Tuto knihu jsem si vybral, protože jsem byl ztracený v tom kde u podnikání začít. A taky jak co nejdřív zjistit že nabízím něco o co je opravduvý zájem. Což je dle mého názoru častý kámen úraz v našich projektech.
Líbilo se mi že kniha je vizuální a plná obrázků pro pochopení.
Profil zákazníka se zkládá ze 3 částí a těmi jsou:
Mezi úkoly zákazníka se řadí jakákoliv činost co musí zákazník pravidelně vykonávat. Patří sem hledání ubytování na dovolenou, přepisování dat z exel tabulky, krmení kočky.
Můžou to být
Sem patří jakékoliv problémy které zákazník ve svém životě zažívá. Patří sem i situace kde výsledek není takový jaký by si zákazník přál. Nebo i jen třeba problémy kde se jím nedaří aplikovat správně řešení.
Můžou to být
Přínosy chteré zákazníci požadují, nebo očekávají. A tyto užitky mohou být formou užitku, šetření času nebo získáním peněz. Můžou to být i přínosy sociální (obdivuje moje auto) nebo emoční.
Patřís sem
Poté co si u zákazníka vyplníme všechny tři políčka na základě našich doměnek a dat, které již máme seřadíme Úkoly, obtíže a přínosy podle důležitosti pro zákazníka. Ať víme co je jak důležité.
Seznam všeho co nabízíme. Něco jako naše menu v restauraci se vším co nabízíme. Můžou sem spadat i jen služby, kde jsme zprostředkovaliteli nebo pomocníky s nějakým úkolem. Přemýšlejte nad produkty:
Líbí se mi přirovnání této části k léku. Jaké bolesti můžeme vyléčit nebo utlumit. Jaké nepříjemnosti nebo problémy můžeme vyřešit nebo odstranit. Patří sem například:
Jak naše produkty a služby přinesou zákazníkům pozitivní přínosy. Co změní náš produkt k lepšímu? Patří sem:
Pak bychom se měli podívat na tyto dvě dohromady a získat tak soulad. Jak se shoduje naše nabídka s tím co zákazníci opravdu chtějí.
Tato fáze tvorby nabídky má za účel začít tvořit náš produkt. Jak vůbec nějaký vymyslet a jak u toho využít co nejvíce zákazníky, abychom měli větší šanci že mají opravdový zájem o to co nabízíme.
Abychom vytvořili něco co opravdu přináší hodnutu je nutné čerpat informace přímo od zákazníka. To se dá dělat mnoha způsoby a každý z nich má své výhody a nevýhody.
Teď kdy konečně máme nápad, který prošel prvními dvěma fázemi nastává třetí fáze. Fáze kdy se snažíme dostat náš produkt mezi co nejvíce lidí, abychom ho upravili tak jak je potřeba pro zákazníka. Zde je několik způsobů testování
Poznatky z knihy jsem vyzkoušel při tvorbě našeho nového projektu Sapa tour. Vytvořili jsme si Profil zákazníka a Hodnotovou mapu. Profilů zákazníka jsme si udělali více, abychom nalezli naši cílovou skupinu. To nám ukázalo celkem jasný průnik. A také na koho bude lepší se zaměřit. Byl to první krok který odstartoval projekt a přinesl mnoho dalších nápadů a podmětů. Takže jsme byli schopni určit další kroky a začali promýšlet jak budeme naše doměnky validovat. Za mé velmi užitečné pro orientaci a více přinosné než například Lean canvas z který mi často příliš nepřinesl.
Kniha byla zajímavá. Neustále mě bavila její dobrá grafika a vizuální zobrazení. Bohužel tím jak se kniha snažila za každou cenu mít málo textu a obrázky byla za mě až příliš stručná a nastaly momenty, kdy jsem měl pocit že nemám všechny potřebné informace. Plánuju se ke knížce pravidelně vracet jak budu ve svých projektech zkoušek techniky testování z knihy.