Již pár let zpět jsem se na youtubových kanálech zaměřujících se na podnikání a finance setkával právě se jménem Robert T. Kiyosaki a jeho knihou Bohatý táta, chudý táta. Všechny tyto kanály staví na Robertově knize a zároveň ji doporučují pročíst pro pochopení problematiky.
Autor popisuje 2 základní charaktery lidí. Jeho chudý táta představuje akademicky vzdělaného učitele, jenž pracuje pro peníze. Vzdělání staví na první místo a jakmile dojde řeč na peníze, vykrucuje se. Obecně nerad riskuje a nechce vybočovat z řady. Naproti němu bohatý táta nechává pracovat peníze pro něj. Nebojí se vybočit z řady, jde si za svými sny a svou fantazii.
Chudá třída: Žije od výplaty k výplatě, když už nakupuje, tak pasiva.
Střední třída: Nakupuje převážně pasiva, která si představuje jako aktiva.
Bohatá třída: Nakupují aktiva, skrz korporace ušetří velké sumy peněz na daních a nakupují před zdaněním.
Skutečně bohatí lidé nakupují majetek jako auta a jachty až poté, co na to skutečně mají. Většina těch, kteří nakupují drahá auta a jachty již z počátku se za bohaté pouze převlékají. Bohatí využívají vlastních výdělků pro nákup dalších aktiv, nejlépe z různých segmentů, aby se vzájemně kryly. Až následně nakupují drahá auta a ostatní věci pro osobní potřeby.
Důležité je rozdělení aktiv a pasiv. Dle autora si většina lidí myslí, že jejich dům je aktivum. Ve skutečnosti se jedná ale o pasivum, které nás stojí nemalé peníze a nepřináší nám žádný zisk.
Oproti tomu aktivum je věc, která nám generuje zisk, při nejlepším bez naší iniciativy. Bohatí aktiva nakupují za účelem rozšíření portfolia a generování dalšího zisku. Jako aktivum mohu uvést například akcie, automyčku, či jiné další peníze generující majetky.
Autor nazývá povoláním ty činnosti, kde člověk pracuje pro peníze. Například pracuje jako bankéř, prodavač, hasič, či učitel. Zatímco byznys je činnost, které se člověk fyzicky nemusí zúčastnit, a je schopná samovolně generovat zisk. Ideální příklad je automyčka, pro kterou osobně řeším již rok vhodný pozemek.
Bohatý táta chudý táta je vskutku zajímavá kniha a s většinou informací musím souhlasit. Autorovi ale uniká jedna věc. Snaží se všechny lidi dovézt k modelu bohatého člověka. Nebere ale v potaz, že je zapotřebí všech typů lidí, zejména i těch chudých, na kterých se ti bohatí živí. Když bychom byli všichni podnikatelé, koho bychom zaměstnávali, komu bychom prodávali? Nicméně se mi celkově líbí, jak je kniha pozitivně laděná a nastavuje skutečně pravý podnikatelský mind set, který je pro nás studenty Inovativního podnikání nesmírně důležitý.