ve správném pořadí. Správná rozhodnutí potřebují správnou strategii, ne oslnivou taktiku.
Zaznamenávat to, čemu se věnuje čas -> rozbor času, toto plánujeme zavést v budoucnu v týmu, aby bylo jasně vidět, kdo co dělá a jak dlouho.
Závěr:
Určitě bych tuto knihu doporučila přečíst všem,kteří s tématem efektivity v knihách ještě nepřišli do styku a chybí jim teorie. Kniha se sice nečte úplně lehce, ale je plná zajímavých informací a přístupů, které se já osobně ještě teď učím uplatňovat v praxi a předávat je dál.
Hodnocení: neohodnoceno
Nový komentář:
Komentáře (1):
Jana Švecová - 13.09.2021 - 08:33
Ještě bych přidala, že ke zvýšení efektivity můžeme dojít i tím, začneme-li si všímat, které úkoly "jsou naše" a které ne. Úkoly, které nejsou naše bychom měli vracet zpět k těm,, kterým patří...