Knihu jsem začala číst hned po rozhodnutí, že ve svatbách přejdeme na co nejjednodušší agilní řízení. Problém byl co to je a jak to použijeme? To jsou otázky, které mě přivedly k této knize, proto jsem se zaměřila jejich odpovědi.
Co to je agilní?
AGILNÍ = dynamický, interaktivní, přizpůsobivý, zábavný. Hlavně rychle reagující na změnu.
Agile je o komunikaci, spolupráci a připravenosti na změnu. Je to jiný způsob myšlení, jednání, vedení, než nám nabízí klasické vodopádové vedení projektů (to zde zmiňovat nebudu, googlete).
Agile vzniklo z manifestu (sepsáno mými slovy):
Jednotlivci a interakce znamená víc než procesy a nástroje. Upřednostnění potřeb a přizpůsobení změně před striktním fungováním v daných mantinelech, které nejsou vždy užitečné.
Cílem je vytvořit fungující systém, ve kterém se dobře pracuje. Funkční systém je důležitější než tvorba návodů, postupů, dokumentací, které nepodporují změnu.
Se zákazníkem se má spolupracovat, ne vyjednávat. Spolupráce je partnerství. Se zákazníkem se má jednat o tom jak chce, aby produkt vypadal. To předejde špatnému pochopení a nedodržení smlouvy. Smlouvy jsou důležité, ale neměly by nahradit spolupráci a komunikaci.
Reagovat na změny je důležitější než dodržet plán. Plán je ničím, plánování je vším. Součástí plánování je adaptace na změny.
Proč přejít a agilní řízení?
Změna myšlení a přístupu. Flexibilita, efektivita, předvídatelnost, kvalita, zábava.
Jak to použijeme?
Kniha popisuje nespočet nástrojů, rolí a metod pro fungování agilního řízení. Zjistila jsem díky ní, že naše projekty vůbec nejsou projekty. Jsou to prostě firmy a musíme nad nimi tak přemýšlet. Nemá smysl řešit jak fungovat jako projekt (jak by správný projekt měl fungovat), když to co dělám vůbec není projekt.
Díky knize jsem si pořádně uvědomila jaký byl problém ve vedení firmy Svatby v kapse. Zavedla jsem prvky mikromanagementu. Jako projekták jsem řešila detaily a nedala mý kolegyním dostatečnou svobodu. Uvědomila jsem si, že své spolupracovnice vůbec řídit nemusím. Zvládnou se řídit sami, dělají to tak ve svým ostatních činnostech v Tiimi.
ATP
Zavedla jsem BACKLOG, tabulku, která udává směr celé firmě. Píšou se tam úkoly, které jsou potřeba udělat. Úkoly se prioritizují - jakou mají prioritu? Jakou mají hodnotu? Úkol může mít vysokou hodnotu, ale nemusí být prioritní, protože se na něj například nemusí spěchat. Další zajímavou kolonkou je - Kolik času úkol zabere? Někdy máme pocit, že napsat 5 mailů zabere několik hodin a hodně přemýšlení, proto se nám to nechce dělat. V Backlogu jasně vidím, kolik času by měl úkol zabrat, to mě motivuje k jeho plnění. Tabulku jsem našla na googlu a jen jsem jí upravila do češtiny a potřeb našeho projektu (teda firmy).
Nyní jsem ve fázi čekání. Počkám měsíc dva a uvidím kam nás backlog zavede a jestli budu muset zavést další nástroje. Jelikož jsme v projektu tři, nechci to dělat složité, takže s dalšími nástroji budu nakládat opatrně a před jejich nastavení se k této knize rozhodně vrátím.