CO JE PROJEKT?
Jedná se o dobře definovanou práci, kterou musíme odvést kvalitně za určený čas.
Co může projekt ovlivnit?
Projektovým řízením se rozumí proces při kterém se využívají jedinci či organizace efektivně, tak aby uskutečnili realizaci projektu. Na tento proces dohlíží projektový manažer, který je takovým facilitátorem. Jeho kompetence:
- je A projektu
- má potřebné znalosti a dovednosti v okruh
- efektivní a důsledný
- nezaujatý
- umí naslouchat a přijímat názor ostatních
S jakými rolemi se může projekťák potkat ?
My již z knihy týmové role od Blbina známe nějaké role, které můžeme v projektu zaujmout a o ty se autor v knize opírá. Dělí je podle 3 skupin:
(*podrobnější popis rolí a jak spolu jednotlivé role spolupracují popisuji v eseji na týmové role v práci)
- orientace na myšlenku - myslitel, vyhodnocovač, specialista
- orientace na akci - formovač, realizátor, finišer
- orientace na lidi a vztahy - koordinátor, týmový pracovník, vyhledáváč zdrojů
Projekt by měl obsahovat všechny role, s tím že jedna osoba, může zastávat více rolí. Zajišťuje nám to lepší stabilitu, protože každý člen dohlíží a pracuje na jiní části. Například nemít v týmu finišera, práce může být skvěle odvedena, ale pokud ji někdo nedá dokupy do “1 dokumentu” přijde celá vniveč.
ATP - Pracujeme na BG, není finišer, neudělá se prezentace, nemáme, jak prezentovat naši odvedenou práci
V návaznosti na role je zde téma organizační struktury, zde se bavíme o Hierarchické, Maticové, Síťové agilní, Hybridní duální a Síť sítí.
Hlavním pointem knihy jsou však 3 typy vedení projektů:
Řídíme se zde systémovým myšlením, kde jde hlavně o přepínání pohledu na detail a nadhledem. Nejdříve se tedy zaměřujeme na úplně nejmenší části (šroubky) a poté se díváme na věc s odstupem, jako na celé auto.
S tím se pojí i mentální modely, kdy mluvíme o stavu mysli a obecně naší vírou. Ovlivňuje to náš vztah k projektu. Dalším vlivem jsou motivátory - a likvidátory - něco, co zabíjí naše nadšení a kreativitu (to je blbost, to dělat nebudu, takhle jsme to dělali a nic to nepřineslo…)
PRINCE2
Životaschopnost
Organizace projektu
Vedení a usměrňování - mantinely
Kontrola - reality check
V případě přechodu - reflexe
Dodávky projektů - popis úkolů, cílů..
Ukončení
PMBOK
Zahájení
Plánování
Provedení
Monitorování a kontrola
Ukončení
= dynamický, rychlý, interaktivní, přizpůsobivý, zábavný, rychle reagující na změnu
————-
WBS
Logický rámec