Co je to management: Magretta


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 18.10.2021

Co je to management?   Joan Magretta

Po přečtení této knihy se potvrdila má domněnka, že management je opravdu velmi komplexní záležitost, jelikož řídí chod firmy po všech stránkách.


„Skutečný přínos managementu tkví v jeho schopnosti proměňovat složitost (komplexitu) a specializovanost ve výkonnost.“

Management zajišťuje, že organizace pracuje efektivně a tvoří hodnotu pro zákazníka a všechny další zainteresované strany (např. investoři). Díky managementu fungují organizace, které posouvají lidstvo kupředu. „Tou inovací je obor managementu, narůstající soustava myšlenek a praktických postupů, která tvoří předpoklad fungování organizací.“


Management = systematická disciplína.

Struktura managementu

·       Hraniční linie (co je uvnitř a co venku)

·       Linie organizačního schématu (rozdělení do provozních jednotek)

·       Linie pravomoci (rozhodování)


„Strategie má zásadní význam pro výkonnost všech organizací.“ Je třeba najít jedinečnou poziční strategii. Pokud nevytvoříme monopol, tak je zcela jisté, že se objeví dříve nebo později konkurence. A právě proto je třeba si vytvořit jedinečnou poziční strategii. S tím pak souvisí i zásadní strategická rozhodnutí, která posouvají organizaci vpřed a zajišťují dobré postavení na trhu.

Se strategickými rozhodnutími souvisí i krize, která postihnu většinu organizací a může se jevit primárně jako postrach. V krizi je ale příležitost – pokud máme omezené možnosti, tak nás to nutí vymyslet jiné a často ještě lepší řešení než to původní, kterým můžeme nakonec získat konkurenční výhodu.


Společně s postupným budováním a vývojem firem přišla změna, kterou zaznamenal P. Drucker:

Firmy se z původního zaměření na výrobu začali i více zabývat zákazníkem:

·       Zaměření na výrobu (původní) – zaměření „dovnitř“ firmy na systémy, organizaci a efektivnost.

·       Marketingové zaměření (nové) – zaměření „ven“ vychází z toho, co chce zákazník. Přidává se k tomu i další budování hodnoty pro zákazníka – například návody k použití.


S tím souvisí i podnikatelský model, který je třeba správně nastavit a se změnou trhu i modifikovat.

·       „Podnikatelský model je souborem předpokladů o tom, jak si organizace bude počínat, když bude vytvářet hodnotu pro všechny aktéry, na nichž je nějakým způsobem závislá.“


V dnešní době nemá management vždy dobrou pověst. Proč?

Management pracuje s lidmi. Respektive zatím ještě neřídí plně robotizované a automatické systémy. A při práci s lidmi mají manažeři sklon využívat svou moc k útlaku ostatních a prosazení ega.

Management je disciplína, která se vyvíjí postupně a nelze manažera připravit na vše, co ho v pracovním životě čeká. Může dělat v řízení dělat spoustu chyb. To by ale nebyl problém, pokud by se z chyb poučil a nesvaloval je na ostatní – manažer není vševědoucí.


Moje osobní zkušenost

Prozatím jsem měla možnost si vyzkoušet vedení malého projektu o 4 členech, kde jsme pracovali na produktu. A mohu říci, že se mi z toho slušně „motala hlava“. Manažer je dle mého názoru pavouk, který drží na nožičkách spoustu lidí a spoustu úkolů. A navíc má sledovat, zdali je organizace výkonná, přináší hodnotu, plní své poslání, udržuje se nad konkurencí, dělá důležitá strategická rozhodnutí.


Co musí manažer umět:

·       Pokládat si základní otázka: Jak si vede naše organizace?

·       Číst správně v číslech – orientovat se v tom, co je pro organizaci důležité, kde je výkonná a kde s potřebuje zlepšit.

Nastavit poslání organizace:

·       „Zisk není tím správným účelem či cílem managementu – zisk je tím, co umožňuje všechny správné účely a cíle.“

·       „Skutečným účelem každého podniku je vytvářet hodnotu pro zákazníky, a v důsledku toho přinášet zisky.“

·       Inovovat: svět se žene kupředu každým dnem a kdo neinovuje, tak zaostává. S tím souvisí i odvaha, se kterou je potřeba přijímat riziko, že přijde neúspěch.

·       Budovat kulturu organizace.


Neziskové organizace

·       Složitější měření hodnoty – jak změřit společenské blaho? Hodně organizací proto měří úsilí, které vkládá do naplnění svého poslání.

·       Jak měřit úspěch = podle vynaloženého úsilí. „Výkonnost a poslání se nikdy nedostávají do konfliktního postavení, pokud výkonnost správně chápeme a správně ji vymezujeme.“

·       Pro organizaci je naprosto zásadní mít stanoveno poslání a náležitě se podle něj řídit – organizace je více než jiná vystavena vnějším tlakům.


Na závěr bych dodala, že management nám umožňuje dosahovat společně výsledků, kterých bychom jako jedinci nebyli schopni. Avšak rámec managementu překračuje schopnosti většiny běžných smrtelníků. Proto řízení většiny organizací vyžaduje tým.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: