Proč jsem si knihu vybral?
Byla mi doporučena členy týmu.
Co jsem chtěl z knihy získat za know-how?
Chtěl jsem pochopit jak se chovat ke členům týmu, tak abych podporoval růstové myšlení.
Kvadrant radikální otevřenosti:
Příklad rozepnutého poklopce
Autorka vysvětluje styly vedení na příkladu rozepnutého poklopce, který skvěle demonstruje jednotlivé segmenty v kvadrantu. Představte si, že okolo vás prochází kolegyně s rozepnutým poklopcem. Jak se zachováte?
Radikální otevřenost: Vezmete si kolegyni stranou a potichu jí řeknete: „Máš rozepnutý poklopec.“
--> Osobní zájem, nechceme nikoho shodit
Útočná agrese: Nahlas před všemi ostatními kolegy zvoláte: „Podívejte, má rozepnutý poklopec!“
--> Není pro danou osobu příjemná a dostaneme ji tak do zbytečných rozpaků, při častém užívání si k nám vypěstuje blok
--> Zároveň je to druhý nejlepší způsob po radikální otevřenosti, jelikož jsme schopni jít do konfrontace, což je základ v podávání zpětné vazby
Ničivá empatie: Kolegyni nic neřeknete, jelikož se bojíte, že se bude cítit nepříjemně.
--> Pokud u nás tento vzorec chování nejvíce převažuje, je zároveň nejtěžší ho opustit
--> Bojíme se vystoupit z komfortní zóny, také zde panuje strach, že si při konfrontaci člověka znepřátelíme
Manipulativní neupřímnost: Kolegyni nic neřeknete, protože byste se vy sami cítili nepříjemně.
Tipy – jak radikální otevřenost aplikovat
- Chvalte veřejně, kritizujte v soukromí.
- Projevte o své kolegy upřímný zájem.
- Při zpětné vazbě zmiňujte fakta. Buďte co nejvíce konkrétní.
- Naslouchejte a nevytvářejte si domněnky.
- Nebojte se přímé konfrontace.
- Než začnete kritiku rozdávat, ukažte, že ji umíte přijmout.
Závěr: Kniha byla čtivá a plná zajímavých informací. Těším se až poznatky využiji u nás v týmu.