Dokonalý lídr
Dan Miller
Proč jsem si knihu vybrala?
Již před nějakou dobou jsem začala dělat projektového manažera jednomu většímu projektu a součástí toho je i vedení pracovní skupiny, vedení sama sebe a důležitostí jít ostatním příkladem. Z toho důvodu se snažím rozvíjet sama sebe v těchto tématech a jedním z kroků je čtení knih o leadershipu, motivaci a motivování
ostatních.
O čem kniha je:
V dnešní společnosti, která je dynamická a neustále se vyvíjející, hraje vůdcovství klíčovou roli v dosahování úspěchu a dosahování cílů. Kdo je však tím, kdo vede, inspiruje a formuje směr? Tato kniha nabízí pohled do podstaty vůdcovství a klíčových vlastností, které tvoří vynikajícího lídra.
Definice „leader“ je nejprve zkoumána ve světle skupin, které tvoří kolektivní celek – jednou ze skupin je úzká skupina aktivních lidí, kteří díky své angažovanosti a odhodlání tvoří jádro kolektivu. Druhou z nich je širší skupina, která přihlíží a nesoustředí se na dění kolem sebe. Ve většině případů tvoří aktivní (úzká) skupina pouze zhruba 20 % populace, zatímco zbývajících 80 % může být pasivní a není si příliš vědomo dění kolem sebe.
To vypovídá o tom, že leaderů je v dnešní společnosti poměrně malé množství a spousta lidí jím buď vůbec nechce být a nebo se jim nedaří se leaderem stát.
Proto je dobré si klást otázku zda: „Chceš být leaderem a proč? Čeho tím chceš dosáhnout?“
A na tuto otázku navazuje něco, co v Tiimi často řešíme a tím je „vize“.
Proto zásadním pojmem, který utváří každého leadera, je vize. Vůdcem se člověk nerodí, ale stává se jím skrze vývoj a formování své vlastní vize. Tato vize umožňuje leaderovi vidět budoucnost a sdílet ji s ostatními, inspirovat je k účasti na společném cíli. Spolu s vizí jsou hodnoty klíčovými pravidly pro fungování celé organizace. Významní jedinci jasně vyjadřují své přesvědčení, zatímco průměrní lidé mohou mít mlhavou představu o svých hodnotách.
Vize v podání leadera může být zformulována jako mise, což je úkol, který organizace či firma musí splnit. Odvaha je dalším klíčovým prvkem vůdcovství, odvaha vystoupit z řady a odhodlání riskovat pro dosažení důležitých cílů. Smělost, schopnost jednat bez záruk a odhodlání, je tím, co odlišuje výjimečného leadera.
Hlavní body, které si odnáším a při schůzkách jsem je zkoušela v praxi
se týkají vedení schůzek – „návod“:
- Příprava programu je nejdůležitější část
- Zkušený leader dokáže vytyčit stezku, po které půjdou všichni ostatní a přichází do
schůzky s programem rozvedeným bod po bodu – ví, čeho chce dosáhnout
- Program je důležité začít cílem, který bude sepsán jednou větou
- Otázku, kterou si klást: „Proč svoláváme tuto schůzku a čeho chceme jejím
prostřednictvím dosáhnout“? -odpověď na tuto otázku nám definuje cíl
- Témata v programu je důležité seřadit podle důležitosti a začínat tím nejdůležitějším.
Předejdeme tak tomu, že by se témata nestihla probrat.
- 24–48 h před schůzkou poslat všem program (pokud ho připravujeme), aby se účastníci
mohli řádně připravit
- Účastníci: pozvat jen ty, kteří jsou nezbytně nutní pro schůzku
Jak vést schůzku?
1. Oznámit cíl (proč je schůzka svolána), zeptat se na dodatečné dotazy (jestli žádné nejsou, pokračujeme dál)
2. Oznámit, kdy bude schůzka končit
3. Začít přesně na čas, lidé se tak naučí chodit na vaše schůzky včas (zpozdí se 1 – 2x, protože jinak nebudou vědět o co jde)
4. Povzbuzovat účastníky k otevřené diskusi (např. Musíme probrat to a to, chtěla
bych znát názor každého z vás, ptát se jmenovitě každého u stolu)
5. Po dosažení bodu v programu, shrňte, zeptejte se na souhlas, pak si tento bod
můžete odškrtnout a v zápise sepsat závěry
6. Po schůzce sepsat do 24 h závěry ze schůzky a zápis s přiděleným úkoly
7. Začněte a skončete schůzku včas (pokud je to možné, dělejte schůzku ve stoje)
Umění, jak vést schůzky, je klíčová manažerská dovednost.
Závěr: Tato kniha a výpisky z ní týkající se vedení schůzek, programu
a cílů, mi velice pomohly ve vedení mých vlastních schůzek. Jednou
věcí je o něčem číst a případně si to vyzkoušet u vedení schůzky
v týmu a druhou je opravdová zkušenost v praxi, kdy o něco jde a
máte před sebou investory či osobnosti, kteří mají velké rozhodovací
pravomoce, kteří mají dopad na vaši práci a projekt, tedy „když už o
něco opravdu jde“.
V tomto mi připadá Tiimi prostředí skvělým trenažérem, kde si to
člověk může zkoušet v „bezpečí“, abychom to pak mohli sebevědomě
praktikovat venku ve společnosti.