Kubovo týdenní žvásty #30
Dialog
Proč ji?
S dialogem bychom se v Tiimi metodice měli setkávat dennodenně a ovládat ho všema deseti, nicméně opak je pravdou a převážně z počátku jsme neměli u nás v týmu ponětí, co ten dialog vůbec je. Proto jsem se v průběhu let začal o dialog intenzivněji zajímat a celkově snažil co nejvíce pochopit celý systém dialogu. Průběžně jsem čerpal z knihy a tohle léto jsem si pro zajímavost několik částí z knihy znovu přečetl. (hlavně kvůli tomu, že jsem knihu našel doma v knihovně :D)
Co jsem si odnesl?
Dialog je hlavně o tom, jak komunikujeme a jak nad tím filozofujeme. Hlavní myšlenkou je, že v dialogu jsme všichni na stejné úrovni. Věříme, že každý má dobré úmysly a každý názor má svou relevanci, i když nám někdy může uniknout, proč je důležitý. To se v našem týmu stává jednou za čas pravidelně, že některé názory členů týmu nejsou tak brány, jak u ostatních. Je to zaviněnou naší dynamikou v týmu, která je často na vysoké úrovni a jedinci, kteří nejsou tak průbojný, své názory tak dobře neprodají a zapadnou spíše do pozadí. Snažíme se co nejvíce tomuto problému vyvarovat a nechávat více prostoru na vyjádření i méně průbojných členů družstva.
To, proč některým pohledům a záměrům nerozumíme, souvisí s nedostatečným rozvojem čtyř návyků komunikace:
· Voicing
· Listening
· Respecting
· Suspending
Voicing (plné vyjádření) - Když řekneme nahlas, co opravdu cítíme a myslíme, dáváme druhým možnost nahlédnout do naší mysli. Plné vyjádření nám pomáhá sdílet znalosti a tvoří kolektivní povědomí. Umění spočívá v umění se soustředit na jádro tématu.
Listening (naslouchání) - Naslouchání není jen poslouchání slov. Když opravdu nasloucháme, snažíme se porozumět myšlenkám druhých bez soudění. Hlavním cílem je pochopit, co se říká, a udržovat vnitřní ticho, abychom mohli skutečně vnímat. Naslouchání znamená vkročit do bot druhých, trénovat ticho a pochopení, ne pouze hledat argumenty pro vlastní stanovisko.
Respecting (respektování) - Tento návyk předpokládá, že každý může být naším učitelem. Respekt v konverzaci nám umožňuje získat nové perspektivy a řešení, které jsou odlišné od našich známých postojů. Respekt znamená být otevřený novým pohledům, ctít jak své, tak i cizí potřeby a hranice. V dialogu jsou pozorovatel a pozorovaný vzájemně propojeni a musí být otevřeni otázkám. Respekt vyžaduje klid, který může přinést technika jako Aikido, která nás učí sledovat dech a udržovat střed.
Suspending (pozastavení) - Znamená nadhled nad celou konverzací a vidění celé mozaiky našeho směřování. Skuteční pozorovatelé vnímají vše, co se děje, a někdy jsou to právě oni, kdo mohou nasměrovat naši diskusi. Často musíme zpomalit, abychom mohli posunout naše myšlení vpřed. Naše posedlost vlastními názory nás může oslepnout, a proto je důležité zastavit se, podívat se na svět novýma očima a být otevření novým možnostem.
Rozdíl mezi dialogem a diskusí:
V diskusi každý hájí svůj názor a pokouší se ho uzavřít novými argumenty. Diskuse je jako rychlá jízda, kde věříme svému názoru, ale nejsme moc otevření novým myšlenkám. Cílem je najít řešení a uzavřít debatu.
Na druhou stranu, dialog nemá pevně daný konec, je jako otevřená brána. V dialogu nejde jen o to hájit svůj názor, ale společně hledat problémy a hledat nové cesty k řešení. Dialog nám pomáhá objevovat nové možnosti a alternativy a vidět situaci z vyšší perspektivy. Oba přístupy jsou důležité, pokud víme, jak s nimi pracovat.
Dialog v praxi
Prvky dialogu se snažím využívat jak v učebním, pracovním, tak i v osobním životě. V rámci tří let v Tiimi, kde dialog využívám dennodenně, si troufnu říct, že dialog využívám na vyšší úrovni. Vím, že ve spoustě věcech bych se pořád dokázal zlepšit a rozvíjet se. Ne vždy to jde podle plánu a spíše zastávám názoru, že si člověk neustálým zkoušením musí dojít postupně ke svému ideálnímu dialogu.
Kde nejvíce lidí dělá chybu, je v naslouchání. Obecně ve společnosti s nasloucháním máme v poslední době velký problém. Primárně jsem se zaměřil na tuhle část, abych dokázal naslouchání co nejvíce porozumět (viz. Přečtení knihy Jak lépe naslouchat) a využít prvky jak v dialogu na TS, při vyjednávání, schůzce se zákazníkem, tak i v osobním životě s těmi nejbližšími.
Závěr
Závěrem bych chtěl sdělit, že knihu by si měl správně přečíst každý Teampreneur v TAPu, protože vám zaprvé velmi pomůže se posunout, tak i za druhé ji máme v Rocket modelu:). Kniha je těžší, četl jsem jí delší dobu, ale stálo to za to. Dávám palec hore a jedeme dál.