Discussing undiscussible
Diskutování nediskutovatelného….asi každý z nás se již ocitl v situaci, která se zdála velmi zoufalá, bezvýchodná, pokud takové situace nastávají v týmech, kdy je konverzace s vyšujícím se počtem členů náročnější, mohou tyto situace dostat tým do problémů, které mohou zastavit jeho posun a dosahování cílů.
Co je to to nediskutovatelné?
Všichni cítí hustou atomsféru, zaseknutí se na místě a obcházení tématu, do kterého se nikomu nechce, taková bývá realita týmech, které se neučí.
Podle Noonana ve společnostech které trpí obranými rutinami vznikají takzvaná nediskutovatelná témata, otevřená tajemství a nebo jinak řečeno sloni v místnosti, situace, kdy lidé sdílí své emočně zabarvené názory, teorie a vysvětlení situace pouze v přítomnosti tech, u kterých cítí, ze s nimi budou sympatizovat, v soukromí a nedostanou se tak k osobám kterých se situace přímo dotýká. Když lidé řeší náročné situace mimo tým, často zapomínají na jejich vlastním podílení se. V organizacích, které jsou přirostlé obranými rutinami a nepracují s nimi, nejvíce trpí kultura, která se stává toxickou, dále se obrané rutiny podepisují na vztazích ve společnosti a produktivitě. Atmosféra ve společnosti, která nepracue s obranými rutinami, je taková, že lidé jsou si vêdomi palčivých témat, ale nikdo o nich nemluví, dochází u nich k pocitům smutku a zklamání.
Řešení
1. Smyčkové učení
Nonnan popisuje učení ve smyčkách, z jehož popisuje je zřejmý rozdíl mezi jednosmyčkovým a dvojsmyčkovým učením. Jednosmyčkové přistupuje rychle k řešení problémů za účelem rychlé reakce na nějaký problém, disfunkci. Dvojsmyčkové učení je zaměřené na pozadí akcí jako je myšlení, hodnoty a předpoklady, takže pokud dojde k neefektivnímu jednání, zkoumá se jaké akce k tomu vedly a jaké jsou možnosti změny. Při tomto reflektivním zkoumání dochází k zaměření na myšlení našeho vlastního, ale i ostatních.
2. Žebřík závěrů
Každý den neustále vytváříme závěry z podrobností, které pozorujeme vytváříme obecná stanoviska. Žebřík závěrů je v kontextu obraných rutin velmi užitečným nástrojem, protože když se lidé dostávají do pasti obraných rutin, mají tendenci se nepozastavovat nad svými myšlenkami a závěry které vytvářejí. Žebřík závěrů je reflektivní nástroj, pomáhá reflektovat na myšlení tím způsobem, že si lidé díky němu uvěmují rychlost svého myšlení a jeho limity. Ve společnostech na společných setkáních bývá spoustu nevyřčených myšlenek, názorů, které jsou pak ale následně diskutovány na chodbách v menších podskupinách, to způsobuje neschopnost řešit skutečné problémy a dochází k neefektivitě a ztrátám času.
3. Obhajoba a dotazování
Základní jednotkou konverazce je obhajování a dotazování, kvalita schopnosti obhajit nase vlastní nazory a schopnosti dotazovat se ostatnich na jejich pohledy, ma znacny vliv na kvalitu konverzace. V připade že díky dotazování jsou odhaleny jednotlivé kroky v myšlení, poskytuje tento krok konkrétní příklady, které podporují učení. Schopnost pokádat kvalitní otázky je velmi hodnotná a měla by být rozvíjena.
Noonan nabízí využití zkratky BALANCE pro porozumění a správné využití metody obhajoby a dotazování
B: Balancing (vyvažování): Vyvažování obajování a dotazování jako podpora apolečného učení
A:Ask (ptaní se): Zeptat se ostatních na jejich pohledy
L: Look (hledání): Vyhledat příklady které budou prezentovat myšlenky/pohledy
A: Ask (ptaní se): Zeptat se ostatních na data a důvody
N: Not all (nerovnost): Metoda vyvažování a obhajování nemusí být rovné, tak tomu bývá v případě kvalitního obhajování, které přináší důležité důvody a informace.
C: Challange (výzva): Pokládat si otázky a vyzívat své vlastní uvažováni
E: Explain (vysvětlování): Vysvětlení svého uvaźování pomocí žebříku závěrů